PROGRAM KONFERENCE
Přehled
příspěvků podle jmen autorů
Místo konání hlavního programu: Nová
aula a posluchárna D Vysoké školy ekonomické, náměstí W. Churchilla 4, Praha 3
Místa konání workshopů: viz
údaj v záhlaví workshopu
WORKSHOP A: Tipy pro
pokročilé vyhledávání na Internetu |
26.5.2003 10:00 - 13:00
místnost č. 206, Knihovna AVČR |
Koordinátor sekce: Mary Ellen Bates, Bates Information Services
Mary Ellen Bates, dlouholetá online rešeršérka, povede tento praktický
workshop zaměřený na zlepšení schopnosti efektivního vyhledávání na Síti. Workshop se zaměří na:
- jak pracují vyhledávače ("search engines")
- tipy, jak používat vyhledávače
- co je "skrytý" nebo "neviditelný" web a jak na něm vyhledávat
- jak se rozhodnout kdy využít volné zdroje a kdy placené služby
UPOZORNĚNÍ: workshop je určen zkušeným uživatelům vyhledávacích služeb znalých anglického jazyka - bude veden v
angličtině bez tlumočení!
WORKSHOP B: Historické
dokumenty v digitálním prostředí |
26.5.2003 10:00 - 16:00
Zasedací místnost Národní knihovny ČR |
Koordinátor sekce: Stanislav Psohlavec, AiP Beroun s.r.o.
Dopolední část: Zpřístupnění digitalizovaných rukopisů z projektu Memoriae Mundi Series Bohemica (MMSB)
na Internetu, volný a licencovaný přístup ke kompletním výsledkům digitalizace, společný postup hlavních účastníků projektu
MMSB.
V této části bude podrobně představena koncepce společného zpřístupnění výsledku digitalizace v projektu VISK6 na Internetu.
Budou vysvětleny podmínky volného přístupu k digitalizovaným dokumentům a podmínky licencovaného přístupu, principy řízení
projektu, pohled na projekt z hlediska autorských práv.
Očekáváme diskusi především k otázkám využitelnosti takovéhoto zpřístupnění ve světle obvyklé badatelské praxe.
Odpolední část:Význam využití XML při sdílení dat z různých zdrojů.
Při vývoji prostředků pro projekt MMSB je stále zřetelnější výhoda ba dokonce nezbytnost oddělení dat od nástrojů pro jejich
tvorbu, údržbu a zpřístupnění. Nabízí se nové efektivní využití již existujících nástrojů i možnosti využívání DTD projektu
MASTER v této oblasti. Tuto možnost již některí zájemci využili, další ji připravují. Dosavadní výsledky budou představeny.
Kromě výše uvedené informace bychom uvítali příspěvky a diskusi predevším nad otázkami: Jaké jsou perspektivy, skutečné potřeby
a praktické prekážky pro zpřístupnění informací o historických fondech?
Registrace
|
27.5.2003 9:30 - 11:00
předsálí |
Zahájení
konference: Informační chování a informační zdroje |
27.5.2003 11:00 - 13:00
Nová aula |
Koordinátor sekce: Vladimír Karen, Albertina icome Praha s.r.o.
Po oficiálním zahájení konference se soustředíme na otázku: Proč a jak uživatelé používají (nebo nepoužívají)
elektronické informační zdroje a Internet?
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Trendy a novinky v nabídce
elektronických informačních zdrojů |
27.5.2003 14:00 - 17:30
Nová aula |
Koordinátor sekce: Jiří Kadleček, Albertina icome Praha s.r.o.
Svět elektronických informačních zdrojů se mění doslova před očima. Kdysi strohé databázové záznamy se k
nepoznání změnily v bohaté kolekce elektronických časopisů, knih a referenčních příruček. Co není na webu jako by snad
neexistovalo… Je to pravda? Co se nabízí dnes? Co je nadosah? Co je hudba budoucnosti? Co je užitečné a přínosné? Na tyto a
podobné otázky se snaží odpovědět tradiční a oblíbená sekce Trendy & Novinky.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Digitální
knihovny: brány do naší minulosti |
27.5.2003 14:00 - 17:30
Posluchárna D |
Koordinátor sekce: Adolf Knoll, Národní knihovna ČR, Praha
Sekce je zaměřena na tvorbu sbírek digitálních dokumentů, jejich ochranu a zpřístupnění. Jde jak o dokumenty
vzniklé digitalizací klasických originálů, tak i o dokumenty, které již jako digitální vznikly. Důraz je kladen na mechanismy
organizace a zpřístupnění digitálních dat, spolupráci s vnějšími systémy a nadstavbami a řešení integrace heterogenních
digitálních zdrojů za účelem vytváření virtuálních badatelských prostředí.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Profesionální
metody vyhledávání na volném a placeném Internetu |
28.5.2003 8:30 - 12:00
Nová aula |
Koordinátor sekce: Martin Lhoták, Knihovna Akademie věd ČR, Praha
Seznámení s nástroji pro efektivní pokročilé vyhledávání v online informačních zdrojích. Adresáře, vyhledávací
stroje a metavyhledávače – jak pracují, čím se liší a jak se rozhodnout pro výběr správných vyhledávacích technik. Prohledávání
neviditelného webu, profesionální placené online zdroje a služby expertů na Internetu. Knihovníci a pokročilé vyhledávání –
případové studie.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Role informačních
pracovníků v procesu vzdělávání |
28.5.2003 8:30 - 12:30
Posluchárna D |
Koordinátor sekce: Svatopluk Rieger, Slezská univerzita, Opava a Univerzita Palackého - Informační
středisko Přírodovědecké fakulty, Olomouc
Zapojení knihovníků a informačních pracovníků do výukového procesu - práce s odbornou literaturou a informacemi.
Způsoby a formy informační výchovy uživatelů. Knihovník jako zprostředkovatel nových výukových metod. E-learning - výhody a
nevýhody z pohledu informačních pracovníků a uživatelů. Příprava a realizace interaktivních multimediálních kursů (např. v
prostředí Internetu). V sekci by se měly především prezentovat úspěšné nebo připravované projekty vzdělávání uživatelů v ČR s
praktickými ukázkami.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Přechod od klasických
k elektronickým médiím: možnosti koexistence a hranice využívání
|
28.5.2003 13:30 - 17:00
Nová aula |
Koordinátor sekce: Milan Špála, Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Praha
Co se skrývá pod pojmem e-book? Co s sebou přináší přechod knihoven a informačních pracovišt z tištěných na
elektronická média? Jaké jsou uživatelské zkušenosti s elektronickými knihami a časopisy a jaké služby nabízejí vydavatelství,
která je uvádějí na trh? Publikovat “elektronicky“ či klasicky?
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Knowledge management
externích informačních zdrojů a systémy pro správu elektronických
dokumentů |
28.5.2003 13:30 - 17:00
Posluchárna D |
Koordinátor sekce: Petr Pojer, Taylor Nelson Sofres Factum s.r.o., Praha
Úspěšnou strategii podniku je možné vytyčit jen na základě neustálého monitorování externího a interního
prostředí, správné interpretace informací a jejich kvalifikovaného využití. Tato sekce je zaměřena na vybrané aspekty
související s využíváním externích zdrojů informací a především pak na jejich interakci s podnikovými procesy a interními
znalostními sítěmi. Také shrnuje konkrétní manažerské postupy a metody, které jsou založeny na využití externích zdrojů
informací a vyjmenovává faktory, které představují limitující prvky pro efektivní využití externích zdrojů informací.
Téma KM je doplněno o pohled z pozice správy dokumentů: v dnešním moderním sviti, který usiluje o stále vyšší míru integrace,
nestačí již uchovávat dokumenty pouze ve formi tištěné, ale stále žádanější se stává možnost jejich uložení v digitalizované
podobě, což s sebou přináší rychlejší a jednodušší přístup ke všem informacím. Mnoho firem během minulých let úspěšně zavedlo
některý ze Systému pro správu dokumentů (document management systems), díky kterým je možné evidovat nejenom papírové i jiné
hmotné dokumenty (foto, knihy, CD..), ale samozřejmě i dokumenty elektronické. DMS jsou vybaveny velkým množstvím uživatelsky
konfigurovatelných nástrojů a umožňují tak snadné přizpůsobení "na míru" požadavkům zákazníka. Od základu se tím mění styl práce
a komunikace mezi jednotlivými subjekty (firmy, partnerské společnosti, zákazníci, atd.).
Zobrazit
příspěvky v této sekci
INFOKONCERT (pouze pro
zvané) |
28.5.2003 20:00 - 21:00
Zrcadlová kaple, Klementinum |
Koordinátor sekce: INFORUM 2003, organizační výbor
Vzhledem k omezené kapacitě Zrcadlové kaple, tradičního místa společenského večera konference, který tak mohla
navštívit jen menšina účastníků, vystavovatelů a hostů konference, se organizační výbor rozhodl oddělit INFOKONCERT v Zrcadlové
kapli od INFOMEJDANu - recepce na chodbách Klementina.
Během INFOKONCERTu budou slavnostně vyhlášeny výsledky ankety o Ceny INFORUM 2003. K poslechu bude hrát soubor Karmína, který se zabývá interpretací starých českých lidových písní a gotické,
renesanční a barokní hudby, světské i duchovní.
INFOMEJDAN - Recepce v
Klementinu |
28.5.2003 21:00 - 23:00
Křižovnická a ředitelská chodba, Klementinum
|
Koordinátor sekce: INFORUM 2003, organizační výbor
Večerní program konference INFORUM se bude - vzhledem k uzavření Révového nádvoří - konat na obou hlavních
chodbách I. patra Klementina. Vedle pokrmů pro tělo na stolech prohýbajících se lahodnou krmí bude připraven také pokrm pro duši
- k poslechu i k tanci bude hrát jazzová kapela Blue Star.
Informační
zdroje a služby ve světle vstupu České republiky do Evropské unie |
29.5.2003 9:00 - 12:00
Nová aula |
Koordinátor sekce: Marie Pavlů, Euro Info Centrum, Praha
Evropská unie – proč Ano, proč Ne. Chystané legislativní změny spojené se vstupem do Evropské unie z pohledu
knihoven a informačních pracovišť. Stav harmonizace s právními předpisy EU. Etické otázky vyplývající z autorského zákona. Jak
získat prostředky z grantů EU?
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Možnosti a využití
Internetu a placených informačních zdrojů pro zdravotnictví |
29.5.2003 8:30 - 12:00
Posluchárna D |
Koordinátor sekce: Helena Bouzková, Národní lékařská knihovna, Praha Eva Lesenková, Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, Praha
Oblast biomedicíny a lékařské péče patří k nejvýznamnějším oblastem uplatnění informačních zdrojů.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Veřejné
informační služby a e-government |
29.5.2003 13:30 - 16:30
Nová aula |
Koordinátor sekce: Filip Vojtášek, Albertina icome Praha s.r.o.
Přínos e-governmentu - komunikace mezi úřady veřejné správy a občany nebo podniky pomocí IT. Veřejná knihovna
nabízející občanům levný přístup k Internetu jako jeden z pilířů e-governmentu. Role nově zřízeného ministerstva informatiky.
Srovnání situace v oblasti e-governmentu (a informační gramotnosti) u nás v zahraničí.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
Postery a/nebo další
publikace ve sborníku |
27.-29.5.2003
ochoz Nové auly |
Koordinátor sekce: Jana Machonská, Albertina icome Praha s.r.o.
Zobrazit
příspěvky v této sekci
|