Přehled příspěvků podle jmen autorů
Autor: Brigita Exelová, Moravská zemská knihovna, Brno
Od 90. let klade Evropská unie, jejíž součástí je nyní i Česká republika, důraz na proinovační politiku. Vědomí, že dlouhodobé udržování, respektive obnovování, konkurenčních výhod, lze zajistit pouze využitím vědy a výzkumu v inovačních činnostech, vyjadřují četné dokumenty a projekty zveřejněné v uvedeném období. Příkladem z poslední doby může být projekt Evropského výzkumného prostoru (ERA) a probíhající 6. rámcový program (FP6, 2002 - 2006).
Za podstatnou součást inovačního systému, především jeho základního článku - lokálního, popřípadě regionálního, inovačního systému, jsou pokládány, vedle výzkumných ústavů, university (vysoké školy). Výzkum realisovaný na universitní půdě, pochopitelně ve vazbě na potřeby místních podniků, může (a má) mít výrazný pozitivní vliv na hospodářství regionu a tím i na hospodářství státu.
Požadavek, aby university fungovaly jako proinvační činitel rozšiřuje tradiční roli university (výzkum, výuka) o třetí dimenzi, kterou je cílený transfer nových technologií do průmyslové praxe.
Knihovny, tradiční informační instituce působící při universitách, zajištovaly a zajištují především první dvě funkce vysoké školy, výzkum a výuku. Otázkou je, jakým způsobem a zda vůbec je saturována potřeba vysoké školy na ty informace, umožnující jim efektivně plnit jejich roli v inovačním systému.
Nezbytnost adekvátního informačního zabezpečení lze ilustrovat na konkrétním problému. Je-li pro naše vysoké školy jednou z možností, jak získat tolik potřebné finance na zajištění výzkumu, účast v programech vyhlašovaných Evropskou unií - jaký typ informací, jaká odborná podpora, může zvýšit pravděpodobnost přijetí návrhu projektu (a tedy i získání finanční podpory)? Mohou zde být a jakým způsobem, do doby než budou i naše vysoké školy vybaveny na problematiku komerčního transferu technologií zaměřenými odbornými pracovišti, nápomocny knihovny?
Vzdělání:
Zaměstnání:
Hlavní předmět profesionálního zájmu: (současně téma diplomové práce, rozpracovávané v práci rigorózní) - duševní vlastnictví, inovace, transfer technologií, využití výsledků VaV v praxi, nové paradigma vědy
Autor: Soňa Makulová, Univerzita Komenského - Filozofická fakulta - Katedra knižničnej a informačnej vedy, Slovensko
Autor: Alena Balvínová, Univerzita Karlova - Přírodovědecká fakulta, Praha
Spoluautoři: Jan Soukup
Autor: Stela Filipi-Matutinovic, University Library "Svetozar Markovic", Srbsko
Spoluautoři: Aleksandra Popovic, Oja Krinulovic
Autor: Agnieszka Kasprzyk, NUKAT Center, Polsko
Autor: Štefan Kimlička, Univerzita Komenského v Bratislave - Filozofická fakulta
Autor: Štefan Kimlička, Univerzita Komenského v Bratislave - Filozofická fakulta
Autor: Elizabeth Melrose, North Yorkshire County Council. Business & Community Services (Information), Velká Británie
Autor: Milan Novák, Jihočeská univerzita - Pedagogická fakulta, České Budějovice
Spoluautoři: Michal Šerý
Autor: Pavel Očenášek, Vysoké učení technické v Brně - Fakulta informačních technologií
Spoluautoři: Jana Toufarová, studentka magisterského studia oboru Veřejné informace a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
Autor: Shvea Sogenbits, Tallinn Pedagogical University, Estonsko
Spoluautoři: Jantson, Signe (MA) - manager of bibliografic division / Tallinn University of Technology Library
Autor: Zaneta Szerksznis, Poznan University Library, Polsko
Autor: Jozef Sučík, Společnost pro současné umění - SCA, Ostrava
Autor: Milan Talich, Výzkumný ústav geodetický, topografický a kartografický, Zdiby
Autor: Andrej Urbanovič, Inštitút ochrany biodiverzity a biologickej bezpečnosti, Nitra
Spoluautoři: Janka Nôžková, Ján Brindza