Znalost není to co víš, ale to co umíš Znalosti potřebné pro jejich řízení
jsou zveřejňovány velmi sporadicky, prakticky pouze v náznaku a jako součást reklamy poradenských firem nabízejících
tyto znalosti, jako komerční služby, nebo výjimečně firmami a institucemi, které tím chtějí dokumentovat úroveň své péče
o pokrok. Základním problémem je nevyjasněnost teoretických a terminologických otázek. Bez vyjasnění vztahu „informace -
vědomosti - znalosti“ v podmínkách konkrétní firmy, konkrétního procesu a konkrétní funkce lze jen ztěží specifikovat
vztah mezi aktivitami informačního a znalostního managementu.
Konec minulého a počátek tohoto tisíciletí představuje pro všechny oblasti lidské činnosti včetně poradenství novou
éru. Základ moci a bohatství představovaly dříve hmotné a finanční statky. Nyní ale jsou hlavním zdrojem této výhody
vědomosti a znalosti.
Zánikem oddělení VTEI u bývalých státních podniků, jsou jedinými místy kde v současnosti můžeme hledat odborné
informace veřejné knihovny, případně knihovny vysokých škol. Tyto instituce nemají ale dostatek prostředků na nákup
fondu odborných knih a časopisů, jak by si uživatelé představovali. Právě profesní komunity mohou tento nedostatek
zaplnit. Jejich výhodou je úzká profesní specializace.
Profesní sdružování nám umožňuje soustředit investiční prostředky na budování e_čítáren a e_knihoven jako součásti
znalostních IS, úzce zaměřených na problematiku příslušné profese. Internet nám nabízí, prostředí pro archivaci a
vyhledávání v datových zdrojích. Nabízené znalosti se nám tedy „skrývají“ v „úložištích“ dat a čekají zde na
„vytěžení“. |