Abstrakt: |
České vysoké školy a další instituce mají k dispozici řadu velmi kvalitních
komerčních databází. Většina potenciálních uživatelů z řad studentů však obvykle neví, jak obsáhlé tyto databáze jsou. K
tomu přispívá i obecně sdílené (mylné) přesvědčení, že „na Internetu lze nalézt všechno“, tak proč používat jiné zdroje?
Při sledování statistik užívání pak zjistíme, že počet přístupů je relativně nízký a neodpovídá pořizovací ceně databází
ani oprávněnému přesvědčení knihovníků o jejich kvalitě. Knihovníci se aktivně pokoušejí o změnu tohoto stavu
např. prostřednictvím častých výzev akademickým komunitám svých škol (u nichž je však jediným dopadem promítnutí do
zápisu z jednání kolegia či katedry), vytvářením detailních návodů k obsluze apod.
Příspěvek ukazuje, že využívání zdrojů se příliš nezvýší, dokud uživatelé nespatří hodnotu předkládaných zdrojů pro
vlastní práci a studium. Je jim proto třeba ukázat prameny („perly“, killer applications), které by v tištěných
zdrojích hledali příliš dlouho, které by na Internetu našli těžko, v neověřené podobě či vůbec. Několik takových
příkladů bude konkrétně ukázáno.
Pro jejich školení je však nezbytná spolupráce knihovníků s odborníky z daných disciplín či lépe, zaškolení těchto
odborníků, kteří budou moci komerční databáze zahrnout přímo do svého výkladu a do práce. Tito odborníci jsou v
lepší pozici pro odlišení podstatných funkcí a pramenů pro svůj obor.
Závěrem příspěvek ukazuje, že bez zvládnutí základních dovedností práce s prameny (např. ověřování informací,
korektní citování zdrojů) však sebelepší používaná databáze poslouží pouze k okořenění studentských seminárních
prací anglicky znějícími texty a prameny, nepřinese však takovou změnu užívání, která by se pozitivně promítla do
kvality odevzdávaných prací a v důsledku i do zlepšení kvality celého vzdělávacího procesu. Předkládaný příspěvek
vychází z výuky využívání komerčních databází v kursech informatiky i ze spolupráce s pracovníky Centra informačních
a knihovních služeb při výuce kursu práce s informacemi na VŠE. |