1. Zpravodajská analýza informací
Při rozhodování se setkáváme se dvěma kategoriemi problémů:
- hádanky
(puzzles) - otázky, které mohou být zodpovězeny, pokud se podaří nalézt scházející informace;
- záhady
(mysteries) - otázky, které principiálně nikdy nemohou být s jistotou správně zodpovězeny.
Nejožehavější otázky, kterým dnes manažeři čelí, bohužel patří právě do kategorie záhad. Zpravodajská analýza
informací je metoda vytváření hypotéz umožňujících určit rizika a důsledky rozhodnutí právě v situacích, kdy jednoznačně
správné rozhodnutí buď neexistuje, nebo kdy k němu v daném čase není dostatek informací.
Zpravodajská analýza (a syntéza) informací je
podstatnou fází zpravodajského cyklu, jehož produktem je zpravodajství (Intelligence), kde ji předchází fáze
sběru informací a následuje fáze distribuce (komunikace) zpravodajství. Zpravodajství bylo odedávna základem úspěchu vládců a
vojevůdců. To, že zpravodajské metody byly donedávna pouze doménou mocenských struktur, bylo dáno jednak možnostmi vytvářet sítě
sběru informací (lidské a technické) a v poslední době také možnostmi disponovat technologiemi pro jejich efektivní
zpracování. Fenomény informační společnosti však prostředky pro provádění zpravodajství učinily běžně dostupné širokému okruhu
komerčních subjektů a tzv. “Competitive Intelligence” se stala neodmyslitelnou součástí managementu v konkurenčním
prostředí. .
Mnoho manažerů setrvává v omylu, že to, co potřebují k rozhodování, jsou informace. To však v současné
době vede rychle k zahlcení informacemi a k následné neschopnosti rozhodovat. To, co manažer potřebuje, jsou znalosti
pomáhající učinit konkrétní rozhodnutí v konkrétní situaci - zpravodajství. Informace jsou pouze vybraná fakta (data) o
minulosti, popis něčeho, co se stalo nebo co existuje. Zpravodajství je vždy orientované do budoucnosti - jsou to předpoklady a
dohady. “Zpravodajství je umění správně hádat”. V této souvislosti je nutné si uvědomit rozdíl mezi analýzou
informací pro potřeby vyšetřování (investigativa) a rozhodování:
|
Vyšetřování - investigativní analýza |
Rozhodování - zpravodajská analýza |
Účel |
reakce - řešení následků |
prevence - zvýšení naděje na úspěch |
Zadání |
poznání pravdy - shromáždění důkazů |
zmenšení nejistoty - identifikace signálů |
Metody |
logická dedukce |
logická indukce |
Výstup |
hypotézy o příčinách existujícího stavu |
hypotézy o budoucím stavu nebo vývoji |
Čas |
nebývá rozhodující- boží mlýny melou pomalu |
čím dříve, tím lépe- budoucnost se mění teď |
Výsledek zpravodajské analýzy nesmí být pouze “účetnictvím” toho, co se podařilo zjistit. I nesprávné
hypotézy mohou být užitečné, pokud jsou realistické. Smyslem hypotéz je prezentování nápadů a myšlenek, které ukazují na směry,
kterými by se mohlo postupovat. Zpravodajství zahrnuje vždy určitý stupeň interpretace vyúsťující nevyhnutelně v určitou
míru spekulace a rizika. Míra spekulace a rizika závisí na kompromisu mezi množstvím a kvalitou dostupných informací a množstvím
času, které je možné (účelné) vynaložit.
ÚPLNOST à
|
FAKTA
kvalifikovaná reakce |
VĚŠTBA nebo LEŽ
zoufalé akce |
ZBYTEČNOST
alibismus |
ZPRAVODAJSTVÍ
kvalifikovaná akce |
AKTUÁLNOST INFORMACÍ à
|
“Velikost” manažera se projevuje právě v tom, na základě jak úplných informací je schopen přijmou riziko rozhodnutí.
To ve velké míře záleží na jeho zkušenostech a intuici. Při rozhodování v rychle se měnícím prostředí však právě tato zkušenost může
být pro člověka osudná. Mnoho lidí věří, že to, jak vidí svět, je reálné. To, co si myslíme, je ale pouze to, co bylo selektivně
profiltrováno přes náš myšlenkový model, tzv. “mindset”, který nám poskytuje kontext pro interpretaci informací přenášených do mozku
prostřednictvím smyslů.
Možná, že tím nejdůležitějším smyslem zpravodajství pro manažera je to, aby si byl schopen uvědomit, že jeho myšlenkový
model již neodpovídá realitě a že je nutné jej modifikovat.
“Porážka je odpustitelná, překvapení nikoliv”. Jindřich Veliký.
2. Zpravodajský informační systém Tovek
Mnoho firem dnes vynakládá hodně času a peněz na technologie pro shromažďování, ukládání, vyhledávání, třídění a
analýzu informací v očekávání, že se zlepší jejich rozhodování a konkurenční výhody. Většinou se ale nezlepší ani rozhodovací procesy ani
schopnost zamezit překvapením. V čem je problém?
Firmy budují své systémy zejména pro zpracování interních dat, která jsou kvantitativní povahy a jsou v hojné míře
generována klíčovými procesy (výroba, prodej, atd.). Analýza těchto dat však principiálně může poskytovat pouze informace vedoucí ke zvyšování
efektivnosti těchto procesů, tj. jak dělat věci správně (strana dodávky).
Pro konkurenceschopnost firmy jsou ale mnohem důležitější informace vedoucí ke zvyšování efektivity, tj. jak dělat
správné věci (strana poptávky). Jedná se o “soft-informace” kvalitativní povahy, které pocházejí z vnějšku firmy a které se vyskytují v nejrůznější
formě a většinou jen v náznacích a signálech. Pro zpracování těchto informací neexistují žádné obecné algoritmy a užitečnou znalost z nich
jsou schopni vytvářet jen lidé. Technologie jim to mohou pouze usnadnit a umožnit dělat rychleji (opět tedy pouze zvýšení efektivnosti).
Informační systém může zvyšovat jenom efektivnost práce a závisí pouze na lidech, zda se to projeví také na zvýšení
efektivity. Počítače (alespoň ty současné) totiž nemohou vytvořit pochopení věci. Počítače jsou vynikající v simulaci logického
(lineárního) myšlení, které vyžaduje zpracování velkého množství informací. Člověk však pro logické myšlení využívá méně než 1%
kapacity svého mozku. Její většina je využita pro samo-organizující metody rozpoznávání vzorů (pattern recognition), které jsou
základem loveckého pudu a schopnosti člověka orientovat se v neznámém prostředí (inteligence). Tento typ myšlení umožňuje vytváření
závěrů a provádění rozhodnutí i při minimálním množství informací.
Aby ovšem lidský mozek byl schopen svůj přednostní způsob myšlení plně uplatnit, je nutné použít i vhodnou formu prezentace
informací. Je známé rčení, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Jakmile je člověk postaven před problém vyhodnotit více než řádově desítku
různých informací, které jsou mu předloženy v podobě v textu, stává se vysoce neefektivním. Pokud jsou však tyto informace převedeny do
formy schématu nebo grafu, může být jejich význam zřejmý na první pohled. Informační systém, který se má zvýšit efektivitu analýzy informací
(investigativní i zpravodajské), proto musí umožňovat nejrůznější formy vizualizace informací a jejich vztahů.
Vlastnosti informačního systému, který umožňuje zvýšit efektivitu kreativní lidské práce, nejlépe vyniknou v kontrastu
s informačním systémem určeným pro zvýšení efektivnosti rutinních operací.
|
Procesní informační systém |
Zpravodajský informační systém |
Účel |
zvýšit efektivnost rutinních činností |
zvýšit efektivnost vytváření znalostí |
Uživatelé |
široké spektrum - operativa |
“knowledge workers” - taktika a strategie |
Vstupy |
specifické zdroje |
maximum relevantních zdrojů |
Operace |
standardní - předem definované |
nestandardní - intuitivní |
Výstup |
formulář, seznam, tabulka |
informační mapa, schéma, graf |
O zpravodajském informačním systému je nutné uvažovat jako o integrálním propojení třech komponent:
- suroviny
- informační zdroje,
- pracovní nástroje
- technologie,
- pracovní postupy
- metodika.
Metodika je nesmírně důležitá proto, aby výsledky práce bylo možné jasně a jednoznačně komunikovat s uživateli, resp. v rámci
analytického týmu.
Standardizace analytické práce a zároveň rozvoj metod vizuální analýzy a prezentace informací má své kořeny v oblasti
vyšetřování a konkrétně pak v metodice ANACAPA, kterou začala používat americká FBI poprvé v souvislosti vyšetřováním vraždy
J.F.K.
S konkrétní metodikou pak souvisí i vazba na využívání konkrétních nástrojů a na způsob jejich aplikace na vytěžování
konkrétních informačních zdrojů. Hlavní důvody vyplývají z požadavku na:
- rozmanité způsoby vyhledávání a kategorizace dat (jazyk tvorby dotazů, klasifikační pravidla, atd.),
- jednoduché přenášení vyhledaných informací do navazujících analytických a presentačních aplikací,
- vytváření a sdílení znalostí představující výsledky intelektuálního zpracování informací.
2.1 Informační technologie
Naše firma zvolila pro implementaci zpravodajského informačního systému technologie, které byly původně vyvíjeny právě na
základě potřeb zpravodajských služeb (intelligence) a vyšetřování (investigation).
Prohledávání a kategorizace nestrukturovaných dat |
Zpravodajský / Investigativní informační systém |
Vizuální analýza, prezentace a komunikace informací
|
|
|
|
Technologie původně vytvořená na objednávku zpravodajských služeb (CIA, projekt Rubric, sytém Topic). |
Aplikace a řešení vyvíjené původně dle specifických požadavků české policie a zpravodajské komunity. |
Technologie původně vytvořená na základě metodiky ANACAPA používané pro vyšetřování (FBI). |
Verity se stala světovým lídrem v oblasti řešení pro vyhledávání, klasifikaci a filtrování informací pro firemní
portály a e-commerce. |
Tovek nabízí ucelené portfolio profesionálních nástrojů k analýze a vyhledávání informací určené pro analytiky ze
státní i komerční sféry. |
Aplikace Analyst’s Notebook se stala standardem pro mezinárodní spolupráci organizací pro potírání organizovaného
zločinu. |
2.2 Informační zdroje
Úkolem zpravodajství je poskytnout znalost pro informované rozhodnutí, resp. správný kontext pro interpretaci informací,
které v souvislosti s určitým rozhodnutím získáváme. Obecně je tedy potřeba mít přístup k informacím, které vypovídají o
situaci na celém “bitevní poli” (Intelligence Battlefield Preparation).
- hráči (firmy, organizace, experti, manažeři, politici, aktivisté),
- cíle a motivace (tiskové, výroční a výzkumné zprávy, reklama, PR),
- situace a její vývoj (minulé a současné události na trhu a ve společnosti),
- dostupné zdroje (technologie, suroviny, pracovní síla, kapitál),
- herní pravidla (legislativa, vyhlášky, omezení, zvýhodnění).
Pro potřeby zpravodajství je nutné si zajistit dvě základní kategorie zdrojů těchto informací:
- primární zdroje - poznatky získané “přímo v terénu” vlastními lidmi nebo pověřeným subjektem,
- sekundární zdroje - publikované dokumenty a zprávy, veřejné a placené databáze, internet, atd.
Využívání primárních zdrojů je nutné systematizovat dvěma způsoby:
- systematické ukládání (formalizace) jednou získaných informací do interního systému umožňujícího vyhledávání pomocí technologie zvolené
pro zpravodajský informační systém,
- vytváření komunikačně propojené sítě expertů, která je schopna operativně odpovídat na konkrétní dotazy - nejlépe formou zpráv
ukládaných opět přímo do zpravodajského informačního systému.
Sekundárních informačních zdrojů je v současné době k dispozici ohromné množství a není ani možné ani účelné
snažit se o soustavné sledování všech. Pro potřeby zpravodajství je však nutné:
- udržovat ve zpravodajském systému základní informace o maximu exitujících zdrojů (obsah, kvalita, podmínky využívání, poskytovatel),
- vybrat si vhodnou kombinaci zdrojů tak, aby pokud možno pokrývala veškeré informace o bojišti (viz. výše) a obsah těchto zdrojů pak buď
ve svém zpravodajském systému soustavně aktualizovat nebo si k aktualizovanému obsahu zajistit přístup prostřednictvím shodné
technologie.
Ze základních primárních a sekundárních zdrojů lze ve většině případů sestavit alespoň základní kontury řešené situace a
poměrně přesně určit, které informace nám scházejí pro potvrzení či vyvrácení určité hypotézy. Tyto informace pak lze hledat v dalších
sekundárních zdrojích nebo lze jejich získání zadat své informační síti či externímu subjektu (konzultační firmy, detektivní agentury,
agentury zabývající se průzkumem trhu, atd.)
V rámci řešení, které nabízí naše firma, již existuje několik sekundárních informačních zdrojů, které lze buď
automatizovaným způsobem aktualizovat a/nebo ve kterých lze na základě jednotné technologie vyhledávat.
Tovek Info Server |
Tovek Info Pack |
Tovek Info Plug |
|
|
|
Poskytovatel informační služby může nabídnou prohledávání nebo real-time selektivní profilování dat pomocí aplikace
Tovek Server. |
Dodavatel informací může dodávat aktualizace dat ve formě souborů typu FED, které lez zpracovat standardním vstupním
modulem. |
Tovek vytvoří pro zpracování aktualizací (souborů) dat od dodavatele informací speciální vstupní modul (Data
Feed). |
2.3 Metodika
Jako součást implementace našich řešení nabízíme soubor školení, v rámci nichž uživatele seznamujeme s metodikou
vyhledávání a analýzy informací tak, aby byli schopni využívat veškeré možnosti daných technologií a aplikací. Nabízíme rovněž školení
základů metodiky ANACAPA nebo její školení v plném rozsahu certifikovanými zahraničními partnery.
ANACAPA definuje pro interpretaci informací následující typy schémat:
- Vztahová schémata
pro vztahy mezi prvky jako jsou osoby, organizace, věci, místa, atd.
- Komoditní schémata
pro vztahy mezi subjekty a způsob provádění aktivit či transakcí.
- Kauzální schémata
pro časový vztah a souslednost událostí.
- Postupová schémata
pro pořadí událostí, vedoucích k určitému výsledku nebo stavu.
- Síťová schémata
pro velké množství transakcí stejného charakteru.
Metodika také definuje určitá pravidla vytváření těchto schémat (grafický jazyk) tak, aby jejich
význam byl jednoznačný a aby tak mohla splňovat též svoji roli komunikace a sdílení informací jak v rámci analytického týmu, tak mezi
analytikem a uživatelem.
3. Zdroje pro zpravodajský informační systém Tovek
V současné době nabízíme pro uživatele našich řešení následující možnosti využívání informačních zdrojů:
Způsob využívání |
Dodavatel |
Název / popis informačního zdroje |
Tovek Info Server
|
Tovek |
Zdroje zpracovávané dle požadavků jednotlivých klientů ( web monitor). |
Economia |
Vybraná periodika:
Hospodářské noviny
Ekonom
Obchodní věstník.
|
Anopress |
většina českých periodik |
SIAC Slovenské informační a analytické centrum |
většina slovenských periodik |
Tovek Info Pack
|
Economia |
Vybraná periodika:
Hospodářské noviny
Ekonom
Obchodní věstník
(je možné dodávat všechny tituly ) |
Albertina data |
Registr organizací |
Tovek Info Plug
|
Abacus |
Databáze hospodářských informací |
Aspekt Kilcullen |
Databáze firem |
ČEKIA |
Ariadna |
ČIA |
Zpravodajství |
ČTK |
Zpravodajství |
Nefi Bohemia |
Databáze dlužníků |
Hoppenstedt&Bonnier |
Významné podniky České republiky |
Newton IT |
Databáze tisku |
Počet těchto zdrojů chceme rozšiřovat jednak dle výsledků analýzy českých elektronických informačních zdrojů, který
provádíme v rámci sdružení SPEIS a jednak dle požadavků uživatelů našeho řešení resp. dle zájmu dodavatelů informačních zdrojů
nabídnout je jako součást našeho řešení.
3.1 Economia
Economia je největším vydavatelem ekonomických a odborných periodik v České republice. Společnost vydává celkem 16
tiskových titulů a provozuje dva informační a zpravodajské servery.
Naše spolupráce s firmou Economia, resp. Economia On-line, se započala v r. 1999, kdy se firma Economia rozhodla
vybudovat svůj vnitřní elektronický archiv pomocí produktu Topic.
Následně vznikl projekt “Hospodářské zpravodajství Economia”, v rámci něhož začal být obsah vybraných periodik
Economia zpracováván a nabízen uživatelům tak, aby pro jeho zpracování mohli využívat vyhledávací technologii Verity, resp. analytické
nástroje Tovek.
V současné době nabízí Economia v elektronické podobě všechny vydávané tituly:
- Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, Obchodní věstník, týdeník Marketing & Media, odborné měsíčníky Bankovnictví, Logistika, Moderní
obec, Moderní řízení, Obchodník, Odpady, Právní rádce, Stavitel, Technik a dvouměsíčník Listy.
Zejména využití dat Obchodního věstníku ve spojení s analytickými aplikacemi Tovek umožňuje získat velmi rychlý a
zajímavý pohled na informace o podnikatelských subjektech a jejich vztazích.
3.2 Anopress
Informační agentura Anopress shromažďuje a zpracovává plné texty novinových a časopiseckých článků, doslovné přepisy
televizních a rozhlasových relací a vybrané knižní a jiné soubory encyklopedického nebo referenčního charakteru. Všechny monitorované zdroje
jsou uživatelům k dispozici v osm hodin ráno, tedy v podstatě dříve, než si je většina čtenářů přečte v tištěné podobě.
Rozhodnutí poskytovat vyhledávací a monitorovací služby nad obsahem médií a dalších otevřených informačních zdrojů s využitím
možností technologie Verity bylo samotným základem vzniku firmy Anopress v roce 1997. Důležitou součástí služeb je totiž vyhledávání a
monitoring informací na základě znalostních bází, které lze vytvářet právě pomocí aparátu technologie Verity.
Anopress nabízí přístup do své databáze jednak přes webové rozhraní prostřednictvím služby www.tamtam.cz
a jednak prostřednictvím Tovek Serveru pro uživatele řešení Tovek.
3.3 Slovakia On-line
Slovakia Online s.r.o. vznikla v roce 1995 a iniciovala založení “Slovenského Informačného a Analytického Centra”
(S.I.A.C.), ve kterém jsou smluvně sdruženi vydavatelé periodického tisku na Slovensku. Smyslem projektu bylo vytvoření vyhledávací a
monitorovací služby s využitím vlastností fulltextové technologie firmy Verity.
Služba umožňuje rychlý přístup k informacím z celostátních deníků, týdeníků, regionálních periodik a přepisu
hlavních televizních a rozhlasových relací. Slovakia Online je zároveň také oficiálním partnerem “Tlačovej agentůry Slovenskej republiky”
(TASR) a rakouské tiskové agentury “Austria Press Agency” (APA).
Slovakia Online nabízí přístup do své databáze jednak přes webové
rozhraní prostřednictvím služby www.siac.sk a jednak prostřednictvím Tovek Serveru pro uživatele řešení
Tovek.
3.4 Čekia
ČEKIA působí jako vysoce specializovaná informační agentura zpracovávající informace z ekonomiky a kapitálových trhů.
Aktivity České kapitálové informační agentury, a.s. se objevily ve finančních službách České republiky v roce 1995, kdy se u nás začal
formovat trh s cennými papíry. Zakladatelé agentury - Burza cenných papírů Praha, a.s., Telekurs AG, Komerční banka, a.s. a Česká
spořitelna, a.s. chtěli po vzoru vyspělých zemí vytvořit informační agenturu, která by zajišťovala plynulý tok informací z českého i
světového kapitálového trhu směrem k investorům. Od roku 1999 je stoprocentním vlastníkem agentury Česká tisková kancelář.
Spolupráce s naší firmou se váže k informačnímu produktu ARIADNA. Databáze ARIADNA obsahuje velké množství
faktografických i popisných informací o podnicích, bankách, fondech, osobách a dalších subjektech hrajících roli v ekonomických vztazích. Ve
spolupráci s ČEKIA jsme vyvinuli:
- modul “ARIADNA Analyst’s Connection”, umožňující pomocí produktu “Analyst’s Notebook” snadno vyhledávat a prezentovat všechny vazby a
souvislosti a nacházet i ty, které by jinak zůstaly skryté,
- modul “ČEKIA Data Feed” umožňující automatizované zpracování textové části obsahu databáze ve zpravodajském systému Tovek.
3.5 Albertina Data
Albertina Data patří k nejstarším firmám, které se zabývají vytvářením informačních produktů o ekonomických subjektech
v Čechách a na Slovensku.
Databáze Albertina - firemní monitor představuje unikátní databázi všech registrovaných firem a organizací v ČR.
Podchycuje základní údaje o více než 2.000.000 podnikatelských i neziskových subjektů a vychází bez přerušení již od jara 1992. Kromě
základních údajů o názvu, sídle a identifikaci firmy obsahuje také předmět činnosti, počet zaměstnanců, specifikaci právní formy, druhu
vlastnictví atd. K některým záznamům jsou doplněny telefony, faxy resp. e-mailové a URL adresy, informace o ročních obratech a základním
jmění.
Pro jeden ze standardních exportů této databáze jsme vytvořili modul “Albertina Data Publisher”, který vytváří “FED
soubory” automaticky zpracovatelné standardním vstupním modulem zpravodajského systému Tovek. V kombinaci s dalšími informačními
zdroji umožňuje obsah této databáze získat kompletní přehled o vazbách mezi ekonomickými subjekty a o jejich aktivitách.
4. Příklad použití zpravodajského informačního systému
Chystáte se vydat na jedno z nespočetných jednání s potenciálním zákazníkem. V naprosté většině případů se
na takové první jednání vydáte bez nějaké předchozí přípravy a budete spoléhat na svůj “obchodnický cit”. Jestliže ale ve firmě máte
vybudované zpravodajské pracoviště, může scénář vaší přípravy vypadat jinak:
- Na základě dat z ”Obchodního věstníku”, “Firemního Monitoru” a databáze “ARIADNA” si během několika minut můžete nechat vytvořit
grafické schéma, které Vám ukáže, v jakých dalších firmách jsou angažováni vlastnící či statutární orgány dané firmy, a jaké další
firmy případně sídlí na stejné adrese.
- Pomocí připojení na databáze médií “Anopress” a “Slovakia Online” lze během dalších několika minut zjistit, zda se k nalezeným
firmám a propojeným osobám váží nějaké události či oznámení.
- Konečně můžete doplnit celkový obrázek o informace, které se k firmám, osobám a událostem možná vyskytují ve vaší firemní či osobní
korespondenci.
- Všechny tyto informace dané do souvislosti mohou představovat znalost, na základě které budete k jednání přistupovat zcela jinak.
Zjistíte např., že se ve skutečnosti může jednat o pokus konkurenta získat důvěrné obchodní informace, nebo naopak, že při jednání
můžete použít mnoho argumentů, které zvýší vaše šance uzavřít dobrý obchod.
Můžete namítnout, že podobnou přípravu si můžete udělat i bez popisovaného zpravodajského systému. Existuje přece volný
přístup k obchodnímu rejstříku, mnoho služeb nabízejících monitoring médií, a i všechny vaše firemní aplikace umožňují nějakým způsobem
vyhledávat informace. Je zde ale jeden ohromný rozdíl - ČAS.
Pokud totiž bude takováto informační příprava časově příliš náročná, nebo jejím výsledkem bude pouhá rešerše informací bez
srozumitelné interpretace souvislostí, tak se bez ní raději obejdete. Tím se ale také neustále vystavujete riziku, že věci kolem sebe
vidíte tak, jak je chcete vidět, a ne tak jak jsou.
5. Infrastruktura pro konkurenční / podnikatelské zpravodajství
Častokrát se opakuje, že informace jsou základem konkurenceschopnosti firem tak, stejně jako celých ekonomik. Nejsou to
však informace ve smyslu produktu informačního a mediálního průmyslu, co nám může pomoci, ale je to naše schopnost tuto surovinu využívat
pro lepší rozhodování o tom, co uděláme.
Umění shromažďovat a interpretovat informace za účelem prosazování vůle států, firem i jednotlivců (“zpravodajství” /
“intelligence”) je staré jako lidstvo samo. To, co se změnilo, je počet subjektů, který chce, resp. je schopen, svoji vůli prosazovat na
daném teritoriu. Říká se tomu také globalizace či hyperkonkurence.
Zatímco dříve bylo úkolem zpravodajství předvídat kroky známého protivníka ve snaze jej porazit, dnes je úkolem
zpravodajství předvídat důsledky vlastních rozhodnutí ve snaze přežít v konkurenčním boji. Musíme být schopni dělat stále složitější
rozhodnutí ve stále kratším čase a ve stále proměnlivějším prostředí. Konkurenční / podnikatelské zpravodajství (Competitive /
Business Intelligence) je proto nezbytnou součástí managementu jakékoliv firmy.
Tak jako každá jiná soustavná odborná činnost v podnikání, tak i konkurenční zpravodajství, vyžaduje příslušné
odborníky, příslušnou infrastrukturu a příslušná pravidla. Z toho důvodu byla založena celosvětová organizace “Society of
Competitive Intelligence Professionals” (SCIP), která má dnes již téměř deset tisíc členů.
Jedním z aktuálních témat SCIP je oprostit “Competitive Intelligence” (CI) od stigmatu “špionáže” a prosazovat přísný
etický kodex provádění této profese. Jestliže se CI stává součástí řízení firem, nemůže se jednat
o nelegální ani neetickou aktivitu a pokud někdo poruší všeobecně akceptovaná pravidla, musí počítat s trestem stejně tak, jako když
někdo například poruší pravidla vedení účetnictví.
Problém legálnosti a etiky získávání informací však velmi úzce souvisí s tím, zda tyto informace legálně a eticky
vůbec získat lze. Nejedná se samozřejmě o důvěrné obchodní informace ale o informace, které každý subjekt za sebou musí zanechávat buď ze
zákona nebo z podstaty své činnosti. To je především otázka:
- existence kvalitních informačních zdrojů a služeb,
- naplňování zákona o právu na informace,
- informační gramotnosti.
Ve výše uvedených směrech je naše země zatím stále ještě o něco pozadu za Evropou a v nedohlednu za USA. Zároveň jsem
ale přesvědčen, že se jedná o jedinou oblast, kde jsme svoji ztrátu schopni nejenom rychle dohnat, ale kde jsme schopni si vytvořit a udržet
určitý náskok (alespoň v Evropě) a založit na něm vysokou konkurenceschopnost a transparentnost naší ekonomiky. Spolu s lidmi
stejného mínění jsme proto založili občanské “Sdružení poskytovatelů elektronických informačních služeb” (SPEIS), v jehož
programu stojí:
- Identifikovat, vytvářet a udržovat důležité elektronické zdroje informací (DEZI), které jsou důležité pro podporu
konkurenceschopnosti malých a středních českých firem a které jsou nezbytné pro odpovědná a kvalifikovaná rozhodnutí české politické
reprezentace, resp. českých občanů.
- Navrhovat a podporovat vytváření infrastruktury a informačních služeb umožňujících efektivní využívání informací obsažených ve všech
DEZI přes internet.
- Navrhovat a podporovat akce a programy vedoucí k růstu informační gramotnosti občanů ČR a k jejich schopnosti využívat DEZI jak v
profesionálním životě, tak při jejich aktivním zapojení do společenského a politického života.
Jedním z bodů současného akčního plánu pak je prosazovat všechny praktické možností využívání informačních zdrojů na
základě zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
SPEIS usiluje o efektivní hospodaření s národními informačními zdroji (včetně duševního kapitálu firem a občanů),
resp. o zvýšení užitku z poskytování informačních služeb. Základem tohoto úsilí je vytváření podmínek pro nabídku informačních zdrojů a
služeb tak, aby pro jejich poskytovatele i uživatele vznikala co největší přidaná hodnota (profit), která se odrazí v celkovém růstu
konkurenceschopnosti národní ekonomiky a celkové kvality života v ČR.
S družení
Poskytovatelů Elektronických Informačních Služeb
www.speis.cz
|