Obsah
Úvod
Fotografování s využitím digitální techniky
Hromadná digitalizace
Porovnání technických možností
Praktické zkušenosti s výběrem personálu
Organizační členění a odborné zázemí digitalizačního pracoviště
Odlišnosti specializovaného a volného pracoviště.
Specializace přináší efektivitu a kvalitu
Samostatný vývoj
Rozšiřování služeb - digitalizace map a obrazů
Zkušenosti s věrným tiskem
Kvalita dat předbíhá současné reprodukční možnosti
Závěr
Předvedení ukázek z Národní galerie, z projektu VISK 6 a ze soukromé sbírky astronomických map.
Úvod
Naše společnost digitalizuje vzácné knihy a dokumenty v ČR již 6. rok. Zkušenosti nám ukazují jak
moc a v kolika ohledech se naše práce liší od běžného fotografování. Při návštěvních dnech na tomto pracovišti, které jsme
organizovali v loňském roce, se opakovaně objevovaly zásadní otázky, na které jsme si museli již dávno najít praktické
odpovědi. V příspěvku se chci s vámi podělit o praktické zkušenosti s výběrem pracovníků a seznámit vás s možnostmi
i omezeními tohoto pracoviště. Pracoviště vzniklo na popud NKČR po té, co byla vybrána vhodná kamera - dosud sloužící KODAK DCS
460 RGB (6 mil. pixelů - 18 MB RGB). Personální zajištění tvořili plným úvazkem dva fotografové - středoškoláci, fotografka z NKČR
a náš pracovník zvládající navíc v potřebném rozsahu obsluhu počítačů. Po dobu několika měsíců řídil rozjezd pracoviště
inženýr specialista. Díky tomuto dosti mohutnému personálnímu zajištění se podařilo pracoviště vcelku rychle rozjet. Své sehrálo
i značné nadšení a profesionální zaujetí všech zúčastněných, kteří byli iniciativní a byla znát radost z příležitosti
pracovat se špičkovou technikou (kamera byla tehdy druhá prodaná do Evropy).
Pracoviště bylo hned od počátku koncipováno pro maximální produktivitu, nikoli však za každou cenu, nikdy
ne na úkor bezpečnosti dokumentů. Byla sledována efektivita jednotlivých činností, optimalizován postup zpracování, zaváděny
paralelní činnosti. Paní fotografka zvládla velmi brzo rutinu, náš pracovník zajišťoval kompletaci obrazů s texty, kontrolu
a vypalování CD-R, administrativu s přebíráním a vracením dokumentů. Odměňování obou nebylo vázáno na počet obrazů, ale na
spolehlivost, rovnoměrnost a bezchybnost práce. Množství obrazů se pochopitelně sledovalo, ale na odměňování nemělo vliv. Chtěli
jsme dosáhnout bezestresového a iniciativního přístupu k odpovědnému plnění úkolů. Odpovědnost za bezpečnost dokumentů a za
kvalitu výsledků klademe ostatně trvale na první místo, nezávisle na počtu vytvořených obrázků‘.
Po počátečním velmi optimistickém náběhu výroby, kdy se činnost na pracovišti odladila a strojek provozu začal
hezky tikat :) začaly problémy. Nejprve se začal znovu zvyšovat počet chyb, na pracovišti bylo znatelně méně nadšení, pak se
navíc znatelně snížila produktivita. Příčina byla zřejmá - monotónní práce. Paní fotografka konstatovala, že takovouto monotónní
práci není schopna dělat trvale. To jsme také pochopili, respektovali a rozešli jsme se s úsměvem. Pro obě strany to byla
významná zkušenost. Trochu podobný průběh mělo částečně i zavedení druhé, mnohem výkonnější kamery BetterLight 6000 (48 mil.
pixelů tj. 144MB RGB). Zavedení třetí kamery CRUSE (75 mil.pixelů tj. 225 MB/RGB) již bylo připraveno bezchybně a proběhlo velmi
rychle..
Fotografování s využitím digitální techniky
Vraťme se k počátku, který byl nejvíce poučný. Je třeba si uvědomit, že kvalifikovaný fotograf je
vyškolen ke kreativní činnosti, je schopen samostatně a často s uměleckými ambicemi řešit individuální úkoly. V klasické
a digitální fotografii nejsou z tohoto hlediska rozdíly. Naopak, možnosti digitální fotografie přinášejí nové vyšší
možnosti uplatnění kreativity. Navštívili jsme během let několik pracovišť i v zahraničí a nutno konstatovat, že pokud byl
řídícím pracovníkem fotograf z profese a přesvědčení, šlo o klasické fotografické ateliéry vybavené s ohledem na
obvyklé představy fotografů o individuální tvorbě. Jejich výkonnost však byla řádově nižší.
Zdá se že klasický fotografický přístup zůstane nezbytný při pracích prvoplánově uměleckých a nebo neustále se
podstatně měnících, při práci v terénu. Tento způsob práce může být charakteristický pro dokumentační a inventarizační
práci, kdy příliš pevné a specializované zařízení je na obtíž a kdy je prvotním požadavkem aby technika přišla za
objektem, nikoli naopak. Pak samozřejmě přichází ke slovu klasická fotografická technika v digitální formě. Digitalizace
rukopisů a starých tisků je práce velmi málo se měnící, vyžadující spíše kázeň, dodržování vyzkoušených postupů. I nejnáročnější
práce jako například snímání iluminovaných rukopisů se zlacením je záležitost postupného vyladění metody na konkrétním zařízení.
Celou přípravu lze zvládnout podle typu dokumentu a zlacení na základě využití předchozích vyzkoušených postupů a nastavení. Jen
případné doladění lze ponechat na specialistovi. A tak metody, které zpočátku nesou punc určitého mistrovství se opakováním
dostávají na úroveň dobrého řemesla a to je vlastně dobře.
Typické je, že právě v době, kdy se na našem pracovišti zaběhla rutina a ubylo nových podnětů, objevila se
myšlenka ‚elektronického restaurování‘. Konstatovali jsme však, že pokud není stanoven konkrétní úkol, nemá elektronické
restaurování prováděné ‚preventivně‘ žádný smysl. Každá úprava obrazu nezávisle na subjektivním zlepšení dojmu z dokumentu
je nebezpečnou ztrátou počáteční informace. Nelze vyloučit vliv názoru restaurátora na významnost či nevýznamnost měněných
informací. Úpravy kvalitního obrazu lze udělat kdykoli později, obvykle výkonnějšími prostředky a podle konkrétních aktuálních
potřeb. Elektronického restaurování jsem použili až teprve v roce 2000 při vydání Bratislavského (Hánova) kodexu na CD-ROM,
kde byly ‚vmontovány‘ vystřižené iluminace na původní místo.
Hromadná digitalizace
U hromadné digitalizace je nutno dosáhnout vysoké kvality a reprodukovatelnosti výsledků, vysokých
výkonů, při zachování vysoké bezpečnosti dokumentů. Pro klasickou ateliérovou práci jsou to nepříjemně protichůdné
požadavky.
Při budování pracoviště v NKČR nebyly hlavní problém investice a nákup a oživení techniky jak se zprvu
zdálo, ale vytvoření týmu lidí schopných tuto techniku zvládnout a efektivně využívat.
K navržení a dokonalému zvládnutí celého technologického procesu jsou nutní lidé zvládající na vrcholové úrovni digitální
fotografii a všechny související fyzikální aspekty problematiky, musí zde být specialisté na výpočetní techniku, analytici a
programátoři, musejí zde být lidé mající vztah k samotným dokumentům. Na druhou stranu zde musí být lidé schopní trvale a
spolehlivě opakovat určený technologický proces. Jediná cesta k jejich splnění vede přes specializaci jednotlivých
pracovníků v rámci rozsáhlejšího týmu.
Porovnání technických možností
Bude doplněno.
Praktické zkušenosti s výběrem personálu
Jednoznačně nutno rozdělit pracovníky na ty, kteří zajišťují výrobu, jejich řídící pracovníky a
specialisty tvořící odborné zázemí. Navážu volně na naši historii, kdy jsme se rozloučili s profesionální fotografkou.
Vědomi si příčin tohoto prvního neúspěchu jsme se rozhodli hledat nové pracovníky pro rutinní práci nikoli podle kvalifikace,
ale podle motivace a morálních vlastností. V současnosti je kolektiv již stabilizován, nicméně tomuto stavu předcházela
ještě dlouhá řada hledání, kratších i delších školení a také velmi mnoha rozluk. Jako ilustrativní příklad chci uvést jednu z našich
současných nejlepších pracovnic, která k nám přišla po dlouhé mateřské dovolené, vyučená v nesouvisejícím oboru, bez
jakýchkoli zkušeností s počítači. Při vstupním pohovoru však bylo zřejmé, že jde o klidnou paní s přirozenou
inteligencí, dostatkem trpělivosti a dobrým rodinným zázemím. Její zaškolení, kdy nejprve pozorovala práci, pak ji prováděla pod
dozorem, pak samostatně se zvýšenou kontrolou, trvalo cca půl roku. Nicméně rutinní práci zvládla tak, že při zacházení s rukopisy
nemá nijaké obavy (mnohem větší obavy mám, když mají rukopis v ruce profesionální badatelé) a při práci na počítači ji
nestačím sledovat. Lze se zcela spolehnout, že předepsaný postup přesně dodržuje, jakoukoli odchylku od normálu zaregistruje a
ohlásí. Nutno konstatovat, že na této rutinní práci se buď neosvědčili nebo dlouho nevydrželi muži. V současnosti se této
rutinní práci věnují pouze ženy (většinou SŠ), které se střídají na dvou až třech pracovištích ve dvou individuálně pokrytých
směnách.
Organizační členění a odborné zázemí digitalizačního pracoviště
Pracoviště vede vedoucí - inženýr, který zvládá do detailu celý proces a zařízení, řídí a kontroluje
chod pracoviště, rozhoduje o variantách zpracování, ale který také hodnotí stav rukopisů před digitalizací, jedná se zákazníky.
Není výjimkou odmítnutí digitalizace, jestliže nemůžeme s jistotou zaručit vrácení rukopisu v nezměněném stavu. Při kompletaci
a kontrole finálních digitálních dokumentů mu pomáhá další pracovnice. Obsluha každého digitalizačního pracoviště je samostatná,
výsledné obrazy se kontrolují a kompletují s doprovodnými texty do formy digitálního dokumentu na centrálním
pracovišti.
Při závažnějších problémech nebo při zavádění nových věcí do této výroby tvoří zázemí tohoto pracoviště
vývojová skupina AiP Beroun a okruh samostatných spolupracujících firem. Zde je charakteristické, že tyto odborné špičky nemohou
být zaměstnanci na digitalizačním pracovišti - pro trvalé svázání s pracovištěm by byli špičkoví odborníci neúnosně drazí a
nedostatečně využití. Ve vztahu k tomu pracovišti dvojnásob platí, že specialisté jsou buď levní nebo dobří :). Snažíme se
spolupracovat s těmi dobrými a ti nejsou levní.
Pro funkčnost a spolehlivost celého tohoto kolektivu je kromě odbornosti nezbytná vysoká kázeň, vědomí
sounáležitosti, osobní odpovědnosti a významu každého člena kolektivu.
Odlišnosti specializovaného a volného pracoviště.
Druhé pracoviště s kamerou BetterLight 6000 je vlastně digitální obrazové studio dovolující
libovolné fotografování počínaje například architekturou přes jakékoli prostorové objekty až k libovolným plochým
dokumentům. Specializace na ploché dokumenty však například z pracoviště odsunula do skladu příliš univerzální stativy
osvětlení, které byly nahrazeny jednoduššími, dala vzniknout jednoúčelové ‚kolébce‘ zvyšující bezpečnost a efektivitu při
manipulaci s knihami, přísavným lištám pro přidržování stránek, nebo malému přísavnému panelu pro fotografování
jednotlivých listů, například dopisů. Vznikl i velký (2x3 m) sklopný přísavný panel, pro fotografování plakátů.
Charakteristické je, že konfigurace a nastavení pracoviště se postupně stabilizovalo k určitému optimu. Změny jsou možné,
ale při dostatku zakázek stejného typu k nim není důvod. Tesnto stabilizovaný stav se stal vzorem pro návrh zcela
specializovaného pracoviště ve splupráci s firmou CRUSE. Toto pracoviště díky další specializaci zcela odstranilo problémy
s překážejícími stativy i při zvýšení možností a variability osvětlení (ale jen pro ploché objekty), zcela zautomatizovalo
vyrovnání bíle a zaostřování (ale jen pro ploché objekty), zjednodušilo přechod mezi digitalizací volných listů a knih (tedy jen
pro ploché objekty). Toto třetí pracoviště rezignovalo na možnost volné fotografické tvorby, jde vysloveně o specializovaný
nástroj. Výhodou je v dané specializaci dokonalá kvalita. ‚Nevýhodou‘ je, že nelze fotit třeba nábytek a interiéry.
Specializace přináší efektivitu a kvalitu
Pracoviště v NKČR je primárně koncipováno pro digitalizaci nejrozmanitějších rukopisů, starých tisků,
knih a nyní již obecně jakýchkoli plochých dokumentů. Vysoká specializace, úspěšná řešení souvisejících projektů ‚Věda a výzkum‘
MK v AiP Beroun souvisejících se standardizací, zpřístupněním a uchováním digitálních dat, to vše přineslo tomuto
pracovišti dostatek práce. Rozsah zakázek si vyžádal směnný provoz, který není na pracovištích tohoto typu obvyklý. Nicméně tyto
symboly průmyslové práce - směnný provoz, vysoké využití zařízení, - to vše vede k tomu, že naše ceny jsou na úrovni cca
25% cen obrazů srovnatelné kvality, které jsou nabízeny v DTP studiích. Zde je nutno připomenout ještě několik ‚drobných‘
rozdílů. Digitální obrazy jsou i při této nízké ceně svázány do funkční elektronické knihy, existuje dokonalá barevná kalibrace,
celoplošné vyrovnání bílé, individuální ICC profily, záznamy na vybraná archivační media včetně a protokolů o kvalitě záznamu na
CD-R. Navíc je zde také zajištěna a kontrolována ochrana proti UV i IR záření, je zajištěna bezpečnost dokumentů, jsou řešeny
otázky standardizace a návaznosti na související evropské projekty. Toho lze na zařízeních mnohamilionové hodnoty a s tak
rozsáhlým lidským zázemím dosáhnout jen specializací a masivním využíváním existujících kapacit.
Z uvedeného vyplývá, že náklady stoupají při požadavcích na individuální práci, například digitalizace jen
jediné stránky z rukopisu.
Samostatný vývoj
Takovéto pracoviště se již neobejde bez kvalitního vývojového zázemí. Tak byla přímo pro toto
pracoviště vyvinuta řídící jednotka pro bleskové osvětlení, která dovolovala v té době jinak nedosažitelně jednoduché
vyrovnání bílé. Novinkou je i vlastní metodika hexachromově tištěných kalibračních tabulek s dlouhodobou stabilitou, které
se používají pro zlepšení možností nastavení tiskáren a monitorů na věrnou reprodukci podoby originálu. Metodika tvorby
dokumentů SGML, která zde byla vyvinuta, byla v roce 2000 přijata jako doporučení projektu UNESCO ‚Paměť světa‘. Ostatně
nové digitalizační pracoviště je uděláno ‚na míru‘ - jde o unikát vytvořený na základě našich zkušeností a požadavků spolu s firmou
CRUSE.
V současnosti je soustředěna pozornost na vytvoření další generace nástrojů pro automatizované zpracování
vznikajících dat (obrazových i odborných textových) do formy XML dokumentů s velkým důrazem na návaznost na evropské
projekty.
Vážně se zabýváme otázkami nejen tvorby digitálních dokumentů ale i vytvoření prostředků pro jejich lepší
badatelské i běžné kulturní využití. Představy míří k vytvoření komplexního prostředí ve kterém bude možné nejen digitální
dokumenty zpřístupnit, ale i vytvářet, sdílet, doplňovat nové informace jen volně svázané s konkrétními dokumenty. O těchto
vizích bude workshop který proběhne v pondělí 20.5. v Klementinu.
Rozšiřování služeb - digitalizace map a obrazů
V počátečních stadiích vývoje digitalizačního pracoviště bylo nemyslitelné uvažovat o rutinní
digitalizaci map a obrazů. Hlavním důvodem byla především vysoká pracnost přestavení pracoviště, která podstatně snižuje
efektivitu. Jen výjimečně lze přijmout zakázky neodpovídající tomu, pro co je zařízení primárně konstruováno a v čem je
jeho použití nejefektivnější. To nevylučuje účelně a promyšleně připravovat rozšiřování spektra nabízených služeb, tak aby
efektivita práce zůstala průběžně zachována. V současnosti už můžeme nabídnout digitalizaci velkých map a obrazů, a to při
zachování dostatečné efektivity a tedy i za akceptovatelné ceny.
Proto jsme také mohli vyhovět poptávce Národní Galerie na digitalizaci obrazů významných francouzských
impresionistů. Tyto obrazy se nedařilo digitalizovat a vytisknout obvyklými cestami - přes velkoplošné diapozitivy a následnou
digitalizaci. Výsledek přímé digitalizace na našem pracovišti předčil očekávání zadavatele.
Podobně nám nečinilo problémy vyhovět požadavku na digitalizaci map v Národní knihovně nebo digitalizaci
soukromé sbírky astronomických map.
Zkušenosti s věrným tiskem
Právě s Národní galerií souvisí naše poslední zkušenosti s využitím našich dat pro účely
kvalitního a věrného tisku. Při digitalizaci tužkových kreseb jsme pracovali s maximálním dostupným rozlišením a již v digitální
formě na monitoru bylo zřejmé, že specifický charakter tužky na hrubším papíře zůstane výborně zachován. Úskalím se ukázala být
podle očekávání zdánlivě banalita - snaha zachovat v reprodukci také věrně barvu použitého nekvalitního papíru. Problémy
tisku totiž vůbec nespočívají v reprodukci sytých barev (jsou-li v rozsahu gamutu), ale naopak v oblasti jemných,
zejména světlých barevných odstínů, málo se lišících od šedé. Mimořádnou výhodou byla možnost využít individuálních kalibračních
tabulek, které jsme zavedli do rutinního provozu již v loňském roce. Tyto tabulky digitalizujeme běžně spolu se vzácným
originálem. Tabulku (na rozdíl od originálu) si lze vzít k tiskárně nebo na DTP pracoviště a přímo ji porovnávat s výtiskem.
Tak jsme měli možnost objektivně porovnat možnosti různých technologií, ale i znovu ověřit velký vliv osvětlení na vnímání
barev.
Překvapením pro nás byla neočekávaně dobrá reprodukce barev na dobře nastavené laserové tiskárně.
Kvalita dat předbíhá současné reprodukční možnosti
Originální digitální obrazy byly pro NG pořízeny v rozlišení cca 580 DPI. Byl zkoušen vliv
použitého rozlišení na subjektivní kvalitu tisku. Až do rozlišení sníženého na 300 DPI však nebyly rozpoznatelné rozdíly. Lze
tedy konstatovat, že z vytvořených dat by bylo možno vytvořit zcela dokonalou dvojnásobnou zvětšeninu.
Závěr
Zkušenosti ukazují, že vysoké kvality a současně dobré efektivity při hromadné digitalizaci lze
dosáhnout jen při vytvoření rozsáhlejšího týmu, s výraznou dělbou práce a specializací jednotlivých pracovníků. Know-how,
které vytvoří specialisté, nemají již tito specialisté dlouhodobě rutinně aplikovat, je nutno zajistit jeho přenos na jiné
pracovníky.Tento postup zvyšuje specializaci celého pracoviště a to ani ne tak z hlediska technického vybavení pracoviště,
jako z hlediska specializace rutinních pracovníků. Práce atypické, mající nízkou sériovost a vývojový charakter, mohou
zajistit pouze specialisté. To je efektivní pouze ve zdůvodněných případech a samozřejmě tehdy, předpokládá-li se převod
vzniklých znalostí a dovedností na další pracovníky.
Z tohoto hlediska lze říci , že pracoviště v NKČR je specializováno na digitalizaci plochých
dokumentů, zejména vzácných rukopisů, tisků, map a obrazů.
Digitalizační pracoviště má i v letošním roce před sebou dostatek úkolů.
Přesto rádi konstatujeme, že je možné rozšířit existující kapacity, a to i pro větší projekty. Zakázky v rozsahu
jednotlivých knih jsou samozřejmě zvládnutelné po dohodě i za současného běžného provozu.
Předvedení ukázek z Národní galerie, z projektu VISK 6
a ze soukromé sbírky astronomických map.
|