V záhlaví populární Gatesovy knihy Byznys rychlostí myšlenky, která bývá všeobecně považována za
bibli zavádění informačních technologií do podniku, můžeme číst tento mýtus: ”Zlepší-li se toky informací ve firmě, pak řešení
jednotlivých podnikatelských problémů již přijdou sama.” Gates je na tomto poli uznávaným guru, ale přesto si dovoluji
konstatovat, že vypovídací hodnota tohoto citátu je stejná, jako televizního sloganu propagujícího prášek na praní nebo polévku
v sáčku. Z omylu ho usvědčuje řada neúspěšných podniků, které se vydaly jím doporučenou cestou. V přístupu k systému
podnikového řízení to ovšem není mýtus ojedinělý. Různých geniálních metod a postupů, které slibovaly revoluci v podnikání,
byla v minulosti celá řada a přesto většinou rozhodující obrat nepřinesly. Zásadní zlepšení jedné, i když velmi důležité,
manažerské funkce ještě nezaručuje, že se skokovým způsobem zlepší také řízení podniku. Někdy právě naopak.
Úloha informačních technologií při řízení moderního znalostního podniku je nezastupitelná, ale pokud je
nechceme, neumíme nebo odmítáme chápat jako součást komplexního systému podnikového řízení (vyváženost tvrdých a měkkých faktorů
prosperity) a jako katalyzátor synergického efektu (dosažení cílů podniku), mohou paradoxně vystupovat jako neobyčejně silný
retardační faktor a v limitních případech i jako jeden z podstatných důvodů selhání podnikového systému řízení.
Při přechodu od industriální ke znalostní (informační) společnosti dochází, mimo jiných skutečností, k zásadnímu
posunu paradigmatu ve filozofii řízení. Logika vývoje si vynucuje nutnost řízení u převážné většiny lidských činností. Potřebu
řídit, i když značně specifickou, pociťuje vedle výrobních podniků například symfonický orchestr stejně jako nemocnice, církev,
sportovní klub nebo dobročinná nadace. S vývojem společnosti se mění i podmínky pro podnikání. Dnes při řízení podniku
jenom těžko vystačíme se stejnými nástroji jakými řídili klasikové Frederic Winslow Taylor, Henri Fayol nebo Max Weber.
Fordova hromadná výroba byla realizována v jiných podmínkách než v jakých řídí například současná Toyota nebo General
Electric. Turbulence (definovaná Druckerem) se koncem osmdesátých let ještě prohlubuje do stavu, který už se dá charakterizovat
jako chaos (zkoumaný Prigoginem) a je zřejmé, že řízení v těchto podmínkách vyžaduje zcela rozdílnou filozofii. Řada
šokových změn v okolí podniků vyvolala potřebu nového přístupu. Postupně se tvoří filozofie řízení v proměnlivém okolí a
management se stává řízením změn
Základní kameny filozofie efektivně řízeného podniku pro jedenadvacáté století se už rýsují dostatečně ostře,
takže dovolují predikci s poměrně vysokou pravděpodobností. Dnes už je zřejmé, že organizace budoucnosti musí respektovat
zákaznický imperativ, bude orientována procesně a rozhodující pro úspěch v budoucích podmínkách bude podnikový
intelektuální kapitál a jeho řízení.
Filozofie podnikového řízení na prahu třetího tisíciletí
Rozhodujícím činitelem hospodářství na začátku století byla výroba a také odpovídající ekonomika hromadné
výroby. Rozhodující pro tvorbu bohatství byl kapitál. V současné době dochází ke změně priorit: rozhodujícím činitelem
přestává být výroba nebo kapitál a stávají se jím znalosti. Ocitli jsme se v začátku přechodu od ekonomie velkého měřítka
(economy of scale) k ekonomice znalostí nebo vědění (knowledge economy). V tomto smyslu se v poslední době mluví
o tzv. nové ekonomice.
Starý způsob směřoval k výrobě velkého množství produktů. Podnik se považoval za výrobní funkci.
Rozhodující byl objem a rychlost - co nejrychleji prohnat co nejvíce suroviny výrobním zařízením. Nový způsob musí preferovat
měnící se zájmy zákazníka, a to znamená preferenci pružnosti výroby. Rychle přizpůsobit výrobu neustále se měnícím požadavkům
zákazníků. Toho už nejde dosáhnout hromadnou výrobou, ale je nutno hledat takovou filozofii řízení, která by na jedné straně
reagovala na změněné podmínky v okolí a na straně druhé uměla využít znalosti a vědomosti lidských zdrojů. Organizace
založená na znalostech se musí zaměřit na všeobecné rozvíjení lidského kapitálu: připravenost pracovníka podávat žádoucí výkon
(způsobilost, kompetence), zvyšování inteligence organizace, organizace permanentního učení atd. Rozhodujícími kritérii pro
pracovníka je zejména odpovědnost (vycházející z dovedností a širokých znalostí), špičkový výkon a schopnost a ochota
trvale se učit
Funkční přístup se při zlepšování zaměřuje na výstupy (výsledky), což v podstatě znamená orientaci na důsledky
a ne na příčiny. Je zřejmé, že hodnocení výsledků nemusí odhalit příčiny neefektivností podniku. Zaměříme-li se na výstupy,
porušujeme princip prevence. Tradičním nástrojem této metody je ekonomická analýza, která odhalí nízkou produktivitu práce,
vysoké náklady, přezaměstnanost atd. Následná opatření směřující dovnitř podniku jsou adresována jednotlivým hierarchickým
úrovním - funkčním místům, od nichž se požaduje patřičně snížit náklady, ušetřit dané procento pracovníků atd.
Procesní přístup se naproti tomu nezaměřujeme na výsledky, ale na příčiny. Předpokládá, že příčinou špatných
výsledků jsou špatně probíhající procesy uvnitř podniku, které je nutno přeprojektovat tak, aby probíhaly efektivně a byly
eliminovány všechny činnosti nepřinášející hodnotu pro zákazníka. Při restrukturalizaci podniku se tedy primárně nezajímáme o
snížení nákladů nebo pracovníků, ale předmětem našeho zájmu jsou podnikové procesy, vedoucí k vytvoření přidané hodnoty pro
zákazníka. Změna v tomto případě znamená zejména přehodnocení a přeprojektování procesů probíhajících v podniku. Rozeznáváme
přístupy vedoucí buď ke kontinuálnímu nebo k radikálnímu zlepšování. V druhém případě mluvíme o reengineeringu.
Typickým modelovým vyjádřením pro funkční management jsou manažerské funkce. Pro model procesního managementu
jsou to komponenty organizace, vyjadřující nové vztahy a nutnost synergie mezi nimi. .
Neobyčejná složitost a komplikovanost procesu poznávání budoucího vývoje managementu je dána obtížností oddělit
zásadní koncepční prvky, které budou tvořit budoucí podnikatelské paradigma, od negativních signálů tento proces permanentně
zamlžujících. Jak staré principy přežívají, protože ztrácejí schopnost řešit nově vznikající problémy při řízení podniků, jsou s větším
nebo menším předstihem vysílány více nebo méně čitelné signály nově nastupující reality. Umění předvídat budoucí vývoj potom
spočívá v rozpoznání pozitivních od negativních signálů, pseudorevolucí a pseudomanifestů od podstatných
faktů vytvářejících budoucnost, rozeznání potřeb okamžiku, v managementu většinou reprezentovaných manažerskými
bestsellery, které vydrží v ohnisku zájmu jen krátkou dobu, od skutečně nových, nosných myšlenek. Situace je o to
složitější, že nikdy v minulosti nebylo v managementu k dispozici takové množství nových metod a přístupů jako v době
současné.
Nové výzvy
Minimálně od dob Peters-Watermanova manažerského bestselleru “Hledání dokonalosti. Poučení z nejlépe
vedených amerických společností,” je zřejmé, že hledání jediného správného řešení, jediné nejlepší varianty s trvalou
známkou dokonalosti, skončilo. I široká odborná veřejnost se většinou definitivně smířila se skutečností, že s pokračujícím
vývojem se budou vyvíjet i názory na optimální model systému řízení. Na druhé straně pravděpodobně nevymizí manažeři, kteří
budou vyhledávat okamžitá a rychlá řešení, módní novinky, přístupy alternativního managementu a zaručeně neselhávající revoluční
techniky, které za ně rychle a spolehlivě vyřeší zásadní problémy jejich podniku. “Manažerské dovednosti byly považovány tak
trošku za sadu golfových holí. Podle potřeby situace prostě vytáhneme a použijeme tu správnou. … manažeři znovu a znovu
propadají kouzlu módních novinek ve snaze získat nové dovednosti a nová řešení přetrvávajících problémů. …Vzniklo celé odvětví
založené na módních trendech, z kterého těží především poradci a manažerské školy.” (Grainer). A nedá se předpokládat, že
by to v krátké budoucnosti mohlo být jinak, protože dychtivé manažerské očekávání - z rychlých módních novinek získat
ještě rychleji definitivní řešení vlastních problémů - tady v minulosti bylo, v současnosti je a v budoucnosti s největší
pravděpodobností pořád zůstane. V tom jsou někteří manažeři, zdá se, nepoučitelní. A vždy bude po ruce dostatek mesiášů,
jejichž myšlenky, podpořeny marketingem a barnumskou reklamou budou vybuchovat na stránkách bestsellerů a přivádět k úžasu
málo poučené a nad obvyklou míru pracovně zatížené manažery na všech řídících úrovních.
Nicméně i přes tyto nezanedbatelné skutečnosti je zřejmé, že nová doba vytváří pro management nové výzvy. Kdo
chce přežít, musí je přijmout. Nic jiného nezbývá, i když nové trendy a teorie nenabízejí rychlá řešení. Studovat, promýšlet a
uplatňovat progresivní myšlenky, převádět je do praxe a učit se od nejlepších se stává imperativem, kterému se nelze
vyhnout.
Znalostní podnik ve znalostní společnosti
Starý, poměrně přehledný a vcelku předvídatelný, hierarchicky uspořádaný podnikový svět rychle zaniká. Pro
management bude, s pravděpodobností hraničící téměř s jistotou, v horizontu několika následujících let
rozhodující skutečnost, že proud světových společenských změn bude pokračovat možná ještě rychlejším tempem než tomu bylo
doposud. Řízení podle pravidel, která neustále podléhají více nebo méně iracionálním změnám, se samo stává iracionálním. Pro
nový svět, ať už ho nazýváme společností informační, postindustriální, postkapitalistickou nebo znalostní, potřebují podniky
nové znalosti i dovednosti. Ve znalostní společnosti, do které vstupujeme, dochází k posuvu od tradiční
hegemonie výrobců k trvalé nadvládě zákazníka a spotřebitele. Znalosti se v tomto prostředí stávají nejdůležitější
formou kapitálu podniku. Ostatní jeho formy - peníze, půda, technologie - jsou na něm kriticky závislé a budou čím dál více
znalostnímu kapitálu podřízeny.
Znalostní společnost, jejíž prostředí nás v současnosti bezpochyby ovlivňuje a i v budoucnosti bude
ovlivňovat čím dál více, s sebou v oblasti managementu přináší pojem znalostní podnik. Budeme jím v nejširších
souvislostech rozumět organizaci založenou na znalostech, operující v podmínkách znalostní společnosti a využívající všech
pozitivních vývojových trendů více méně prověřených časem a v řídící praxi už implementovaných některými podniky světové
třídy. Zároveň musíme odpovědět na otázku, co jsou pozitivní vývojové trendy a jak je rozeznat od těch negativních, nepravých,
módních, pseudorevolučních. Problém je v tom, že musíme rozhodovat s předstihem, kdy ještě není úplně zřejmé, jestli
jde o progresivní trend nebo jenom o módu, která velmi brzy vyšumí.
Podnik vyrábí jednak věci, produkty nebo služby, jednak produkuje sám sebe. Výroba sebe sama je lidskou
vlastností a nemůže být vlastností ani strojů ani žádných mechanismů. Každý podnik tedy musí vyrobit nejprve sám
sebe, aby mohl vyrábět výrobky pro druhé. Výroba sebe sama je v podstatě výrobou znalostí podniku. Znalost
podniku je klíčová schopnost (kompetence) vyrábět a tuto znalost je třeba nejen vytvořit, ale neustále obnovovat, zlepšovat a
řídit. Při hledání optimálního modelu řízení máme jedinou jistotu: znalostní podnik musí mít jiná pravidla řízení než ta,
podle kterých řídil Frederick Winslow Taylor.
Alternativní management
Poznávací proces je v podstatě dnešním hledáním pozitivních signálů, ze kterých by bylo možné
usuzovat na vývoj budoucí. Problémem, a v managementu zejména, je skutečnost, že se vyskytuje řada signálů
negativních (falešných, zavádějících, módních), jejichž tvůrci se tváří jako spasitelé předkládající všelék na všechny
existující bolesti podnikového řízení. Problémem k řešení zůstává otázka, co je a co není pozitivní vývojový
trend? Řízení podniku je považováno za disciplinu na rozhraní vědy a umění. Management byl vždy více praktickou než
teoretickou disciplinou. Byl vždy silně ovlivňován praxí a věda do něj pronikala pomalu. Udává se, že v současnosti je podíl
vědy 20 - 30%. Zbytek jsou zkušenosti, pragmatika, empirie. Rozhraní mezi vědou a uměním je dostatečně široké, aby vytvořilo
prostor pro vznik a praktické uplatnění přístupů, které se stylizují do vědy, ale vědecké nejsou nebo se naopak tváří jako
výlučné umění vázané na subjekt bez možnosti přenosu na subjekt jiný. A tak jsme v managementu velmi často postaveni před
otázku: jde o realitu nebo mýtus, umění nebo módu? V lékařství se v tomto smyslu obvykle mluví o alternativní
medicíně, takže se neodbytně vnucuje i druhá otázka: existuje obdobně také alternativní management?
Metody alternativního managementu jsou většinou prezentovány jako nový přístup, revoluce, nový manifest nebo
zásadní obrat v podnikání a jako takové jsou často pro seriozní badatele už předem podezřelé. Ale ne všechny manažerské
bestsellery musí dříve nebo později skončit v zapomnění. V textu se snažíme ukázat, že z alternativního managementu se
mohou zrodit jak pozitivní tak i negativní signály budoucího vývoje. Ne každá módní novinka prezentovaná jako manažerský
bestseller musí nutně vytvořit přefouknutou bublinu, už předem určenou k prasknutí. “Hledání dokonalého podniku” Peterse a
Watermanna se brzy ukázalo jako slepá ulička a paradoxně autoři dokázali opak toho, co zamýšleli: jediné univerzální řešení
platné pro všechny situace neexistuje a ani existovat nemůže. Na druhé straně “Reengineering - radikální proměna firmy, manifest
revoluce v podnikání”, který byl zpočátku zejména akademickou obcí přijímám jako módní záležitost s rezervou a
opatrným vyčkáváním, je možno s odstupem času hodnotit kladně, i když se už většinou ustoupilo od radikálního požadavku
autorů Hammera a Champyho, všechno zbourat a “na zelené louce” vystavět novou firmu. Dnes už jenom málokdo pochybuje, že
procesní přístup zásadním způsobem přispěl k posuvu paradigmatu a tvoří jádro znalostního konceptu podnikového řízení.
Znalostní podnik a principy jeho fungování
Při hledání odpovědi na otázku jak funguje (nebo spíše jak by měl fungovat) znalostní podnik operující v globálním
prostředí znalostní společnosti a při zhodnocením současných pozitivních signálů budoucího vývoje musíme odpovědět zejména na
dvě otázky: jaký je globální koncept SPŘ a jaké jsou principy jeho fungování.
Znalostní koncept SPŘ musí zachovávat návaznost na minulé koncepty (funkční a procesní). Úplně zpřetrhat vazby
nelze. Progresivní principy zůstávají, posuvem paradigmatu se tvoří principy nové. To vše se děje proto, že řešení nových
problémů si vyžaduje nové přístupy. V současném globálním podnikovém světě existují podniky, které pořád ještě řídí podle
funkčního konceptu. Pořád budou vedle sebe existovat všechny tři koncepty SPŘ, ale jak bude vývoj postupovat relevantní
podnikové prostředí si vynutí čím dál tím větší prioritu využívání znalostního konceptu.
Model SPŘ znalostního podniku musí mít ve svém středu strategii, která má při řízení nezastupitelnou
úlohu. Na vytýčení strategie váže veškeré podnikové dění. SPŘ musí počítat s globálním turbulentním okolím podniku a
pro měřítka růstu musí využívat nejen finanční charakteristiky, ale také vazby na znalostní přístupy a na zákazníky, kteří
strategii zásadně ovlivňují.
Na strategii musí být napojena organizační architektura na straně jedné a informační technologie a
informační systémy (IS/IT) na straně druhé. Znalostní model řízení si v současné době není dost dobře možné představit
bez zapojení těchto skutečností. To je další z podstatných rozdílů oproti funkčnímu přístupu.
Jednoznačný požadavek na vyrovnanost měkkých a tvrdých faktorů prosperity diktuje zapojit v patřičných
proporcích podnikovou kulturu a požadavky na lidské zdroje, které jsou zároveň nositeli znalostí. Požadavek tvorby
bohatství prostřednictvím permanentního zvyšování produktivity znalostí a péče o znalostního pracovníka určuje důležité místo
lidskému faktoru. Podniková kultura má rozhodující význam zejména ve dvou směrech. Směrem ven určuje chování k zákazníkům,
směrem dovnitř kultivuje podnikové prostředí a vyrovnává se s požadavky zaměstnanců.
Vazba na proměnlivé podnikové okolí a požadavek pružnosti a přizpůsobivosti diktuje úzkou vazbu na
relevantní globální okolí, která musí vždy vyjadřovat požadavek nutnosti změn a vlivu na všechny složky modelu SPŘ.
Když zhodnotíme vývojové trendy a pozitivní i negativní signály nově vznikajícího paradigmatu odhalíme
následující charakteristiky, které zároveň vytvářejí principy fungování znalostního podniku:
- strategie a výkonnost podniku
musí být určována a následně měřena nejen finančními charakteristikami (účetní model), ale musí respektovat i nefinanční
měřítka růstu jako je učení, zákaznický imperativ, průběh interních podnikových procesů (systém Balanced Scorecard),
- zákaznický imperativ
musí respektovat přání zákazníka a od toho odvíjet všechnu svoji činnost (tzv. podnik řízený zákazníkem),
- procesní orientace
podnikového dění nahrazující orientaci funkční je dnes už neoddiskutovatelná (procesní management, reengineering),
- na procesně řízenou organizaci velmi úzce navazuje týmová práce (týmově organizovaný podnik, koučování, tvůrčí
vedení),
- růst firmy je závislý především na tvořivém uplatnění znalostí a inteligence, právě vzájemnou kombinací těchto
vlastností vzniká synergický efekt, který tvoří ve svém součtu konkurenční výhodu firmy (management znalostí, učící se
podnik, produktivita znalostních pracovníků, organizační učení a řízení znalostí),
- strategické záměry podniku musí být podporovány akčními firemními hodnotami jejichž nositeli jsou nejen správní
orgány společnosti a management, ale musí prostupovat celou firmou (podniková kultura, firemní hodnoty s vazbou na
strategii, firemní identita a image).
Integrovaný management
Řídící systémy integrovaného managementu vznikají uplatněním metod, technik a přístupů z jednotlivých
konceptů SPŘ v převážné většině tak, že je charismatické manažerské osobnosti uplatňují v praxi svých podniků, vytvářejí
ucelené a efektivní systémy řízení, které jsme si zvykli v poslední době nazývat podniky světové třídy (vynikající,
excelentní). SPŘ integrovaného managementu jsou tedy velmi úzce spojeny se jmény svých tvůrců, takže mluvíme o systému
podnikového hospodářství Tomáše Bati, SPŘ General Electric Jacka Welche, decentralizovaném (divizním) modelu řízení General
Motors Alfreda P.Sloana, v socialismu uplatněném kapitalistickém modelu řízení JZD Slušovice Františka Čuby atd.atd.
Vliv metod integrovaného managementu na budoucí vývoj systémů podnikového řízení je nezpochybnitelný, protože
posouvá manažerské myšlení kupředu, ale podrobnější rozbor této problematiky jde nad rámec tohoto textu.
Místo závěru
Nebude od věci připomenout dvě skutečnosti.
Management je vzrušující disciplina, podnětná pro teorii i praxi, která prošla dlouhým vývojem. Postupně se
vytvořilo neobyčejně hluboké zázemí nástrojů, metod a technik, jako zdroj pro manažerského myšlení a jednání. A vývoj
pochopitelně pokračuje dál. Není zbytečné znovu a znovu připomínat, že při praktických aplikacích není možné jenom kopírovat, i
když třeba ty nejlepší, ale kriticky hodnotit současné i minulé poznatky. Řízení konkrétního podniku v konkrétních
podmínkách je kreativním činem a nemůže se omezit na pouhé následování úspěšných vzorů.
Při každé příležitosti se připomíná, jak velká nejistota v současném podnikovém řízení vládne.
Turbulentní prostředí, globalizace, nejistý vývoj světa … To všechno jsou výzvy, které podstatně ovlivňují řízení organizací.
Tyto skutečnosti daly vzniknout managementu změny, procesní orientaci podnikového řízení, zaměření na zákazníka, managementu
znalostí… Ale stejně jako se uskutečnil posuv paradigmatu od funkčního konceptu k procesnímu a ke znalostnímu, dojde v bližší
nebo vzdálenější budoucnosti k novému posuvu paradigmatu a pojem znalostní podnik ztratí dnešní prioritu. Při všech
výše uvedených nejistotách představuje tento závěr jednu z mála jistot, které dne máme.
|