- Úvod
Na otázku položenou v názvu příspěvku nejspíš nikdo neočekává kladnou odpověď. Záporná odpověď znamená
ovšem určité zevšeobecnění, neboť je zcela jistě i u nás řada uživatelů vybavených znalostmi a dovednostmi, které jim
umožňují využívat nejrůznější informační zdroje na potřebné úrovni. Už třeba jenom dobrá jazyková vybavenost, především
znalost angličtiny, je velmi užitečným základem pro rychlou a účinnou orientaci v obrovském množství dostupných zdrojů
a služeb. Obecně však bohužel spíše platí, že úroveň znalostí uživatelů knihovnicko-informačních služeb není přímo úměrná
možnostem, které jsou jim dnes pro získávání informací k dispozici. Dnešní elektronické prostředí, díky němuž se koncovým
uživatelům zdánlivě jednoduchým způsobem otevírá přístup k neomezenému množství informačních zdrojů, nedostatečnou
připravenost uživatelů pro práci s informacemi paradoxně zviditelňuje. Jedním z důvodů tohoto stavu je přemíra
informací a zdrojů nejrůznějšího zaměření i kvality.
Moderní informační technologie usnadňují publikování a šíření informací. Uživatelé mají možnost takřka
okamžitého přístupu k podstatně většímu množství zdrojů, než tomu bylo kdykoliv dříve, o to více je však nutné, aby se
v těchto zdrojích dokázali dobře orientovat a aby uměli najít a získat ty správné informace v pravý čas.
Problém nedostatečné informační gramotnosti uživatelů, podle mého názoru, ještě více zvýraznily výsledky
řešení projektů v programu MŠMT ČR LI (Informační zdroje pro výzkum a vývoj). Díky tomu, že se do řešení řady
společných projektů zapojilo velké množství knihoven současně, dostali jejich uživatelé možnost přístupu nejen ke zdrojům,
které jsou pro jejich práci opravdu významné, ale zároveň i k takovým zdrojům, které ve skutečnosti nikdy potřebovat
nebudou. Bohužel, často i z toho důvodu, že zpřístupňované zdroje lze za informační zdroje nezbytné pro výzkum a vývoj
považovat jen s jistou nadsázkou. Na druhé straně platí bohužel i to, že se zdroje (informační i finanční) z programu
určeného pro výzkum a vývoj dostávají k uživatelům, kteří s touto oblastí nemají nic a sotva kdy budou mít něco
společného. A většina z nich ani o tyto zdroje ve skutečnosti nemá zájem.
S obrovskými možnostmi, které tento program pro knihovny a především pro jejich uživatele otevřel, je
tedy spojena řada otázek, které by při jeho případném pokračování měly být vzaty v úvahu. Tématem mého příspěvku je
však otázka připravenosti uživatelů na efektivní využívání nejen těchto komerčních a finančně velmi nákladných zdrojů, ale
obecně - připravenost uživatelů na práci s informacemi.
- Informační příprava uživatelů odborných informací
Vycházím-li ze svých vlastních zkušeností z vysokoškolského prostředí, musím konstatovat, že uživatelé
- a netýká se to bohužel jen studentů - většinou na práci s informačními zdroji připraveni dostatečně nejsou. O potřebě
informační výchovy uživatelů zřejmě tedy nebude v knihovnické obci sporu, svědčí o tom ostatně řada aktivit, hlavně ve
vysokoškolských knihovnách. Také základní cíl informační výchovy je jasný: naučit uživatele knihovnicko-informačních služeb
účinně využívat dostupné zdroje takovým způsobem, aby dokázali samostatně nebo za určité pomoci pracovníků knihoven
zjišťovat, získávat a zpracovávat informace potřebné ke studiu, k pedagogické nebo výzkumně-vývojové práci (případně pro
osobní záliby a zájmy). Otázkou zůstává především to, jakým způsobem uživatele na práci s informacemi připravovat.
Při pohledu na způsoby realizace informační výchovy v prostředí Internetu lze vysledovat několik
tendencí, které, troufám si říci, mohou někdy působit spíše kontraproduktivně. Zdá se, že se autorům příruček, kursů,
průvodců a dalších informačních materiálů pro uživatele nedaří oprostit od způsobu, jímž byli sami v době svého studia
oboru knihovnictví vzděláváni. Obsahová náplň kursů tedy připomíná spíše výukové materiály pro budoucí knihovníky než pro
koncové uživatele. V kursech lze najít řadu zbytečných informací, ale současně v nich řada důležitých informací
schází. Další tendencí, snad způsobenou tím, že jsou si sami autoři vědomi problematičnosti odborného výkladu knihovnické
problematiky, je pak snaha nezahlcovat uživatele podrobnostmi. Pokusem představit rozsáhlou problematiku v několika
stručných bodech se ovšem ztratí spousta důležitých informací a paradoxně ještě víc se zvýrazní teoretický základ výkladu.
Zjednodušením tak bohužel dochází k tomu, že kursy nenaplní původní záměry svých autorů, již tak do jisté míry ohrožené
tím, že informační výchova zpravidla nebývá běžnou součástí studijních osnov.
Výsledkem informační přípravy uživatelů by měl být především praktický návod k použití. Rozsah
dostupných informačních zdrojů a služeb i související problematika předem vylučují stručnost. Je však možné - a elektronické
prostředí k tomu přímo vybízí - připravit několik variant informací a nechat uživatele, ať si sám podle svých možností
a potřeb zvolí tu, jež mu v daném okamžiku bude vyhovovat.
Při přípravě podobných kursů je hlavně důležitá schopnost autorů vidět danou problematiku z pohledu
uživatelů, ovšem očima poučeného knihovníka. Je také zapotřebí si uvědomit, že způsob, jakým jsou dnes uživatelům
zpřístupňovány informace o informacích a často i informace samotné, vede k tomu, že - i přes zdánlivou jednoduchost -
jsou na koncové uživatele knihovnicko-informačních služeb kladeny takové nároky, jakým mnohdy nejsou schopni dostát ani sami
pracovníci knihoven. Dnešní prostředí totiž nabízí koncovým uživatelům přístup k takovým zdrojům, k nimž měli
donedávna v knihovnách přístup pouze specializovaní pracovníci. Navíc byly podobné zdroje zpravidla dostupné jen v některých
typech knihoven. Již z povahy současných informačních zdrojů, z jejich množství a rozmanitosti forem i obsahu vyplývá,
že informační přípravu nejde zjednodušit zestručněním obsahu. Úrovni a potřebám koncových uživatelů by však měla být
přizpůsobena struktura informací a formální úroveň kursů, tedy jejich stránka obsahová a prezentační.
- Možnosti využití moderních informačních technologií pro informační přípravu uživatelů
Moderní informační technologie poučeným uživatelům usnadňují přístup k informacím, zároveň však
usnadňují i přípravu podobných kursů. Umožňují například diferencovat výklad tématu v různých verzích tak, aby si sám
uživatel zvolil způsob, kterým se s problematikou práce s informacemi chce seznámit. Slova o usnadnění přípravy
nelze ovšem brát doslovně, neboť ve skutečnosti jde o náročnou záležitost vyžadující nejen znalosti z oboru, který je
předmětem výkladu, ale také znalosti z oblasti elektronického publikování, budování a designu webových dokumentů,
vytváření multimediálních výukových materiálů apod.
Jednou z velkých výhod moderních informačních technologií je, že umožňují “vizualizovaný” výklad
problematiky ve zhuštěné podobě, jsou názorné. Není proto nutné zestručňovat slovní výklad, nýbrž použít adekvátní formu pro
vyjádření obsahu. Je-li kurs zpřístupňován uživateli v prostředí WWW, v němž jsou dostupné i uživatelům nabízené
zdroje a služby, a je-li možné jediným stiskem tlačítka myši přejít na volně dostupný odkazovaný zdroj, proč by například
měly být součástí online kursů ukázky obrazovek těchto zdrojů?
Příprava podobných kursů tedy rozhodně není jednoduchá a je většinou ve srovnání s tradičními formami
výuky mnohem náročnější, jak finančně, tak především personálně a časově. Kursy navíc nejsou nikdy hotovy, vyžadují trvalou
údržbu a aktualizaci. A rozhodně se to netýká jen kontroly platnosti adres online zdrojů, jež jsou v nich
zmiňovány.
Pokud jde o obsahovou náplň kursů a jejich strukturu, je nezbytné mít na paměti hlavní cíl informační
přípravy: naučit uživatele efektivně využívat dostupné informační zdroje.
- Projekt informační přípravy uživatelů
V roce 2001 zahájila Ústřední knihovna (ÚK) Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava
(VŠB-TUO) ve spolupráci s katedrou informatiky Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) VŠB-TUO za podpory Fondu
rozvoje vysokých škol (projekt FRVŠ 241/2001 s názvem “Informační příprava uživatelů v prostředí Internetu”)
budování webových stránek věnovaných problematice zjišťování, získávání a zpracování informací. Jak je zřejmé již z názvu
projektu, jde o příspěvek ke zvýšení informační gramotnosti uživatelů knihovnicko-informačních služeb.
Východiskem pro volbu tématu projektu i pro obsahovou náplň kursů byly v úvodu příspěvku zmiňované
zkušenosti s uživateli knihovnicko-informačních služeb, vycházející ovšem z podmínek VŠB-TUO. Nešlo jen o zkušenosti a
podněty z vlastní knihovnické praxe, ale rovněž z výuky studentů na Hornicko-geologické fakultě VŠB-TUO v předmětu
zaměřeném na práci s informacemi, který je již několik let součástí studijních osnov dvou oborů na této fakultě.
Informatické zázemí projektu zajistili pracovníci a studenti katedry informatiky FEI VŠB-TU Ostrava.
Na základě zkušeností s výukou předmětů o práci s informacemi, z příležitostných přednášek i
ze služeb poskytovaných knihovnou (spolupráce s uživateli na doplňování knihovního fondu, meziknihovní výpůjční služba,
zpracování rešerší, využívání internetových zdrojů apod.) lze konstatovat, že nejen studenti, ale bohužel také pedagogové,
postrádají řadu nezbytných znalostí, které by jim - a následně také pracovníkům knihovny - usnadnily zjišťování, získávání a
zpracování informací.
Moderní informační a komunikační technologie přístup k informacím (jak k informacím primárním,
tak také k sekundárním) usnadňují a urychlují. Současně však někdy mohou získávání informací zkomplikovat. Jednak se
značně rozšířilo spektrum komerčních i volně dostupných informačních zdrojů, k nimž mají přístup koncoví uživatelé bez
zprostředkovatele-knihovníka, jednak se neustále rozšiřují služby knihoven v oblasti získávání primárních dokumentů v elektronické
podobě. K potřebným informacím se tedy nejen pracovníci knihovny, ale i její uživatelé, mohou dostat bez ohledu na
omezení a bariéry, jež zpravidla doprovázejí tradiční způsoby šíření a zpřístupňování informací.
Aby však bylo možné výhod moderních technologií v přístupu k informacím využívat jak koncovými
uživateli samotnými, tak pro zprostředkování jejich požadavků v rámci služeb knihovny (například v rámci
meziknihovních výpůjčních služeb, návrhů na zakoupení dokumentů do fondu apod.), je nezbytné, aby uživatelé disponovali
základními znalostmi z oblasti práce s informacemi. Bez potřebných znalostí a dovedností nelze očekávat, že budou
uživateli efektivně využívány nejen elektronické zdroje, ale ani tradiční informační zdroje a služby.
- Východiska a cíle projektu
Cílem projektu FRVŠ bylo zajištění technických podmínek pro vytvoření (vytváření), správu, údržbu a
aktualizaci výukových modulů zaměřených na informační přípravu uživatelů knihovnicko-informačních služeb v prostředí
služby World Wide Web (WWW). Toto prostředí je pro realizaci kursů podporujících informační gramotnost uživatelů ideální
hned z několika důvodů.
Naprostá většina knihovnicko-informačních služeb je dnes realizována buď přímo na Internetu nebo s jeho
podporou. Uživatelé knihoven si sice stále půjčují tradiční tištěné dokumenty, ale informace o těchto dokumentech lze
dnes zpravidla získávat online prostřednictvím zdrojů dostupných na WWW. V kursech poskytované informace nebo
popisované služby a zdroje jsou tedy ve většině případů alespoň částečně dostupné na WWW a současně webové prostředí
nevyžaduje žádné mimořádné požadavky na zvládnutí nových technologií (ve smyslu práce s programovým vybavením) ze
strany uživatele.
Kromě toho, že se díky moderním technologiím změnily možnosti šíření i zpřístupňování informací, je toto
nové prostředí celkem přirozeně také ideálním prostředím pro šíření informací o tom, jak s informacemi pracovat.
Rozvoj v oblasti elektronické komunikace odstranil překážky, které se podobným aktivitám v tradičním prostředí v knihovnách
staví do cesty. Informační příprava uživatelů i další služby knihoven v prostředí WWW jsou nezávislé na provozní době
pracovišť knihovny, na nedostatku času, ani na zpravidla omezených personálních možnostech knihoven. Současně prostředí WWW
přináší, kromě okamžitého přístupu k informacím, i určitou úroveň individualizace poskytovaných služeb. To jsou
možnosti, jež je v tradičním prostředí při velkém množství uživatelů a současně malém počtu pracovníků knihovny obtížné,
spíše nemožné, zajistit.
Zároveň jsou webové technologie založené na principu klient/server (HTTP, HTML, skriptovací jazyk PHP,
XML apod.) velmi výhodné i jako nástroj pro budování a správu podobných kursů. Programové vybavení je buď volně
dostupné (na 100 % to platí u software pro uživatele) nebo finančně nenákladné, zvlášť vezmeme-li v úvahu fakt, že
komerční programy, které byly pro přípravu kursů rovněž využity (Adobe Acrobat, Adobe Photoshop a Macromedia Flash) umožňují
obecné využití pro řadu dalších aplikací a služeb (např. pro zpracování grafických doplňků pro webové stránky nebo pro
dodávání elektronických dokumentů uživatelům knihovny).
Při řešení projektu byly využity určité prvky využívané pro asynchronní výuku v prostředí Internetu.
Kursy jsou však budovány především s cílem poskytnout uživatelům účinnou podporu pro samostatné studium dané
problematiky. Současně s tím nabízejí také přístup ke konkrétním informačním zdrojům potřebným pro studium či
pedagogickou nebo výzkumně-vývojovou činnost na vysoké škole.
- Obsahová náplň kursů
Záměrem celkové koncepce kursů je poskytnout uživatelům knihovnicko-informačních služeb nezbytný základ pro
účinné využívání informací a informačních technologií. Obsah je tedy strukturován a koncipován takovým způsobem, aby se
zájemce o danou problematiku naučil správně používat základní terminologii z oblasti práce s informacemi a aby
porozuměl obsahu nejdůležitějších pojmů z této oblasti (viz nabídka: Trocha teorie).
Nezbytným předpokladem pro práci s elektronickými informačními zdroji je zvládnutí základních vyhledávacích
technik a nástrojů. Uživatel by měl mít určité znalosti nezbytné pro vyhledávání informací v nejrůznějších zdrojích,
které jsou dnes dostupné elektronicky, většinou v prostředí WWW. Znalost základních způsobů vyhledávání informací usnadňuje
orientaci a využívání rozmanitých zdrojů, které používají pro prohledávání svých databází na první pohled rozdílné postupy a
techniky. Jde především o online-katalogy knihoven, bibliografické báze dat (včetně plnotextových), elektronická
knihkupectví, katalogy nakladatelů a webové vyhledávací služby. Pod nabídkou Vyhledávací techniky tedy uživatel,
kromě již realizovaného kursu věnovaného práci s webovými vyhledávacími nástroji, najde také kurs věnovaný obecně
problematice vyhledávání informací.
Další kursy by měly být věnovány problematice zjišťování, získávání a zpracování nejdůležitějších typů
informačních zdrojů. Uživatel by se také měl naučit kriticky hodnotit informační zdroje. A rovněž odpovídajícím
způsobem citovat, zpracovávat bibliografické citace jednotlivých typů dokumentů a vytvářet jejich soupisy.
Obsahová náplň kursů vychází z podmínek knihovny, jež je součástí technické univerzity. Některé kursy
jsou (budou) zaměřeny na práci s konkrétními informačními zdroji dostupnými v daném časovém období uživatelům, kteří
jsou studenty nebo zaměstnanci univerzity (např. kurs Jak pracovat s Dialogem), jiné jsou orientovány obecněji (Jak
zpracovávat bibliografické citace), i když také v nich lze vysledovat, že jsou prvotně určeny uživatelům z VŠB-TUO.
Je to zřetelné na výběru příkladů nebo na specializovaných informačních zdrojích, tematicky nebo druhově odpovídajících
potřebám uživatelů z technické univerzity. Kursy jsou sice budovány s cílem podpořit rozvoj informační gramotnosti
uživatelů z VŠB-TUO, současně jsou však tyto kursy bez jakýchkoliv omezení dostupné i veřejnosti. Každý, kdo má zájem
rozšířit si své znalosti a dovednosti z oblasti práce s informacemi, může kursy využívat stejně, jako jakýkoliv
jiný informační zdroj dostupný volně na Internetu. Musí přitom ovšem počítat s výše zmíněnými omezeními, tedy s tím,
že kursy jsou určeny uživatelům knihovnicko-informačních služeb z prostředí VŠB-TUO.
Obsah kursů je ovlivněn i tím, že jsou určeny pro samostudium, pokud má někdo zájem získat komplexnější
informace, znalosti a dovednosti k dané problematice. Současně ovšem mohou kdykoliv posloužit jako rychlá příručka
každému, kdo si potřebuje ověřit jen některou informaci. Studentům předmětu Informatika a bibliografie nahrazují prakticky
neexistující tradiční studijní materiály. Těmto všem potřebám tedy odpovídá nejen obsah, ale i forma (HTML, PDF, LIT,
názorné ukázky v programu Macromedia Flash apod.). Pro studenty předmětu Informatika a bibliografie budou kursy
doplněny také o zkušební testy, které jim budou zpřístupněny online. V prostředí WWW je také vypracují (viz
připravená pole pro zadání uživatelského jména a hesla na úvodní stránce kursů, pro autorizaci bude využit univerzitní LDAP
server).
- Jak pracovat s informacemi - kursy přístupné v prostředí WWW
Stav řešení projektu je možné vidět na adrese: http://knihovna.vsb.cz/kursy/. Obsahově zatím nejsou
kursy dokončeny, neboť jde, vzhledem k zamýšlené celkové koncepci, o časově náročnou záležitost. Doposud zveřejněné
kursy byly vybrány pro realizaci z několika důvodů. Například zpracování a zveřejnění kursu Jak pracovat s Dialogem
vychází z konkrétní potřeby nabídnout uživatelům z VŠB-TUO podrobné informace o tom, jakým způsobem mohou efektivně
využívat báze dat, jež jsou jim přístupné po omezené časové období (listopad 2000 - říjen 2004) díky finanční podpoře
programu MŠMT ČR LI (Informační zdroje pro výzkum a vývoj). Problematika zpracování bibliografických citací zase patří mezi
časté dotazy, s nimiž se uživatelé na pracovníky knihovny obracejí. Současně je to jedno z témat přednášených
studentům předmětu Informatika a bibliografie. Stejně tak patří do osnov tohoto předmětu práce s webovými vyhledávacími
službami (kurs Jak pracovat s webovými vyhledávacími službami).
Dalším důvodem pro přednostní výběr doposud zveřejněných témat byla příležitost odzkoušet si na třech
odlišných - navíc dostatečně rozsáhlých - tématech prezentační možnosti programu Macromedia Flash. Ten byl vybrán
jako prostředí pro tvorbu názorných ukázek doplňujících slovní výklad tématu. Vzhledem k tomu, že se na přípravě kursů
podílejí studenti v rámci svých diplomových prací, je pochopitelné, že bylo nutné brát zřetel i na tento fakt, a
přizpůsobit realizaci jejich potřebám, resp. úkolům i časovému harmonogramu zpracování diplomových prací.
- Technologie použité pro realizaci kursů
Při návrhu a realizaci rozhraní kursů byly respektovány hlavní zásady uživatelsky orientovaného designu
webových dokumentů. Cílem bylo vytvořit a zpřístupnit jednoduché, graficky a typograficky kvalitně zpracované webové stránky
nezatěžující uživatele zbytečnými efekty či nepřehlednou strukturou.
Pro všechny kursy i jejich “flashové” doplňky je použit jednotný design se shodnými navigačními prvky
umožňujícími uživateli jednoduchou a snadno zapamatovatelnou orientaci nejen v jednom kursu, ale v celkové
struktuře webového sídla. Díky tomu se může uživatel soustředit na obsah kursu. Důležité je i členění textu na poměrně
krátké dokumenty, je-li to možné, nepřesahující rozsah jedné obrazovky. Rozsah dokumentu, jak z pohledu velikosti
souborů, tak také s ohledem na nutnost posouvání obrazovky, tedy s ohledem na jeho délku, zvětšují grafické
doplňky, v případě kursů např. ukázky obrazovek nebo tradičních tištěných dokumentů. Velikost nezbytných grafických
doplňků je optimalizována pro WWW, takže jejich zařazení do textů zatěžuje uživatele minimálně. Pokud jde o délku dokumentů,
tedy o nutnost posouvání na další obrazovku, nebylo možné se tomuto problému zcela vyhnout. Více obrázků v jednom
dokumentu však bylo použito jen v nejnutnějších případech.
Uživatelům jsou poskytnuty vedle HTML verze také kompletní texty kursů pro tisk ve formátu PDF a
alternativní verze pro offline čtení na obrazovce ve formátu pro Microsoft Reader. Jak PDF verze, tak verze ve formátu LIT,
obsahují aktivní odkazy a je tedy možné i tyto texty použít pro online studium a pro přechod na odkazované informační zdroje
a služby. Je samozřejmostí, že uživatel může kursy využívat v prostředí obou v současnosti nejrozšířenějších
webových prohlížečů Internet Explorer a Netscape. Je však nutné mít nainstalovány jejich vyšší verze podporující kaskádové
styly.
- Závěr
Cílem již realizovaných či teprve připravovaných kursů není nahrazení tradičních metod používaných v
informační přípravě studentů a ostatních uživatelů knihovny. Kursy jsou budovány s cílem podpořit další aktivity knihovny,
mezi něž patří a nadále bude patřit výuka, jednorázové kursy, aktuální přednášky apod. Studentům i dalším zájemcům by měly
kursy sloužit jako doplněk informací, se kterými se setkají nejen v knihovně, ale také na přednáškách těch pedagogů,
kteří studenty s prací s informacemi ve svých předmětech seznamují. Zvlášť by však připravené kursy měly pomoci
těm uživatelům knihovnicko-informačních služeb, kteří nemají příležitost se s danou problematikou nikde jinde setkat.
Jedním z cílů přípravy kursů Jak pracovat s informacemi je rovněž vytvoření studijních materiálů pro
studenty předmětu Informatika a bibliografie na HGF VŠB-TUO.