Historie nám ukazuje. že zdrojem informací pro mnoho generací umělců, vědců, pedagogů, studentů i širokou
veřejnost byly po celých pět tisíciletí knihovny. Od dob vzniku písemných dokumentů se tyto shromažďovaly a ukládaly, byť jejich
forma byla různá, od svitků až po nádherně vázané knihy. Písemné dokumenty, více či méně kvalitně uchované, obsahovaly informace
o příslušné době, kdy vznikly, o událostech, které popisovaly a také o technice a technologiích, které se v dané etapě
vývoje lidské společnosti vyskytovaly. Revolučním zvratem v knihovnictví byl až vynález knihtisku v 16.století, který
vytvořil výhodné podmínky pro masové šíření písemných informací a měnil způsoby a formy užívané při katalogizaci, evidenci a
orientaci ve výběru dokumentů. Bylo třeba vytvořit sekundární informační zdroje,které popisovaly ukládané dokumenty a ukazovaly
na místo jejich uchování. Uživatel si nejprve vyhledal v katalogu potřebný dokument, pak jej buď sám nebo s pomocí
správce knihovního fondu vyhledal a fyzicky převzal z místa uložení. Již od počátku se také sledovaly výpůjční lhůty a
jejich dodržování, aby k dokumentům měli přistup další zájemci. Proto byly vytvářeny různé knihovnické evidenční a
organizační systémy vhodné pro různou velikost knihoven a množství uchovávaných dokumentů. Knihovna však stále zůstávala místem,
kde se výtisky nakupovaly, katalogizovaly, evidovaly, ukládaly a následně vybíraly a poskytovaly uživatelům pro prezenční nebo
absenční využívání.
Až dvacáté století, ve kterém byly vyvinuty počítače a masově se rozšířilo jejich využití, způsobilo další
radikální zlom v knihovnictví, který u nás v posledních desetiletích prožíváme. Počítače, původně používané pro
zrychlení a zkvalitnění matematických výpočetních operací, staly se vzhledem k mnoha dalším možnostem jejich použití a
velkým paměťovým kapacitám, také nástrojem pro zpracování textů a pro uchování informací.
Měli bychom se však vrátit jen do nedávné minulosti, abychom si uvědomili množství změn, ke kterým došlo.
Ještě na počátku 90. let, tj. zhruba před dvanácti léty byly v naší republice pouze klasické knihovny, která vznikaly v průběhu
minulých období a také poskytovaly jen klasické knihovnické služby. Pojem počítač se v knihovnách vyskytoval jen v některé
z nabízených publikací, kde bylo možno se dočíst něco o jejich vzniku, struktuře a v odborných publikacích snad i něco
více o hardware a software. A to nemáme na mysli jen knihovny obecné, ale i knihovny vysokoškolské, které měly sloužit k výchově
nové generace vysokoškolsky vzdělaných odborníků. Není však sporu o tom, že knihovna byla místem, kde se shromažďovaly
písemnosti a byla také vždy bohatým zdrojem informací pro všechny, kteří v jejich fondech něco vyhledávali. Technologie
zpracování fondů a možnosti vyhledávání záležely především na kvalifikovanosti zpracovatelů a uživatelů a také tvorba
katalogizačního záznamu, stejně tak jako vyhledávání potřebného literárního pramene, nebyly snadné, ani rychlé.
Jako konkrétní příklad bych uvedl vysokoškolskou knihovnu dnešní Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity,
dříve Vysoké školy zemědělské v Brně. Ta měla iiž v roce 1919, současně se vznikem vysoké školy, shromážděno přes 20
tisíc svazků, které byly vydávány od poloviny 19. století. A v devadesátých letech již počet knižních jednotek přesáhl 350
tisíc kusů. Existoval klasický lístkový katalog, jmenný a předmětový, ve kterých bylo třeba potřebný dokument vyhledat, vypsat
mnohonásobně opakované údaje do výpůjční strvrzenky, tuto odevzdat knihovnicím, aby se pak dokument vybral v depozitářích a
mohl být půjčen. Katalogizační lístky také svědčily o době jejich vzniku - původně byly psány ručně, později na psacím stroji,
rozmnožovány byly cyklostylem a modrým ormigem. V celém útvaru knihovny a dokumentace nebyl k dispozici žádný
automatizovaný prostředek a knihovna byla až do devadesátých let jen tzv. “klasickou”. V dokumentaci a rešeršních službách
bylo zaměstnáno 7 pracovníků, kteří “hlavoručním” způsobem a na základě svých vlastních katalogizačních poznámek, zkušeností a s využitím
referátových časopisů pracně zpracovávali dohromady asi 100 literárních rešerší ročně.
Teprve v roce 1992 byly zakoupeny první počítače PC 286 a současně i knihovnický automatizovaný systém
CDS/ISIS. To byly počátky automatizace a také období, v němž se výrazně měnily knihovnické služby. Klasická knihovna
zůstávala a plnila i nadále své základní funkce - shromažďování, uchovávání a půjčování dokumentů. Avšak začaly se stále více
objevovat dokumenty na nových mediích.
Klasické informační prameny, které knihovna soustřeďovala a poskytovala, jako jsou knihy, periodika (noviny,
tuzemské a zahraniční časopisy), mikrofiše, noty, mapy, plány, normy, případně i filmy, se doplňovaly o další, elektronické a
audiovizuální, jako diskety, audio a video kazety, CD ROM, DVD a stále nově se objevující informační zdroje. Elektronická
forma katalogů, databází, metainformačních systémů, elektronických knih a virtuálních knihoven, které se objevily v souvislosti
s rozvojem výpočetní techniky a nových paměťových medií a následně se stále více využívanými počítačovými sítěmi, z nichž
nejvýznamněji se projevil internet - to byly základní podmínky, které vyvolaly potřebu postupně rozšiřovat knihovnické služby na
knihovnicko-informační.
Z knihovny, které zůstaly její mateřské funkce, se tak zrodilo informační centrum, které začalo
plnit nově vzniklé úkoly. Je však nutné zdůraznit, že nebylo možno jejich činnosti jednoznačně oddělit tak, aby nezůstaly žádné
vazby. Proto také tento vztah můžeme přirovnávat k rodinným vztahům mezi matkou a jejím dítětem, které nutně matku
potřebuje, od ní čerpá nejen zkušenosti, ale využívá také její přítomnost a pod jejím vedením vyrůstá, buduje svou vlastní
existenci a společně sdílí mnoho zdrojů.
Vrátíme-li se ke konkrétnímu případu zrodu informačního centra na MZLU v Brně,
musíme se podívat na úlohu rešeršních služeb, kde se názorně projevily výrazné změny. V květnu 1993 nám společnost ALBERTINA
poprvé předvedla nové možnosti využití databází na CD ROM. Je pravda, že tehdejší technické prostředky - externí jednotka CD ROM
připojená k počítači PC 386 - zdaleka neposkytovaly potřebný uživatelský komfort. Výsledek však byl jasný. Na základě
praktických ukázek, kterých se zúčastnila i řada pedagogů a vědeckých pracovníků, bylo rozhodnuto nejen o nákupu těchto dvou
malých externích jednotek pro práci s CD ROM, jejichž cena 10 tis. Kč nepřesáhla tehdejší hranici investic, ale také bylo
zakoupeno předplatné jedné z nejdůležitějších databází v oblasti zemědělství (CABI), a toto předplatné přetrvává až
dodnes.
Dalším významným krokem bylo vybudování studovny. Je třeba poznamenat, že prostor studovny byl v době
budování sálových počítačů obětován pro tyto účely a univerzita až do roku 1992 neměla ani jediné studijní místo. Situace se
však vyvíjela ve prospěch budování knihovnicko-informačních služeb, sálové počítače opět zanikly a byly nahrazeny personálními
počítači a tím bylo možno do uvolněného prostoru umístit v další etapě nejen studijní místa, ale i prvních 20 personálních
počítačů, které byly dány k dispozici uživatelům knihovnicko-informačních služeb. Devadesátá léta právě uplynulého
dvacátého století znamenala nejen pokrok v technických prostředcích, ale také v poptávce po knihovnicko-informačních
službách. Tato poptávka vyvíjela nátlak na zvyšování počtu studijních míst a jejich vybavení počítači na síti, až po současný
stav, který ještě nelze považovat za cílový, i když ze 280 studijních míst jsou uživatelům k dispozici na 82 místech výkonné
počítače.
Zásadní změny |
Dříve |
Nyní |
Akvizice |
Písemné objednávání, objednávky zasílané poštou |
Výběr a objednávání s využitím elektronických
služeb (internet, e-mail) |
Evidence a popis |
Popis podle zkušeností a znalostí oboru
|
Elektronické formy bibliografií, možnost
převzetí vytvořených záznamů |
Katalogizace |
Lístkový katalog
-jmenný
-předmětový |
Elektronický katalog
-libovolný výběr
Souborné katalogy
-přístup po sítích |
Výpůjční protokol |
Vyplňování několikanásobných útržků
výpůjčních stvrzenek |
Automatizovaná evidence,
bezdokladový systém |
Studovny |
Vystavené klasické dokumenty |
Počítačová pracoviště,
přístup ke zdrojům na
internetu a plným textům
vybraných dokumentů v tuzemsku i zahraničí |
Rešeršní služby |
“Hlavoruční” vyhledávání
informačních zdrojů k daným
tématům - závislé na znalostech a zkušenostech |
Výběr podle klíčových slov, hesel, z databází na CD nebo
přístupné po sítích - zásadně
s využitím počítačů |
Je možno obecně konstatovat, že klasické knihovny zůstávají, plní svou nezastupitelnou funkci ve shromažďování
a poskytování dokumentů. Z nich se vyčleňují informační centra, která tvoří jejich nástavbu a umožňují nejen rychlý výběr
katalogizovaných dokumentů, ale přímý přístup uživatelům k novým mediím a plným textům uloženým v elektronické podobě.
Existence knihoven tak není vůbec ohrožena a informační centra, která se starají o zpřístupňování informací, musí nutně s knihovnami
úzce spolupracovat. I když organizačně tvoří samostatné jednotky, zůstává nutně mnoho vazeb, které jejich součinnost
podmiňují.
Funkce knihovny a informačního centra:
Knihovna |
Informační centrum |
Akvizice
Knihovnický popis, katalogizace
(všechny druhy dokumentů)
Absenční výpůjční služby |
Poskytování studijních prostorů
Přístup k elektronickým informačním zdrojům
Prezenční výpůjční služby
Přístup na internet |
Evidence čtenářů |
Evidence pobytu uživatelů |
Výměny dokumentů
(knih, sborníků, příruček apod.) |
Meziknihovní výpůjční služby
Mezinárodni meziknihovní výpůjční služby |
Zpřístupňování dokumentů z depozitářů -prezenčně v čítárnách |
Zpřístupňování |
Konzultace při vyhledávání zdrojů
k zadanému tématu
-aktualizace katalogů
-knihovnické a informační rady od
akvizice po výpůjčky |
Rešeršní služby
- zpracování literárních rešerší podle zadání, včetně výběru z databází a elektronických zdrojů
- sledování určených profilů podle klíčových slov |
Reprografické služby |
Reprografické služby |
Z přehledu vyplývá blízkost a někdy i shodnost činností, které jsou samozřejmě vždy závislé na místních
podmínkách, na velikosti organizační jednotky, rozsahu knihovních fondů a také na vedení, které rozhoduje o potřebném
organizačním rozčlenění. Jen organizační hledisko totiž rozhoduje o zabezpečovaných činnostech. Je vhodné, když knihovna a
informační centrum jsou samostatnými odděleními, protože jejich vedení vyžaduje rozdílné přístupy jak po stránce managementu,
tak při práci s uživateli. Rovněž zdroje financování a samostatné hospodaření činí organizační systém průhlednějším. Naopak
vhodné je využívání jednotného automatizovaného knihovnicko-informačního systému, společného využívání čtenářských průkazů,
sdílení fondů a centrální akvizice i katalogizace. Společná počítačová síť, sjednocené technické prostředky, jednotně užívané
softwarové zázemí - to jsou základní kameny knihovnicko-informačního systému, který je v každé organizační jednotce
nedělitelný. Také vzájemná spolupráce knihoven, ať již vysokoškolských, které připravují v nejbližší době založení
asociace, nebo s knihovnami v dané lokalitě je nejen vhodná, ale i nutná. Vytváření databází souhrnných informací o
fondech v podobě souborných katalogů a jejich veřejné zpřístupňování je také jedním ze základních předpokladů kvalitního
poskytování knihovnicko-informačních služeb.
|