Název sekce
|
Informační etika a legislativa
|
Informační systémy a etika
Jiří Vaněk, Vysoká škola ekonomická v Praze
Příspěvek si klade za cíl upozornit na určité obecné souvislosti mezi provozem a využíváním informačních systémů na jedné
straně
a etickými postoji provozovatelů a uživatelů těchto systémů na straně druhé. V tomto kontextu je nutno vzít v úvahu
především pojem
informace ve vztahu k etickému rozměru poznání (v této spojitosti i specifikum knižní podoby kulturní informace), posoudit,
v čem
spočívá hodnota různých typů informačního sdělení. S těmito ohledy je třeba vyznačit charakter lidské komunikace v poměru k
etice, dále základní povahu prostorů, jimiž informace procházejí nebo jež zasahují (hranice a průniky veřejného a soukromého
prostoru), na to pak některé požadavky kladené na informační sféru společnosti a posléze mediální charakter informačních
procesů, především se zaměřením na internet a knihovní služby. V těchto souvislostech se zvažuje, nakolik nové postupy a
možnosti
v informační sféře vyvolávají také dosud nebývalé etické problémy, tj. do jaké míry lze a je potřeba charakterizovat
speciální
"počítačovou etiku." Zvlášť se prosazují otázky vztahující se k svobodě osobnosti a její tvorby, k právu na informace a
ochraně
lidského soukromí, k nárokům na přesnost a dostupnost informací, k fenoménu vlastnictví duchovních hodnot
Internet se stále více stává nejdůsažnějším zdrojem
informací ve všech oblastech veřejného prostoru, včetně služeb,
které se v něm nacházejí. Vrchovatě to platí i ve sféře
knihovnické praxe, k jejíž specifické etice tak přistupují ještě
nové etické problémy, jež nejnovější informační prostředek sebou
přináší.
Základní teze
1) Internet je informační nástroj, prostředek, jímž lze
sdělit jakýkoli obsah, ale charakterem tohoto nástroje se mění
jak nakládání s tímto obsahem (vstupující do pojetí jeho
smyslu), tak i způsob uspořádání mysli a tedy přijímané poslání
obsahu.
2) Internet ve srovnání s televizí, s níž vstupuje do
konkurence v dodávání informací až do soukromého prostoru, má
potenciálně odlišné etické propasti: slouží-li televize často
k útěku před aktivitou, internet se může stát útěkem do pouhé
aktivity.
3) Internet je principiálně a osudově spjat s etikou, neboť
jako medium univerzální komunikace je i modelem a prubířským
kamenem základního rysu etiky vůbec: každý, kdo jej užívá
a přitom zůstává ve značné potenciální anonymitě, musí se
svobodně rozhodnout pro morální nebo nemorální chování při této
práci s informacemi -
4) Internet jako universální informační prostředek - jehož
universálnost je v rozsahu možných informací, v dosahu jejich
šíření, v propojení různých informačních znaků: slova, obrazu,
zvuku, i v časovém ohledu rychlosti - je zároveň velice
zranitelným médiem, když drobná technická závada nebo záměrný
poškozující zásah může mít dalekosáhlé následky, a proto morálka
práce s ním musí být založena na etice vůči křehkému.
5) Internet přináší nové rysy na poli informační komunikace,
jež mají své etické důsledky: neobyčejně zesílená všeobecná
přístupnost a pohyblivost informací posiluje v nebývalé míře
kosmopolitismus i unifikační tendence moderního života;
proměňuje se vztah k cizímu textu a pojetí duchovního
vlastnictví; spolu s tím se objevuje nový fenomén prchavosti
kulturní hodnoty: ta může ze síťové databáze snáze zmizet, aniž
je natrvalo nějak zachycena.
Východiska etiky při práci s výpočetní technikou
V počítačovém médiu, v internetu zejména, má své místo etika
lidských vztahů mediálně realizovaná specifickou povahou
počítačové techniky a internetových vazeb. Proměny v organizaci
komunikačních forem jsou provázeny změnami v mezilidských
vztazích (fakticky) a zároveň by měly probíhat tak, aby všem
zúčastněným subjektům umožnily užívat služeb a nových předností
mediálního styku co nejlépe a bez zbytečných omezení (což je
normativní stránka procesu). V tomto smyslu se rýsují
i trajektorie etických úvah týkajících se internetu.
Vyjdeme-li z principu maximální možné svobody jako základní
etické hodnoty, jež má být umožněna každému individuu, pak
v tomto smyslu z mravního hlediska zasahuje práce na počítači
především tyto lidské životní konstanty: osobnost, svobodu
a tvorbu. Z toho plyne odpovědnost a s ní spjaté povinnosti
zúčastněných subjektů.
Z hlediska osobnosti se etická problematika internetové
aktivity týká především fenoménu duchovního vlastnictví a (nejen
s ním spojené) ochrany soukromí, zároveň ale na druhé straně
také svobodného přístupu k informacím, korigovaného ohledem na
vlastnictví a soukromí druhých účastníků internetového provozu.
Pokud původní základní funkcí média je sloužit jako prostředek
rozvoje lidských potřeb a informace jsou buď nezbytným
předpokladem (nástrojem) nebo cílem (pokud je konečnou potřebou
vědění samo) tohoto rozvoje, pak osobnostní konání a jeho
maximální možná svoboda se v prvé řadě vztahují k lidskému dílu,
k tvorbě jako jedné z nejpodstatnějších lidských hodnot.
Optimisté vyhlašují, že komunikace na internetu posiluje
svobodu projevu, tisku, spolčování, soukromí i příjmu
informací.
1) Při obezřetnějším pohledu však spatříme i druhou
stránku těchto procesů. Již sama namáhavá kumulace informačních
zisků z nich činí výraznou hodnotu i v případě, že jsou samy
prostředky k praktickým cílům. Tato hodnota ve vlastní sféře
tvorby informací a na jejich základě rozvíjeného vědění se jen
zvyšuje tím, že takováto práce se mnohdy pro zúčastněné osoby
stává smyslem jejich života jakožto celoživotně budované dílo.
Ze všech těchto okolností vyplývá základní etická povinnost
všech účastníků zacházet s používanou databází s nejvyšší
šetrností a opatrností. Měl-li doposud v dosavadních
historických formách činností každý tvůrce tvorbu svého díla pod
uzavřenou doménou svých zásahů (nanejvýš při týmové práci
kombinovaných součinností užšího okruhu spolupracovníků), na
internetu se poskytovaným podílem vlastní databáze (a při práci
na počítači vůbec už jen migrací disket, ale také pod hrozbou
hackerů) svěřuje možnému riziku širších, anonymních zpětných
zásahů do jeho nabytého duchovního majetku.
Povinnost nenarušit chod internetu a jeho služby je tak
i etickým požadavkem, aby zábranou v plynulém užívání počítače
a internetového spojení účastníci nejen nebyli připraveni
o přísun informací a ochranu svých vlastních osobních údajů
(o jejich existenci i nárok na soukromí), ale aby se takto
rovněž neochudili v novém stylu myšlení, jenž má svůj základ
v praxi počítačové techniky a bez jehož osvojení a rozvíjení se
lidé ocitají jaksi "mimo" požadovanou "kulturnost" své epochy.
Při vědomí těchto základních souvislostí je pak virová
infikace informačního systému přímo etickým zločinem. To, co je
vesměs chápáno v praxi jako technický problém, má ve skutečnosti
charakter kardinálního etického kolapsu viníků: vede k likvidaci
díla, výsledku tvorby, s nímž se tvůrčí osobnost zpravidla
životně ztotožňuje. Proto by měla být výroba virů nejen
předmětem tvrdě proklamovaného etického odsouzení, ale zároveň
nezbytně i jedním z oněch fenoménů, v nichž se takovýto výslovný
a adresný morální odsudek musí propojit s nejpřísnějšími
sankcemi právními. Z uvedených fundamentálních důvodů by takový
čin měl být trestně kvalifikován jako úkladné způsobení
kafastrofy, v jazyce práva přinejmenším jako případ obecného
ohrožení, neboť jde zprostředkovaně - skrze dílo - o ohrožení
smyslu života pro toho, kdo jej nalezl. Kromě toho vzhledem
k hodnotě a moci, již v sobě skrývá informace, je její likvidace
(nota bene v celých informačních komplexech databáze)
i ohrožením jejího vlastníka, jenž je bez ní vyřazen z běžného
výkonu své aktivity a vydán zhola všanc životním nahodilostem.
Jde tudíž v hlubším slova smyslu o mnohonásobné, víceúrovňové
ohrožení.
Postavení speciální "počítačové etiky" a její vztah k obecné
etice
Míra zvláštnosti komputerové etiky je v současnosti
zvažována různým způsobem. Jednu z krajních pozic představuje
názor, jenž r. 1996 vyjádřila K. Gorniaková: počítačová etika se
má stát místem zrodu principiálně nové etické koncepce, jež bude
odpovídat nadcházející epoše převratných médií, pronikajících do
práce i medicíny a zahrnujících virtuální realitu i kybernetický
sex. Podle toho by mělo právě z počítačové etiky vzejít
radikálně nové obecné paradigma, podobně jako prý tisková
kultura a průmyslová technologie podnítily vznik teorií Jeremy
Benthama a Immanuela Kanta. Druhý krajní postoj zaujal téhož
roku G. Walsham: etické zásady pro práci s počítači mají
vycházet z aplikace existující obecné etiky. Jiní autoři se
v tomto smyslu vyslovují nerozhodně.
2)
Počítačová praxe jako součást moderních informačních procesů
ovšem ve znásobené míře ukazuje, jakou sociální moc má
informace. Vzhledem k těmto okolnostem bylo konstatováno, že po
prvých dvou desetiletích, kdy postupně vznikaly úvahy o etice
v komputerizaci, "druhá generace počítačové etiky musí být tudíž
érou globální informační etiky"3)
Pokusíme-li se uvedeně podněty dále domyslet, shledáme, že
jistý základní důvod k tvrzení o počítačové etice jako novém
paradigmatu obecné etiky vskutku existuje; nespatřujeme jej však
až v procesech převratně působících aplikací, v rovině proměny
jednotlivých životních okruhů a činností, ale už v samotném
faktu integrálního informačního propojení světa. Na jedné straně
internet nabízí množství diskursů, tj sdílených způsobů
(s)rozumění, svobodu jejich projevu. Na druhé straně je zde
skryto to, co lze nazvat syndromem Gýgova prstenu.
Podobenství o tomto povedeném šperku užívá, jak známo,
Platón v Ústavě: jeden ze Sókratových oponentů, Glaukón, jím
chce doložit, že "nikdo není spravedlivý sám od sebe".4) Když
bájný Gýgos našel prsten, který jej činil neviditelným, začal si
počínat nepěkně, protože jej nikdo nemohl kontrolovat. Situaci
způsobenou Gýgovým prstenem srovnává Jonathan Budd s morálním
problémem počítačové praxe, ale jen potud, aby tím poukázal, že
tato praxe zápasí s etickou otázkou, jež tu byla odedávna. 5)
Uvedené podobenství však v sobě skrývá více: nejen stáří
jednoho podstatného morálního problému, ale nejpůvodnější základ
etiky jako takové. Přes rozdíly v tradičních pojetích
heteronomních a autonomních etik zůstává nakonec vždy tou
poslední instancí subjekt sám. Všechny zadané normy i svobodně
vytvořené regulace vlastního jednání jsou vposledku závislé na
tom, zda je ten který subjekt akceptuje a zda se jimi bude
řídit. Nakonec vše závisí jen na každém z nás, třebaže lze
vytvářet vnější, heteronomní, i niterné, autonomní logické
tlaky, které mají individuální rozhodnutí zdůvodnit a posílit.
A právě na internetu se ustavuje globální situace, kdy účastníci
jsou zpravidla neviditelní a chtějí-li, zůstanou
i neidentifikovatelní, takže zpětná reakce vůči nim je
komunikací do prázdna. Zvýšená možnost jednat s okamžitou
reakcí, jež - jak jsme již zmínili - patří k internetovým
vymoženostem, je vyvažována neméně zesílenou možností jednat
jako utajený původce vyvolaných protiakcí. Právě proto také
etika týkající se internetových interakcí dosahuje na dno
možností etiky všeobecně: je-li uplatněna, pak na základě
pochopení obecné vzájemnosti zúčastněných a vlastního, nikým
nekontrolovaného autonomního rozhodnutí.
Etické rozhodování pak má v internetovém, globálním světovém
terénu šanci být podpořeno jen pochopením toho, co v principu
ukázal už Sókratés v odpovědi Glaukónovi: že etické jednání
vychází z porozumění potřebám života v obci - totiž že pro
všechny zúčastněné strany bude lépe nevytvářet si navzájem peklo
a dodržovat určité principy, aby svět byl únosný.
Etické problémy spojené se specifikou internetového provozu
Detekce problémových okruhů
Zvláštní problémy etického charakteru se vynořují nejen
podle povahy činnosti provozované na internetu, ale také podle
postavení toho kterého subjektu v internetovém komunikačním
procesu.
Činnosti na internetu podléhající etickým nárokům mohou být
v zásadě dvojího druhu: 1. ty, jež se týkají vlastního provozu
média a 2. zásahy aktivit provozovaných v médiu do lidského
života obecně (do jisté míry snad možno říci: nad rámec původní
funkce dané internetové informace).
Zúčastněné subjekty lze rozlišit především na (1) uživatele
(soukromé osoby i instituce), kteří jsou tvůrci (vysílateli)
i příjemci informací a (2) profesionální zajišťovatele
internetového spojení, mezi nimiž můžeme zase rozeznat dvě
skupiny: (2a) zprostředkující počítačové firmy a (2b) počítačové
pracovníky, kteří se liší v povaze své práce ještě aspoň podle
toho, zda jde: (2ba) o analytiky a programátory či (2bb)
o systémového administrátora, vedoucího informačního systému.
Z průsečíků těchto dvou strukturálních rovin - činností
a subjektů - vyplývají příslušné etické problémy.
Některé z nejpádnějších otázek 6)
Vyznačme bez nároku na možnost úplného zmapování etického
terénu internetové praxe některé z nejzávažnějších problémů,
a to nejprve ty, jež se vynořují při činnosti uživatelů a týkají
se běžného provozu. Ve snaze o jejich nejzákladnější klasifikaci
a identifikaci byly již v literatuře rozčleněny na věcné okruhy
vztahující se obecně k soukromí, přesnosti, vlastnictví
a dostupnosti (R. O. Mason). Jindy (M. H. Faganová) se rozlišují
problémy v užším smyslu etické (cenzura a pornografie,
akademická a "počítačová" svoboda, soustavy norem pro užívání
počítačů) a otázky spíše právní, třebaže rovněž s etickým
rozměrem (opět ochrana soukromí, ale také intelektuálního
vlastnictví a zdravotní rizika počítačového provozu) 7) Nutno
dodat, že každý z těchto okruhů právní problematiky se neméně
týká morálky a naopak některé z těch, které jsou přednostně
pokládány za etické, mohou mít též právní dimenzi, jako např.
šíření dětské pornografie na internetu.
Nepoměrně častěji než takovýmto tíživým tématem jsou ovšem
děti významnou součástí internetové uživatelské obce a tím
vyrůstá celý zvláštní okruh etických otázek: dopad obsahu
a způsobu této komunikace na dětskou psychiku a její vývoj.
Některé výzkumy jsou v tomto ohledu optimistické a vykazují, že
děti užívající internet jsou komunikabilnější, schopnější týmové
práce, pracují nezávisleji, mají "odpovědnější", řekněme
silnější vztah k učení a v neposlední řadě tendenci více
akceptovat transkulturální rozdíly. 8) Je-li tomu tak, vzrůstá
tím i etická závaznost dospělých zpřístupnit dětem internetové
médium při současné snaze vyloučit jeho méně žádoucí vliv (např.
pouhé "sběratelství informací").
K dalším závažným jevům náleží kupř. "pirátství", jež vedle
ochrany soukromí a uplatnění mocenské pozice pro přístup
k počítačům zvažuje R. N. Barger z hlediska "absolutistického"
a relativistického řešení. 9)
Jako "pirátství" je označováno využívání přístupu
k internetu v rámci funkčního provozu (v instituci, ve škole
apod.) k jiným účelům, než jakým má sloužit - od soukromé zprávy
po dalekosáhlé komerční cíle. Barger dovozuje, že pro
"absolutistu" je takové počínání eticky nepřijatelné vůbec,
zatímco pragmaticky orientovaný relativista odsoudí jen
dlouhodobé operace zmíněného typu, protože zabírají příliš mnoho
počítačové paměti a zpomalují činnost, kdežto krátká e-mailová
zpráva je z tohoto zřetele nevýznamná. Ve druhém případě se tedy
posuzuje pouze efekt příslušné aktivity, nikoliv její vztah
k obecnému rozlišení hranic mezi nadosobním a soukromým. Nicméně
i "absolutista" by zřejmě musil odlišit stupeň závažnosti činu,
jinak by se absolutismus hodnot zvrátil v jejich nivelizaci.
Uplatnění mocenské pozice pro přístup k internetu má svůj
základ v institucionální hierarchii. V případě, který Barger
uvádí, totiž přednost, již má ve škole profesor oproti
studentovi, není pro "absolutistu" uznávajícího pevné
hierarchické uspořádání hodnot problémem, kdežto pro
nivelizujícího relativistu s výrazně postmoderním odporem
k autoritě to etický problém bude.
Otázku zásahu prostřednictvím internetu do soukromí, jež se
vyskytuje i v počínající teorii internetové etiky jako jedno
z nejčastějších témat, lze pojmout v rovině interpersonální
(mezi individuálními subjekty) a v rámci běžného provozu, jak
činí Barger, ale také šířeji, s ohledem na to, jak mohou cizí
osoby a zejména instituce využívat informací mimo okruh jejich
původního funkčního určení a zasahovat tak do osobního života
lidí, do existenciální sféry jejich bytí.
Bargerův příklad je jednoduchý: má učitel právo získat si
nějakým způsobem informace o celkových studijních výsledcích
studenta, jehož sice vyučuje, ale který mu nebyl svěřen pod
osobní patronaci? 10) Legitimní cesta podle všeho v takovém
případě k těmto informacím nevede a už tento fakt, jenž je
v podloží daného příkladu, by mohl vést rovnou k negativní
odpovědi. Nicméně Barger ji přisuzuje jen "absolutistovi",
zatímco relativista by mohl zvažovat účel získání uvedených
údajů: přiznal by učiteli oprávnění, kdyby ten tvrdil, že
potřebuje zjistit, zda se jeho hodnocení příslušného studenta
shoduje s úhrnnými studentovými výsledky.
Už tento případ však nutí k úvaze o etických hranicích
individuální, soukromé sféry života, jež je v současném
informačně propojeném světě výrazně ohrožena. S tímto ohrožením
je pak znejistěna i míra možné individuální životní svobody.
Jistě lze říci, že Bargerův příklad s vpádem do studentova
soukromí zároveň představuje typ situací, jež jsou důsledkem
našeho svobodného vstupu do určité hry, která má svá pravidla,
jejichž meze mohou být chápány úžeji nebo šířeji. Ten, kdo si
zvolí dočasnou životní dráhu studenta, volí tím i určité formy
kontroly nad sebou, pokud chce studentem až do úspěšného závěru
zůstat. Záleží však na tom, kde tato vnější kontrola končí a kde
začíná doména soukromého životního světa: aby to byla hranice,
k níž se příslušný subjekt dobrovolně vzdá své svobody, musí být
předem jasně vyznačena a důsledně dodržována. Etika soukromí tak
vyžaduje předběžné, ale závazné vymezení horizontu, s jehož
vědomím pak svobodně vstupujeme do hry souvislostí za hranicemi
soukromého života. 11) Právě tento předpoklad představuje vyšší
stupeň vzájemného respektování a je doplňkem respektu k vzájemné
odlišnosti a jinakosti společně komunikujících subjektů. Takové
životní podmínky se mohou stát protiváhou oné informační
propojenosti světa, již v současné době dovršuje právě internet.
Existenciály přirozeného světa, jakými jsou domov a světová
dálava 12) nabývají internetovým spojením nových, prostupujících
se dimenzí, zároveň se však také mezi nimi zintenzívňuje
vzájemné napětí nebezpečím překročení jejich nezbytných rozmezí.
Předběžné vymezení hranic soukromí se však může vztahovat
právě jen na případy interpersonálních vazeb a spojení mezi
osobou a institucí, kdy subjekt vstupuje vědomě do "hry" určité
životní situace. Ohrožení soukromí internetovým médiem je však
mnohem dalekosáhlejší. Zejména se naskýtá možné institucionální
zneužití databáze vztahující se k individuu a může mít až
obludné rozměry. Ty jsou umožněny asymetrií mezi jmenovitou
konkrétností údajů v databázích na jedné straně a již zmíněnou
možnou a často převažující anonymitou subjektů jednajících na
internetu.
Anonymita původců jednotlivých zpráv (pokud chtějí zůstat
neidentifikováni) vyvolává i otázku po obsahu odpovědnosti
profesionálních zajišťovatelů internetového spojení. Z jejich
postavení technického zprostředkovatele, pouhého informačního
koridoru, logicky vyplývá, že za obsah přes ně vysílaných zpráv
nejsou zodpovědni, třebaže se už někdy i v právní praxi vůči nim
uplatňovaly za přenos závadných informací trestní sankce. 13)
Je-li však internet prodlouženou neuronovou sítí lidstva, pak
profesionální odpovědnost za chod internetového média je zvlášť
naléhavá: druhou stránkou obsahové decentralizace informačních
toků je neustálé fungování totálně propojeného systému, v němž
porucha drobného prvku může informační kolos ochromit.
Analogicky k tomu, jak z pojetí odpovědnosti vůči ekologii
u Hanse Jonase 14) vyplývalo, že její kardinální význam spočívá
v tom, že je odpovědností za to, co je ohrožené, tedy vůči
chřadnoucímu, u odpovědnosti profesionálů za chod internetu její
naléhavost vyplývá z toho, že je odpovědností vůči křehkému.
V tomto celkovém horizontu se pak uplatňují etické požadavky na
přesnost práce a zajištění dostupnosti všech na internetu
poskytovaných databází.
Na rozdíl od analytiků, programátorů a dalších pracovníků
počítačové sítě se v případě systémového administrátora,
vedoucího informačního systému, nezbytně naskýtá ještě jeden
etický problém: informace jako moc nad druhými. Vedoucí
informačního systému má přehled o všech informacích, jež jsou
v síti k dispozici a má k nim také neomezený přístup. O to více
je s jeho postavením spjat etický nárok respektovat všechny
morální souvislosti internetu. Požadavek, aby informace byly
prostředkem spolupráce a nikoliv moci nad druhými, je v jeho
případě zvlášť imperativní. 15)
Všechny zmíněné okolnosti by se posléze měly v praktičtější
rovině promítnout do etických kodexů. V současnosti lze rozeznat
přinejmenším tři podoby, v nichž se výslovné normy tohoto druhu
uplatňují. První představují obecné kodexy institucí, v nichž
jsou jako některé z bodů zahrnuty i požadavky na práci
s informačními daty apod. 16) Druhým okruhem případů jsou
institucionální kodexy, jež svou samostatnou součást věnují
internetové praxi. 17) Třetí verzí jsou specificky počítačové
kodexy. 18) Všechna znění kromě obecných morálních výzev, aby si
lidé navzájem neškodili, zdůrazňují především ochranu soukromí
a duševního (intelektuálního) vlastnictví, varují před
konkrétními způsoby narušení chodu informační sítě a vyzývají,
aby software nebyl užíván neoprávněně (tj. nezaplacený) a provoz
sloužil jen k účelům určeným příslušnou institucí. Tyto stránky
internetové praxe zřejmě patří k neuralgickým bodům etické
problematiky internetu. Jak je však patrno z jejího stručného
a jistě neúplného náčrtu, zdaleka tím vše tematicky podstatné
není vyčerpáno. Jestliže v některých případech etické kodexy
zahrnují i poukaz k potřebě posoudit společenské důsledky
užívaného nebo navrhovaného programu včetně dopadu na životní
prostředí,19) svědčí to o skutečnosti, že si aspoň někteří
z účastníků internetového provozu začínají uvědomovat, jak je
nutné integrovat počítačovou a šířeji informační etiku s etikou
sociální a ekologickou. Nezbytnost tohoto propojení plyne ze
základního faktu, jenž se při zvažování internetové etiky vždy
poznovu prokazuje - totiž že člověk nikdy dosud nebyl při
osvojování nových informačních obsahů i metod myšlení tak
závislý na celosvětových mediálních předpokladech, jako je tomu
od doby, kdy začal užívat internet.
Poznámky a odkazy:
1) Takový názor zastával Steve Abruss ve svém příspěvku
nazvaném Free Expression, Copyright, and Democracy na konferenci
o etice na internetu v Berkeley r. 1995, viz:
http://www.sims.berkeley.edu/events/conferences/index.html.
2) Srv. Rogerson, Simon - Bynum, Terrell W.: Information
Ethics: The Second Generation, 1996; viz:
http://www.ccsr.cms.dmu.ac.uk/pubs/papers/ie_sec_gen.html.
3) Tamtéž.
4) Platón, Ústava, 359 b, Svoboda-Libertas, Praha 1993, s. 78.
5) Budd, Jonathan, in: Ethical Use of Information Technologies
in Education, htpp://www.scet.org.uk.
6) Následující pasáže čerpají podněty z diskusí s Miroslavem
Vacurou nad přípravou jeho diplomové práce na téma Informační
etika na internetu (pracovní název), jejíž vedení na Vysoké
škole ekonomické v Praze bylo svěřeno autorovi této statě.
Diplomantovi také patří autorův dík za provedení speciální
heuristiky k tomuto tématu.
7) Souhrn problémů označený profesorem informačního managementu
na univerzitě v Dallasu R. O. Massonem zkratkou PAPA: Privacy,
Accuracy, Property, Accessibility. Ke koncepci Mary Helen
Faganové, průkopnice praktického výzkumu informační etiky, viz
kupř.: http://www.mhfagan.com/ethics/classref.html - Created:
Sept. 20, 1996, Last Updated: Sept. 24, 1996<br>.
8) Viz Samuels, Cynthia: A Question of Ethics: Children and
Internet Access (příspěvek na konferenci o etice internetu
v Berkeley 1995),
9) Viz R. N. Barger, cit. d.
10) Taková patronace je tamní institucí studentského poradce
(student´s advisor), tedy něco jako studijní vedoucí z řad
učitelů.
11) Tímto stručným pokusem o formulaci východiska pro etiku
soukromí chceme upozornit na oblast morálních vztahů, jež
v našich historických podmínkách nebyla donedávna jako
teoretický problém příliš tematizovatelná.
12) Viz jejich původní významy v klasické analýze J. Patočky,
Přirozený svět jako filosofický problém, Československý
spisovatel, Praha 1992, s. 82n.
13) Tyto otázky zodpovědnosti dovozuje M. Vacura v přípravných
textech pro uvedenou diplomovou práci.
14) Viz Jonas, Hans: Das Prinzip Verantwortung, Frankfurt am
Main 1979.
15) Viz Byť či nebyť - etickým (interview I. Kozáka s autorem
této stati o etice v počítačové praxi), Computerworld 1996, č.
51-52, s. 19 a 21.
16) Např. Code of Ethics, jejž vyhlásil The Institute of
Electrical and Electronics Engineers, Inc.
17) Tak je tomu v Etickém kodexu Fakulty informatiky
a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze, jehož formulaci
vypracoval na žádost fakultního senátu r. 1996 autor této stati.
18) Např. Code of Ethics and Professional Conduct, jejž
vyhlásila americká společnost The Association of Computing
Machinery, též The Computer Ethics Institute of Washington,
v českém znění in: Computerworld 1996, č. 51-52, s. 21.
19) K úvaze o sociálních konsekvencích programu vybízí Computer
Ethics Institute of Washington, k významu životního prostředí
odkazuje Code of Ethics, jejž vyhlásil The Institute of
Electrical and Electronics Engineers, Inc.
|