Název sekce
|
Nadstandardní informační služby knihoven a informačních středisek
|
Znalostní IS Komora daňových poradců ČR
Jiří Nevrkla, Komora daňových poradců ČR
KDPČR sdružuje daňové poradce a vytváří předpoklady pro zvyšování jejich kvalifikace. Aby poradce mohl zodpovědět dotazy
klienta, musí zadaný problém analyzovat, vyhledat relevantní informace z dostupných datových zdrojů, vyhodnotit je a na
závěr
procesu, poskytnout klientu své rady na řešení zadaného problému. Jádro poradenského procesu představuje jistou formu
průběžného "sebevzdělávání".
Tak vznikl nápad vyčlenit z IS kanceláří poradců tuto bázi dat, převést ji do informačního systému Komory a tato data,
případně
informace z nich extrahované, nabídnou ke sdílení členům Komory.
Budování IS který směřuje ke znalostnímu (a v budoucnu snad i částečně expertnímu) systému musí vycházet z určité teoretické
vize.
Zlomovou rovinou mezi informacemi a znalostmi je rovina označující proces učení.
Digitalizujeme všechny celostátní přednášky organizované komorou do formátu mp3. Uživatel má možnost opakování daného tématu
formou náslechu.
Rozsáhlým datovým zdrojem jsou pro nás odborné časopisy, které anotujeme (cca 16 000 anotací) a digitalizujeme. Celkem
zpracováváme 40 titulů těchto periodik. Diskusní skupina komory na našem serveru představuje více než 820 uživatelů.
Příspěvky
archivujeme.
Přístup na náš server není určen pro veřejnost
Motto:
…Zájmová sdružení. Posílí se horizontální vazby mezi osobami, které
vykonávají stejnou práci, nebo mluví stejným jazykem v různých částech světa. Toto společenství stmelí dohromady stejné zájmy,
zkušenosti a koníčky spíše nežli geografická blízkost lidí.
…Protože se nezvýší schopnost lidí přijímat stále nové informace, bude třeba k přijímání, zpracování a
editování informací použít filtry.
Francess Cairncross: Konec vzdálenosti - Jak komunikační revoluce změní naše životy Computerpress Brno
1999.
Úvod
Komora daňových poradců sdružuje (ze zákona) všechny daňové poradce v České
republice. Jedním z úkolů komory je vytvářet předpoklady pro zvyšování odborné kvalifikace a profesní úrovně jejich znalostí a
dovedností. Výkon daňového poradenství má charakter procesu. Poradce musí klientem zadaný úkol analyzovat, vyhledat k němu
relevantní informace z dostupných datových zdrojů, prostudovat je a vyhodnotit. Na závěr procesu poskytuje poradce klientu
variantní řešení zadaného problému. “Jádro” poradenského procesu tak představuje jednu z forem průběžného “profesního
sebevzdělávání”.
Průměrná daňová kancelář zaměstnává v současné době 3-4 pracovníky a mimo daňové poradenství nabízí jako
službu – prioritně - zpracování účetnictví, mezd, audit či právní poradenství zejména v oblasti správy daní a
poplatků.
Individuální poradci a malé poradenské kanceláře nemají dostatek finančních prostředků na zakoupení všech
dostupných datových zdrojů, které potřebují pro svoji práci. Nejsou také schopni zaměstnávat specialisty-informatiky s odborným
zaměřením na archivaci a digitalizaci dat a práci s informacemi. Proto je úkolem komory, tyto chybějící nástroje
nabídnout svým členům.
Vyčleníme-li z informačního systému poradenské kanceláře citovanou chybějící bázi dat a tato (komorou
zakoupená) data přidružíme k informačnímu systému komory. Následně tato data, případně informace z nich extrahované
(znalostní IS–ZIS), komora nabídne k využívání (jako poskytovatel - ASP) všem svým členům a v budoucnu, případně i
ostatním spolupracujícím profesním sdružením či komorám.
Základní bázi dat, využívanou v poradenském procesu, tvoří převážně data nestrukturovaná – cca
80-85%. Proces jejich využívání směřuje k označení těchto bází dat jako systémy informační, případně znalostní a informační
(ZIS).
Realizace znalostního IS KDPČR
Postup realizace ZIS vychází z dále popsaných, relativně nezávislých vrstev:
Vrstva prostředí
Úkoly zařazené do této vrstvy (lidský faktor) pokládáme za prioritní. Jakýkoli ZIS, pokud jej
uživatelé neumí využívat, je mrtvým systémem. Při realizaci je nutno také
odstraňovat řadu barier, které představují odmítání komplexní inovační změny. V našich podmínkách to
znamenalo kontinuální popularizaci využívání nových informačních technologií a práce se znalostním IS komory
formou:
- publikování odborných článků v bulletinu komory
- přednášek na celorepublikových školeních
- nabídky přednášek na regionálních klubech
- nabídky výuky v počítačové učebně
- provozu Hot-Line podpory
- ročního statistického šetření o využívání ZIS/IT
- provozu mailové diskusní skupiny (NT List)
Poznámka:Využívání ZIS komory, prostřednictvím Internetu, odmítá v
současnosti asi 3-4% členů.
Vrstva aplikační
nabídka serverů komory podle použitého aplikačního SW pro oblasti:
- hierarchicky členěných a vyhledávaných informací
- plnotextově vyhledávaných informací
- ostatních služeb
Základem jsou Internetové technologie (protokoly TPC/IP, HTTP, POP3, SMTP,
FTP, atd.) a vyhledávací stroj Tovek fy Verity Inc. Od jejich využívání se odvíjí převážná většina dílčích aplikací, která je
programována individuálně.
Vrstva technologická
Představuje:
- doporučení konfigurace HW, OS a SW u daňových poradců a přístupu do sítě Internet
- konfiguraci HW, OS a SW na serverech komory a připojení na páteřní síť
Komora provozuje fyzicky 2 servery. Na jednom je umístěn mail server (mail.kdpcr.org). Na druhém potom
servery www.kdpcr.cz a www.kdpcr.org. Přístup do konference a na stránky ZIS je ošetřen heslem. Přístup na server
www.kdpcr.cz je volný a nabídka tohoto serveru je určena pro veřejnost.
Teoretická vize znalostního IS
Budování IS který směřuje ke znalostnímu systému musí vycházet z určité
teoretické vize (data-informace-znalosti-dovednosti, proces učení). Na Obr.1 je graficky znázorněna tato vize s tím, že
sloupcové diagramy označují postup prací při budování systému. Modře označeny jsou etapy již realizované, šedou barvou jsou
označeny etapy v přípravné a realizační fázi. Při provozování ZIS používáme Internet
jako přenosovou síť a můžeme tedy nazvat náš systém intranetem budovaným v prostředí
sítě WAN. Vzniká architektura ZIS soustředěná kolem přenosové sítě.
Zlomovou rovinou mezi informacemi a znalostmi na Obr.1 je rovina označující
proces učení. Ten může mít podobu sebevzdělávání, nebo
výuky (učení se) prostřednictvím lektora (učitele, mentora). První forma výuky je
charakteristická zejména pro poradenský proces. Forma druhá je klasická forma učení a vzdělávání se, většinou realizovaná
formou “školní” výuky. Problematickou se jeví nabídka školení (přednášek) která ve
své praxi představuje pouhý výklad předem připravených tématických či problémových okruhů. Pokud na tento výklad nenavazují
moduly opakování a testování získaných znalostí, mohou tyto znalosti z naší paměti poměrně brzy vymizet (Tab. 1).
Obr.1 Data – znalosti – dovednosti
Tab. 1 Množství zapamatovaných informací v závislosti na času a metodě
|
Schopnost vybavit si naučenou věc po |
3 týdnech |
3 měsících |
Sdělit |
70% |
10% |
Sdělit a ukázat |
72% |
32% |
Sdělit, ukázat a vyzkoušet |
85% |
65% |
Zdroj: Plamínek Jiří:Synergický management, Argo 2000
Digitalizujeme ve zvukovém formátu mp3
všechny (celostátní) přednášky organizované převážně komorou. Posluchač má potom
možnost několikanásobného opakování výkladu (získaných znalostí). Připravujeme i možnost testování za pomocí SW, který je
již k dispozici na našem serveru ke stažení. Připravujeme vzdělávání prostřednictvím sítě Internet a eBooks a
využívání ZIS prostřednictvím PDA (Compaq iPAQ).
Dlouhodobý záměr v oblasti Web kurzů
Náš systém vzdělávání se bude zabývat výukou dospělých a dospělí se učit mohou, ale nemusí. Učí se
tehdy, když mají čas a motivaci k učení. Nejde o “diplom” – jde o získání odborných znalostí a dovedností, které mohu
uplatnit ve své poradenské praxi a následně je “směnit” za peníze, nebo uznání okolí, tedy uznání jejich odborné
autority. Našim cílem je nabídnout členům takovou formu dalšího vzdělávání, která by jim umožnila vzdělávat se v čase,
kdy jim to dovolí jejich práce, která je živí.
Osnovy takového vzdělávání budou obsahově jiné, než vzdělávání klasického. Studující musí získat
přesvědčení, že nabízená forma výuky jim přináší nová poznání pro jejich
praxi, a umožní jim získat další znalosti nejen v jejich profesi, ale i v profesích
příbuzných (audit, účetnictví, právo atd.). K úspěšnému využívání prostředí ve kterém bude taková výuka probíhat jsou
potřebné i jiné znalosti a dovednosti, než profesní. Jde o práci s výpočetní technikou, s daty, informacemi a
ostatními informačními technologiemi. Dochází tak ke vzájemné interakci Člověk–stroj(počítač,periferie)–technologie (OS,síť,SW).
Bez těchto znalostí a dovedností by nebylo možno v praxi efektivně využívat ZIS i tuto formu vzdělávání.
Obr. 2 Návrh schématu vzdělávání po Internetu členů KDPČR
Spojovací vazbou mezi prvkem komunikačním (diskusní skupina na
mail serveru) a prvkem znalostním (ZIS na www serveru) je archiv diskusních
příspěvků.Tyto příspěvky obsahují již jisté dispozice v praxi aplikovaných znalostí a dovedností, tedy osvojení si určitých činností. Pro přístup do konference ze stánek WWW slouží
aplikace WebMail, která doplňuje nabídku Vyhledávání v archivu diskusních příspěvků.
Publikujeme metodické pomůcky
diferencovaně, podle jednotlivých daňových zákonů. Ty nám umožňují spolu s fulltextovým prohledáváním
velmi rychlou orientaci v nich. Tyto metodické pomůcky také představují určitou formu znalostí.
Budujeme virtuální knihovnu a čítárnu
Poměrně rozsáhlým datovým zdrojem jsou pro nás odborné časopisy a knihy. Digitalizujeme ročně 40 titulů
periodik a v termínu k 20.1.2001 bylo vystaveno na serveru komory 838 čísel, co představuje cca 7 406 článků. Mimo
tyto zdroje máme v nabídce fulltextu cca 1 890 odborných článků jiných, 16 219 anotací, asi 500 judikátů, 12 609 článků
z monitoru tisku atd. Celkem představuje archiv serveru komory asi 70 tisíc dokumentů. Jejich množství se pochopitelně denně mění. Nabídkou možnosti využívání anotací, digitálních článků
z časopisů, vybraných odborných publikací a plnotextového prohledávání dostává náš uživatel mocný nástroj k podpoře
své poradenské činnosti.
Podmínkou využívání služeb virtuální knihovny a čítárny je členství v odborné knihovně KDPČR. Tato
knihovna, jejímž předobrazem snad byly bývalé podnikové knihovny VTEI, má “Knihovní a výpůjční řád” schválený valnou
hromadou komory. Vlastní knihovna spravuje celkem 40 titulů odborných časopisů (od roku
1992) a více než 1 200 knižních titulů z oblasti daní, účetnictví, práva, marketingu a auditu.
Pokud si člen Komory (uživatel) chce pro svoji potřebu přečíst některý z odborných článků, potom
se musí připojit na server Komory. Následně “vstoupí” do elektronické čítárny. Z roletové nabídky Archiv - Knihovna
– časopisy si vybere Název časopisu – ročník – číslo. Kliknutím na číslo
se otevře obsah příslušného čísla časopisu. Uživatel klikne myší na název článku v tabulce vlevo, a otevře se mu
vybraný článek pouze ke čtení. Programově je vše upraveno tak, že článek je možno pouze číst a není jej možno kopírovat, ani
není možno dílčí odstavce kopírovat za pomocí schránky (clipboardu). Tento postup je adekvátní postupu v “kamenné” čítárně,
kdy si uživatel vybere časopis a čte jej přímo v čítárně.
Systém se bude chovat jako “kamenná” čítárna také v případě, že uživatel potřebuje vyhotovit kopii
článku pro svou vlastní potřebu. Uživatel klikne myší na příslušnou ikonu a článek se na předvolené tiskárně jednou vytiskne. Dikce autorského zákona je naplněna tím, že za tisk každé strany je uživatel
tarifikován určitou částkou, formou inkasa z jeho účtu. Účet nebude veden v Kč, ale ve speciálních virtuálních
jednotkách, tiskových bodech. Jeden tiskový bod se bude pravděpodobně rovnat 0,10
Kč. Současně se zaeviduje do log souboru: název časopisu, ročník, číslo, název článku a autora, počet vytištěných formátů
A4, případně evidenční číslo čtenáře. Tento materiál poslouží k vyúčtování autorských poplatků za černobílou kopii
jedné stránky. Nabídka Vyhledávání v liště Home page umožňuje
plnotextové prohledávání v anotacích (k digitalizovaným článkům) a opět nabídku tisku relevantních článků takto
vybraných, jak bylo popsáno výše. Ve věci smlouvy na úhradu autorských poplatků jsme již kontaktovali Dilii Praha, která
předala popis našeho systému právníkům Ministerstva kultury k posouzení, zda nedochází k porušování
autorského zákona (stav leden 2001). Po tomto kroku nám Dilia může nabídnout uzavření příslušné smlouvy.
Přístup k datům a informacím externích dodavatelů
Příkladem může být systém Delfín – účetní a daňový infosystém. Přístup k němu je zpoplatněn, ale
poplatky si vybírá přímo provozovatel od jednotlivých zájemců formou zálohových plateb (B2C).
Statistika přístupu
Počet návštěv a požadavků v roce 2000 ukazuje Obr.3. Průměrný denní počet návštěv se pohybuje mezi
300-400 přístupy, průměrný počet požadavků je cca 2 000 – 2 500. I když server byl původně budován jako informační a
znalostní systém, uplatnila kancelář komory požadavek rozšíření nabídky serveru o služby spojené s organizací,
zajišťováním a objednáváním přednášek a vzdělávání.
Obr.3 Statistika serveru www.kdpcr.org
Popis jednotlivých akcí je obecně uveden v nabídce Vzdělávání
, podrobněji potom v Diáři. Kliknutím na příslušný termín a nabídku, otevře se podrobná informace.
Jednotlivé objednávky k účasti na plánovaných akcích mohou uživatelé posílat kanceláři komory
prostřednictvím mailového formuláře, což představuje (pro začátek) jistou jednoduchou formu B2B – B2E.
Součástí nabídky služeb je i JobServis,
tedy nabídka a poptávka služeb jednotlivých kanceláří mezi sebou navzájem, formou subdodávek. Snad se zde rýsuje
specifická nabídka B2B (mezi daňovými kancelářemi) a pokus o budování virtuálních
poradenských týmů.
Komunikovat a diskutovat
Již jsem se zmiňoval o diskusní skupině komory na serveru mail.kdpcr.org.
Tato skupina představuje více než 820 uživatelů. Je ale pravdou, vzhledem k počtu příspěvků, že většina uživatelů se
účastní spíše pasivně. Počet aktivních účastníků i kvalita příspěvků se postupně zvyšuje. S budováním profesních diskusních
skupin máme řadu zkušenos tí, zejména potom se zábranami které snižují efektivnost využívání
této aplikace.
Ekonomické přínosy pro uživatele
Je nutno se zmínit také o ekonomických přínosech které ZIS komory nabízí. Každý daňový poradce většinou ročně
upgraduje databázi dokumentů z informačních systémů typu Konzulta Brno, Aspi Praha, SoftBook Praha atd. Nejlevnější
cena roční aktualizace dat stojí ročně cca 1 000,- Kč (U Aspi až 18 000,- Kč). Odběr průměrně 3 odborných časopisů stojí
ročně cca 1 500,- Kč, Sbírka zákonů a Finanční zpr avodaj cca 4 500,- Kč. Tyto datové
zdroje plně nahrazuje nabídka ZIS komory. Může tak ušetřit ročně každému uživateli nejméně 7 000,- Kč. V současné době je
pro členy KDPČR přístup do systému zdarma a náklady s jeho provozem spojené jsou plně hrazeny z členských příspěvků. Roční členský příspěvek je 4 000,- Kč. Z něj připadá podíl na člena (na
budování ZIS) asi 650,- Kč.
Časový plán realizace
Na začátku prací dali jsme si za cíl vybudovat (financováním z členských příspěvků) tzv. standardní
rozsah znalostního IS. To je dost rozsáhlý pojem, který si zaslouží samostatného rozboru. Nejde v něm jen a pouze o
nabídku dat a služeb, ale také o určitou “automatizaci” systému z pohledu nabídky, dodávky a vystavení datových zdrojů.
Redakční publikační systémy (Vismo, Redsys, WebInfo) by bylo možno užívat pouze omezeně v části
Služby.
Financování
Ani finanční prostředky komory nejsou nevyčerpatelné a tak nevylučujeme
možnost zpoplatnění přístupu do ZIS a to formou ročního paušálu, případně formou mikroplateb (obousměrných). V této věci
jsme již navázali spolupráci s fy. Villusion která uvádí na trh Q měnu. Nákladově jsme do budování našeho ZIS celkem
vložili od roku 1998 cca 4,5 mil. Kč. Z výše uvedených prostředků je hrazeno vše včetně investic. V nákladech nejsou
zahrn uty ceny studií a ověřování systému které byly vypracovány zdarma.
Závěr
Popsaný znalostní IS komory daňových poradců ČR je ve stavu realizace. Dokončení standardní verze
předpokládáme do konce roku 2002. V letošním roce se snažíme systém co nejvíce mezi členy popularizovat a dosáhnout tak
vyššího využívání ZIS v praxi, z pohledu počtu jeho uživatelů. Tento postup znamená důslednou orientaci na vrstvu
prostředí – praktické využívání postupů vyhledávání informací, znalostí a práci s nimi. Zkušenosti z b
udování našeho ZIS je možno využít při budování virtuálních oborových knihoven (dříve VTEI) a
čítáren zaměřených na nabídku odborných časopisů a knih i u jiných subjektů.
Použitá literatura:
J. Dohnal, J. Pour: Architektura informačních systémů v průmyslových a obchodních
podnicích, Ekopress 1997
Jiří Voříšek: Strategické řízení informačního systému a
systémová integrace, Managementpress 1997
Peter F.Drucker: Postkapitalistická společnost, Managementpress 1993
Peter F.Drucker: Výzvy managementu pro 21. století, Managementpress 2000
Frances Cairncross: Konec vzdáleností, Computerpress 1999
Jaroslav Mužík: Andragogická didaktika, Codex Bohemia 1998
Geoffrey Petty: Moderní vyučování, Portál 1996
Jiří Plamínek: Synergický management, ARGO 2000
Příloha:
Odborná knihovna Komory daňových poradců ČR
Kozí 4, 602 00 Brno
Knihovní a výpůjční řád
I. Knihovní řád
Článek 1
Základní ustanovení
Posláním knihovny KDP ČR je poskytovat knihovnické a
informační služby na úrovni současných poznatků a nových trendů ve sdílení informací.
Článek 2
Uživatelé
Uživateli knihovny jsou členové Komory daňových poradců ČR. Prezidium KDP ČR může udělit výjimku jiným
uživatelům.
Článek 3
Služby
Knihovna KDP ČR poskytuje:
a) výpůjční služby
- prezenční
- absenční
b) reprografické a kopírovací služby
- kopírování za poplatek
c) informační služby
- poskytování dat a služeb o fondech knihovny
- vyhledávání faktografických dat
- adresní informování o novinkách a přírůstcích v knihovně
d) elektronické služby
- využívání dat na serveru KDP ČR zpřístupněných za pomoci prohlížeče a přístupových hesel uživatelům dle čl.
2
Článek 4
Elektronické služby
1. Uživatel se zavazuje, že neposkytne přístupová hesla další osobě.
2. Uživatel se zavazuje nakládat s daty získanými prostřednictvím el. služeb KDP ČR v souladu
s autorským zákonem (z.č.35/1965 Sb., ve znění pozd. předpisů, z.č.121/2000 Sb.)
3. Uživatel el. služeb je oprávněn nakládat s takto získanými daty pouze pro svoji osobní potřebu.
Uživatel nesmí kopírovat, modifikovat, překládat nebo jakkoliv šířit získaná data, s výjimkou případů, kdy je to
výslovně povoleno příslušným zákonem. Uživatel nese výlučnou odpovědnost za porušení autorského zákona a je si vědom všech
možných důsl edků takového protiprávního jednání.
II. Výpůjční řád
Článek 5
Půjčování informačních zdrojů
1. Pro půjčování knihovních fondů platí ustanovení Občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
2. Uživatelé mají právo vypůjčovat si dokumenty po předložení průkazu daňového poradce a vyplnění
předepsaného tiskopisu.
3. Pouze prezenčně se půjčují:
a) publikace zařazené do příručního fondu
b) časopisy
c) dokumenty, které knihovna vlastní pouze v jednom exempláři.
Článek 6
Výpůjční lhůty
1. Knihovna půjčuje dokumenty ve stanovené výpůjční lhůtě na dobu maximálně 1 měsíců (pokud o zapůjčená díla
nemá zájem další zájemce, lze po dohodě prodloužit výpůjční lhůtu na 2 měsíce).
2. Na požádání může knihovna knihy rezervovat, nejdéle na dobu 1 týdne.
Článek 7
Vracení výpůjček
1. Jestliže uživatel nevrátí vypůjčené dokumenty ve stanovené lhůtě (článek 6), vymáhá se jejich vrácení
upomínkou.
2. První upomínku zašle Komora daňových poradců uživateli po uplynutí výpůjční lhůty. Druhou
upomínku zašle Komora daňových poradců uživateli po uplynutí 1 měsíce od konce výpůjční lhůty.
3. Pokud do 1 měsíce ode dne odeslání 2 upomínky uživatel dokumenty nevrátí, bude mu účtována náhrada škody
za každý z dokumentů ve výši 1.000,-Kč za každý jeden dokument. Náhrada škody bude uhrazena na základě faktury, kterou
Komora daňových poradců ČR vystaví uživateli dle počtu nevrácených dokumentů.
4. Uživatel nesmí dokumenty půjčovat dalším osobám.
5. Uživatel je povinen vrátit dokumenty ve stavu odpovídajícímu běžnému opotřebení.
Článek 8
Ztráty a náhrady
1. Uživatel je povinen hlásit ztrátu vypůjčených dokumentů.
2. Na náhradu škody za ztrátu se vztahují ustanovení článku 7 Knihovního a výpůjčního řádu
Článek 9
Závěrečná ustanovení
1. Uživatelé jsou povinni řídit se Knihovním a výpůjčním řádem.
2. Výjimky z Knihovního a výpůjčního řádu povoluje vedoucí Kanceláře KDP ČR.
3. Připomínky, stížnosti a návrhy k práci knihovny je možno podávat ústně nebo písemně vedoucímu Kanceláře
KDP ČR.
4. Tento Kni hovní a výpůjční řád nabývá
účinnost dne 1.10.2000
Brno, říjen 2000
Ing. Radek Neužil
vedoucí Kanceláře KDP ČR
|