Název sekce
|
Informační zdroje 2001
|
Informační zdroje pro výzkum a vývoj 2000-2003
Věra Kubíková, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
První část charakterizuje okolnosti a důvody vzniku a vypsání programu Informační zdroje pro výzkum a vývoj v rámci programů
na
podporu výzkumu a vývoje, které vyhlašuje Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Druhá část je věnována cílům a
obsahové
charakteristice uvedeného programu a jeho tří podprogramů Třetí část uvádí podmínky pro předložení návrhů projektů, kriteria
výběru
jednotlivých projektů a jejich hodnocení a způsob financování projektů. Čtvrtá část uvádí na několika číslech počet podaných
projektů, počet projektů doporučených k financování a objem finančních prostředků, vkládaných do řešení projektů.
Úvod
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v rámci kompetencí za oblast výzkumu a
vývoje vyhlašuje v souladu se zákonem č.300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje a změn a doplnění vyplývajících
ze zákona č.1/1995 Sb. programy na podporu výzkumu a vývoje. Vzhledem k tomu, že zabezpečení výzkumu a vývoje
info rmačními zdroji je chápáno jako součást informační infrastruktury výzkumu a vývoje
byl v průběhu roku 1999 zformulován a vyhlášen program s názvem “Informační zdroje pro výzkum a vývoj”.
Okolnosti vzniku programu “Informační zdroje pro výzkum a vývoj”
Trvale a dlouhodobě se snižující dostupnost informačních zdrojů typu periodik v
českých knihovnách, zpřístupňujících informace o stavu vědy, výzkumu, vývoje, vzdělávání a kultury byla na přelomu jara a
léta 1999 důvodem vzniku iniciativy, které se ujala Ústřední knihovnická rada –
poradní orgán ministra kultury. Z pověření Ministerstva kultury ČR a s příslibem zajištění finančních prostředků ve
výši cca 40 mil. Kč pak zpracovala spolu se skupinou zainteresovaných odborníků návrh programu pod názvem“Optimalizace
dostupnosti informací ze světových periodických informačních zdrojů v českých knihovnách”. Návrh programu formuloval
řešení problémů dostupnosti především zahraničních odborných časopisů a jeho součástí byl i výčet variantních možností
financování tohoto programu.
Cíltohoto programu byl formulován jako vytvoření podmínek pro zajištění
dostupnosti informací, publikovaných ve světových vědeckých a odborných časopisech pro potřeby české vědy, výzkumu, vývoje,
vzdělávání a dalších společenských aktivit. Šlo především o:
koordinované vytváření a zpřístupňování fondů světových
periodik,
těchto periodik (papírové, CD-ROM, dálkově přístupné),
splnění podmínek základní technické připravenosti knihoven - účastníků programu tak, aby mohly zajistit optimální
zpřístupnění informačních zdrojů všem potenciálním uživatelům při nejefektivnějším využití vložených finančních prostředků.
Knihovnická veřejnost, zejména zástupci státních vědeckých knihoven a rozhodujících odborných knihoven
(Národní knihovna ČR, Státní technická knihovna, Národní lékařská knihovna, Knihovna Akademie věd ČR) se velmi aktivně
zapojily do přípravy tohoto programu, nicméně nejistota finančních prostředků se ukázala být rozhodující pro jeho realizaci.
Slíbené finanční prostředky nakonec k dispozici nebyly.
V téže době bylo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pověřeno Radou vlády pro výzkum a vývoj ČR
zpracovat program, kterým by bylo možné saturovat naléhavou potřebu informačních zdrojů pro výzkum a vývoj. V rámci
přípravy programu byla oslovena úzká, ale reprezentativní konzultační skupina odborníků, s jejíž pomocí byl
program připraven tak, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy mohlo dne 24.9.1999 vyhlásit veřejnou soutěž
na řešení projektů programu ”Informační zdroje pro výzkum a vývoj”.
Připravit program v poměrně krátké době, zformulovat jeho cíl a specifikovat podprogramy tak, aby
obsáhly všechny potřeby uživatelské (ale i knihovnické) komunity, t.j. získání konkrétních zdrojů, různých co do obsahu, rozsahu
i způsobu zpracování, včetně technického zabezpečení jejich zpracovávání i zpřístupňování bylo možné díky zcela mimořádné shodě
okolností. Především do shodného časového období soustředěný, takřka synergický tlak uživatelů knihoven veřejných i odborných i uživatelů na úrovni vedení vysokých škol a akademických ústavů spolu s úsilím
knihovníků a informačních pracovníků, který směřoval jak k Ministerstvu kultury tak k Radě vlády pro výzkum a vývoj
vedl posléze k cíli. Byly uvolněny finanční prostředky, jako účelové prostředky ze státního rozpočtu na výzkum a vývoj
a dán pokyn ke zpracování programu pro veřejnou soutěž. Na druhé straně to byla připravenost knihovnické, zejména
odborné, veřejnosti z předchozí iniciativy okolo programu “Optimalizace dostupnosti informací ze světových
periodických informačních zdrojů v českých knihovnách”, která podstatným způsobem ovlivnila jak vznik programu “Informační
zdroje”, tak jeho obsah a především odbornou kvalitu a náplň přihlášených projektů.
Určitou roli sehrála také dílčí zkušenost knihovnických a informačních
pracovišť a to nejen vysokoškolských, z předchozího programu, který Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vypsalo v roce
1996 jako veřejnou soutěž pod názvem “Informační infrastruktura pro výzkum a vývoj” (známý pod zkratkou INFRA II)
pro období1997 až 2000. Jeden ze tří podprogramů nesl název “Podpora rozšiřování a
efektivního zpřístupňování informací pro oblast výzkumu a vývoje” a byl
orientován především na “vytváření nových zdrojů vědeckých informací; vytvoření a zpřístupnění rozsáhlých strukturovaných
databází vědeckých dat, reálných dat pro modelování; vytvoření a průběžnou aktualizaci databáze informací o unikátních vědeckých
přístrojích a zařízení pro výzkum a vývoj o jejich lokalizaci a využitelnosti; vytváření a
průběžnou aktualizaci databází informací o časopisech, jejich lokalizaci a podmínkách dostupnosti v ČR i v zahraničí;
informace o lokalizaci databází speciálního zaměření využitelných zejména pro oblast výzkumu a vývoje”. Tento podprogram využila a přihlásila do něho své projekty i řada knihovnických a informačních pracovišť,
pro které to znamenalo první kroky a zkušenosti se způsobem financování činnosti, služeb, informačních zdrojů i technických
prostředků pomocí grantů.
Program “Informační zdroje pro výzkum a vývoj”
Zaměření programu ”Informační zdroje pro výzkum a vývoj” právě na oblast výzkumu
a vývoje byla nezbytná a v podstatě daná jednak kompetencemi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti
výzkumu a vývoje a v té souvislosti i finančními prostředky, poskytnutými Radou vlády pro výzkum a vývoj. Program byl
připraven s cílem, aby vědecký či výzkumný pracovník nebo uživatel výsledků výzkumu a vývoje měl možnost získat v daném
oboru na jednom místě veškeré dostupné informace. Jednotlivé projekty musí zajistit pro příslušnou skupinu oborů
získávání, zpřístupňování a poskytování informací, informačních zdrojů (databází, periodik, elektronických i klasických
dokumentů) a komplexních služeb s využitím moderní techn ické a technologické
infrastruktury. Formulovány byly tři podprogramy se zaměřením na:
A/ podporu/vytvoření multifunkčních knihovnických center orientovaných
zpravidla oborově nebo podle speciálních druhů dokumentů, která budou schopna s využitím účelových prostředků na nákup
informačních zdrojů garantovat zpřístupňování informací a informačních zdrojů uživatelům z oblasti výzkumu a vývoje
prostřednictvím služeb a nástrojů moderních informačních a síťových technologií, a to v národním a mezinárodním
měřítku.
B/ získání konkrétních az hlediska potřeb výzkumu a vývoje prokazatelně
zdůvodněných titulů informačních zdrojů/dokumentů, bez ohledu na jejich formu, resp. nosič, s podmínkou veřejného a
dlouhodobého zpřístupňování.
C/ získání multilicencí/velkoplošných licencí pro přístup k primárním,
sekundárním a kombinovaným zdrojům, resp. podporující zpřístupňování zdrojů prostřednictvím síťových technologií (”document
delivery services”, ”pay-as-you-go” apod.).
V případě nákupu multilicencí on-line přístupu k databázovým službám nebo velkoplošných licencí pro
přístup k rozsáhlým elektronickým zdrojům se předpokládá uzavírání dohod o společném nákupu a využívání služeb,
resp. zdrojů.
Program byl určen jako přístupnýpro všechny právnické osoby se
sídlem na území České republiky s předpokladem návrhů zejména těch právnických osob nebo jejich součástí, které působí jako
knihovny nebo informační pracoviště, která systematicky získávají, zpracovávají a zpřístupňují informační zdroje pro potřebu
a využití v oblasti výzkumu a vývoje.
Podmínky a kriteria výběru projektů
Ve vyhlášení programu byly formulovány závazné podmínky předložení
návrhu projektu - znichž nejdůležitějšíbyly:soulad s cílem a strukturou programu; využití pro potřeby výzkumu a vývoje
(včetně požadavku doložení zájmu); finanční vyjádření vkladu nositele projektu; specifikace všech finančních zdrojů a
podrobné zdůvodnění jednotlivých položek veškerých finančních nákladů, včetně doložení obchodních nabídek v případě
návrhů nákupu investic a služeb; v případě, že v návrhu byli uvedeni i spolunositelé, byl nositel povinen přiložit
k návrhu projektu kopii smlouvy uzavřené mezi nositelem a spolunositelem o spolupráci při realizaci projektu a
využití finančních prostředků. Součástí návrhu projektu byla rovněž příloha, která m.j. obsahovala souhlas nositele se
zveřejněním informací o projektu ve struktuře a rozsahu Centrální evidence projektů (CEP) spravované Radou vlády ČR pro
výzkum a vývoj a souhlas se zpřístupněním realizovaného výstupu (popř. závěrečné zprávy) veřejnosti prostřednictvím Státní
technické knihovny.
Ve vyhlášení programu byla rovněž uvedena kriteria pro výběr projektů.
Bylo to jednak splnění formálních náležitostí (dodržení termínu podání návrhu projektu, podpisy a razítka, počet kopií
návrhu včetně digitálního tvaru a jeho předepsaného formátu, shoda tištěné a digitální formy návrhu, správnost výpočtu
nákladů projektu a shodnost navzájem si odpovídajících položek, doložení obchodních nabídek v případech nákupu investic
a služeb, přiložení návrhu smlouvy mezi nositelem a spolunositeli, atd.); věcný soulad s cílem a strukturou
programu,doložení azdůvodnění všech položek nákladů; vyjádření a doložení potřebnosti výsledků řešení projektu pro oblast
výzkumu a vývoje; způsob dalšího využití výsledků řešení projektu po ukončení dotace z tohoto programu; odborné
zajištění řešení programu ze strany nositele projektu - specifikace technické, technologické a personální způsobilosti
pracoviště k řešení projektu.
Program m.j. také umožnil v rámci požadovaných neinvestičních prostředků přijmout nové pracovníky,
ale výhradně na řešení projektů (nově vytvořené místo, jednoznačné doložení pracovní náplně, souvislost s dalším
zabezpečením projektu po skončení dotace), tj. možnost získat mzdové prostředky.
Jak ukázal průběh výběrového řízení, bylo právě nesplnění příslušných, často formálních, náležitostí
(vyplývající pravděpodobně z náročnosti a složitosti vyplňovaných formulářů, krátké doby na zpracování projektu, v některých
případech i malé zkušenosti navrhovatelů) pro řadu věcně kvalitních a potřebných
projektů důvodem, že neuspěly, především v prvním kole.
A právě s ohledem na výše uvedené a zejména na skutečnost, že v případě tohoto programu se
jednalo o zcela nový typ věcného zaměření programu (informační zdroje), určený specifickému typu pracovišť
(knihovny a informační pracoviště) se při vyhlášení programu v listopadu 1999 předpokládala možnost opakovaného
vyhlášení, které se pak uskutečnilo 24.března 2000, jako druhé kolo výběrového řízení. Program byl vyhlášen pro léta
2000-2003 s tím, že řešení projektů prvního kola bylo zahájeno od 1. ledna, u projektů druhého kola od 1. července 2000.
Možnost opakovaného vyhlášení jsme pak využili ještě jednou, koncem roku 2000, kdy bylo 27.října vyhlášeno třetí kolo jako doplňkové výběrové řízení pro období let 2001-2003.
Jako ke každému programu, vyhlašovanému MŠMT, i k programu “Informační zdroje pro výzkum a vývoj”
jmenoval náměstek skupiny pro vědu a vysoké školství doc. Ing. J.Průša, CSc. jako svůj poradní orgán Radu
programu, složenou z předních odborníků jak z oblasti knihovnicko-informační
tak z oblasti uživatelské, která na základě posudků formálních náležitostí i na základě posudků oponentských
doporučila (či nedoporučila) vybrané projekty k financování. Činnost Rady ale nekončí jen doporučením projektů. Členové
Rady se zúčastnili koncem roku 2000 průběžného oponentního řízení zatím jen u pěti vybraných projektů, náročných
především z finančního hlediska. Členové Rady se také dohodli na účasti při
oponentních řízeních, které se v roce 2001 budou konat u všech projektů, jako povinná součást jejich hodnocení.
Několik čísel
Do prvního kola k termínu podání návrhů 12.listopadu 1999 bylo
přihlášeno celkem 79 návrhů projektů – z tohoto počtu Rada programu doporučila k financování celkem 31 projektů; 48
jich doporučeno nebylo, z toho 27 z důvodů nesplnění ve vyhlášení požadovaných formálních náležitostí. Celkový objem
finančních prostředků, nárokovaných doporučenými projekty byl pro rok 2000 ve výši cca 85 mil. Kč.
Druhé kolo programu pak bylo vyhlášeno 24.března s datem
podání projektů do 21. dubna 2000 a předpokládaným zahájením řešení od l. července 2000. Celkem došlých ve druhém kole bylo 48
projektů, doporučeno k financování bylo celkem 16 projektů, nebylo doporučeno 32, z toho 13 z důvodů nesplnění ve
vyhlášení požadovaných formálních náležitostí. Objem finančních prostředků doporučených projektů druhého kola je ve výši cca 41
mil. Kč.
Třetí kolo, jako doplňkové výběrové řízení pak bylo, opět s doporučením Rady programu, vyhlášeno
27. října s datem podání návrhů do 30. listopadu 2000. Celkem bylo v tomto třetím kole přihlášeno 53 projektů,
doporučeno k financování 15 projektů a z 38 nedoporučených to bylo 13 pro nesplnění formálních náležitostí. Obj
em prostředků, potřebných pro 15 doporučených projektů je ve výši 36 mil. Kč, v současné době
ale pro nedostatek finančních prostředků může být finančně podpořeno pouze 11 projektů ve výši 16 mil. Kč. Ke druhému i třetímu
kolu je třeba dodat, že řada navrhovatelů, kteří neuspěli v předchozích kolech, využili
možnosti konzultace, nebo seznámení se s důvody zamítnutí a opravený projekt většinou úspěšně podali do dalšího.
Na projekty, které byly doporučeny k financování, byly v případě projektů za první a druhé kolo
uzavřeny smlouvy mezi zadavatelem a nositelem, v případě projektů za třetí kolo budou finanční prostředky poskytnuty na
základě Rozhodnutí v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.
Zkušenosti (po prvním roce)
- Schopnost knihoven a informačních pracovišť se domluvit na společném postupu (společná konsorcia, sdružení);
- Schopnost napsat projekt (jako knihovna, informační pracoviště) a získat tak finanční prostředky – prestiž pracoviště;
- Možnost pro řadu dalších pracovišť, nezúčastněných přímo na řešení projektů na využití informačních zdrojů (finančních
prostředků) – např. desítky veřejných knihoven prostřednictvím celoplošných licencí v rámci projektů EIFL Direct,
Pro Quest;
- Možnost získat informační zdroje, které knihovny a informační pracoviště dosud odebíraly a potřebují, ale z finančních
důvodů už by je objednat nemohly, ale i deziderata nebo nové informační zdroje, ať už jednotlivé tituly, nebo v rámci
velkých databází;
Závěr
Všem, kteří se podíleli na přípravě programu “Informační zdroje pro výzkum a
vývoj” patří dík za věnovaný čas a invenci. Pozitivní ohlas na tento program je důkazem toho, že byl vyhlášen ve vhodnou
chvíli a úspěšná řada vysoce kvalitních a věcně potřebných projektů nepochybně přinese zadostiučinění těm, kteří budou
poskytovat a zprostředkovávat takto získané nezbytné a často unikátní informační zdroje a užitek těm, kterým jsou tyto
zdroje určeny.
|