Název sekce
|
Informace pro podnikovou sféru a Competitive Intelligence
|
10 věcí, které byste měli vědět o vyhledávání
Pavel Kocourek, INCAD
Nezáleží na tom, v jaké oblasti pracujete. Vyhledání a sdílení informací je důležité pro každého z nás. S růstem www a se
zvýšujícícími
se požadavky na interní korporativní zdroje se zvýšila také potřeba inteligentnějších a sofistikovanějších vyhledávacích
nástrojů.
Dnes je každá větší organizace a vládní úřad připojen k Internetu a mnoho z nich má i své vlastní intranety a extranety. Dot
com a
e-bussiness společnosti nabízí každodenně nové a nové webovské zdroje.
Chcete-li poskytovat jednotný komunikační přístup přes "korporativní portál", vstoupit do světa e-commerce nebo
implementovat
znalostní systém, měli byste nejdříve pečlivě zvážit šíři dostupných možností ve vyhledávacích technologiích. Vyhledávací
nástroje
se liší. Jak vybrat správné řešení?
Kdo potřebuje pokročilé vyhledávání?
Web sites
– s velkým počtem stran a hodnotným obsahem. Pokud máte správná data potřebujete už pouze
odpovídající vyhledávač.
Multi-linkové a hodně indexované weby
– weby, které lákají velké množství návštěvníků,
jejichž předmět zájmu je zpravidla hluboko v hierarchii webu.
Dynamické weby – jejichž obsah se často obnovuje
E-commerce weby
Na druhou stranu může být pokročilé vyhledávání také nezbytné pro:
Malé weby s jednoduchou navigací pro kategorizaci obsahu
Weby s výbornou navigační strukturou zaměřené na specifickou oblast
Intranety a portály společností
- Rozsáhlé kolekce dokumentů
obsahující znalosti společností.
Vícenásobné datové zdroje, zahrnující hodnotná data - např. DMS a databázové systémy.
Pokud patříte mezi “vhodné kandidáty” na pokročilé vyhledávání měli byste
znát něco o následujících deseti bodech:
Booleovské vyhledávání : Booleovské operátory přináší mnohdy překážky pro
uživatelé.
Obsahové vyhledávání : ve webové prostředí, kde uživatel nemá k dispozici
knihovníka/rešeršera - mohou systémy uživateli pomoci rozpoznat souvislosti v textu s pomocí znalostních bází.
Dotazování pomocí přirozeného jazyka :
jednoduchost používání bývá kritickou pro každé vyhledávací řešení.
Hodnocení relevance : jeden z nejdůležitějších parametrů vyhledávacích nástrojů.
Kompletnost / Obsahová souvislost / Sémantická vzdálenost / Vzdálenost nálezů / Hustota nálezů … jsou základními hodnotícími
kriterii.
Podobnostní vyhledávání : tato funkce je nezbytná pro kompletní vyhledávací řešení,
zejména chcete-li nakládat s OCR texty a překlepy v datech i uživatelských dotazech.
Podpora více jazyků
Podpora různých typů dokumentů a dat
- textové procesory / tabulkové procesory / prezentace / strukturovaná textová data /
RDBMS data … multimediální soubory
Škálovatelnost
- odpovídající rychlost a přesnost vyhledávání je třeba udržet i při narůstajícím
objemu dat a počtu uživatelů.
Bezpečnost
je základním předpokladem pro sdílení znalostí.
Připravenost na budoucnost vyhledávací
nástroj by měl být schopen pojmout nové typy dat a mít odpovídající API pro začlenění do nových prostředí.
Informace jsou v současné společnosti prostě všude. Výběr správného
vyhledávacího řešení, ať je to pouze booleovský stroj nebo pokročilé vyhledávací řešení s obsahovým a podobnostním vyhledáváním,
je zásadní pro úspěch každé informační instituce.
Technologie se vyvíjejí a stále více lidí přistupuje k informacím on-line -požadavky směřují k vyšší
přesnosti, přístupnosti a snadnému používání.
Vyhledávací řešení, které bude přesně sedět Vaší instituci samozřejmě záleží
na Vašich požadavcích. Pokud Vám Booleovský vyhledávací nástroj postačuje není pro Vás vyhledávání pravděpodobně klíčovou
funkcí. Pokud ale pro Vaše zaměření je důležité dostat správné informace, ve správný čas ke správným lidem měli byste se zaměřit
na pokročilé vyhledávací technologie.
|