Logo INFORUM 2001 - zpět na home
O konferenci
Program
Sponzoři
Výstava
Ceny Inforum
FotoForum
Anketa
Výbor konference
Archív - předchozí ročníky

Název sekce

Informace pro podnikovou sféru a Competitive Intelligence

10 věcí, které byste měli vědět o vyhledávání

Pavel Kocourek, INCAD

Nezáleží na tom, v jaké oblasti pracujete. Vyhledání a sdílení informací je důležité pro každého z nás. S růstem www a se zvýšujícícími se požadavky na interní korporativní zdroje se zvýšila také potřeba inteligentnějších a sofistikovanějších vyhledávacích nástrojů. Dnes je každá větší organizace a vládní úřad připojen k Internetu a mnoho z nich má i své vlastní intranety a extranety. Dot com a e-bussiness společnosti nabízí každodenně nové a nové webovské zdroje.

Chcete-li poskytovat jednotný komunikační přístup přes "korporativní portál", vstoupit do světa e-commerce nebo implementovat znalostní systém, měli byste nejdříve pečlivě zvážit šíři dostupných možností ve vyhledávacích technologiích. Vyhledávací nástroje se liší. Jak vybrat správné řešení?

Kdo potřebuje pokročilé vyhledávání?

Web sites

  • Rozsáhlé weby – s velkým počtem stran a hodnotným obsahem. Pokud máte správná data potřebujete už pouze odpovídající vyhledávač.
  • Multi-linkové a hodně indexované weby – weby, které lákají velké množství návštěvníků, jejichž předmět zájmu je zpravidla hluboko v hierarchii webu.
  • Dynamické weby – jejichž obsah se často obnovuje
  • E-commerce weby

Na druhou stranu může být pokročilé vyhledávání také nezbytné pro:

  • Malé weby s jednoduchou navigací pro kategorizaci obsahu
  • Weby s výbornou navigační strukturou zaměřené na specifickou oblast

Intranety a portály společností

  • Rozsáhlé kolekce dokumentů obsahující znalosti společností.
  • Vícenásobné datové zdroje, zahrnující hodnotná data - např. DMS a databázové systémy.

 

Pokud patříte mezi “vhodné kandidáty” na pokročilé vyhledávání měli byste znát něco o následujících deseti bodech:

  1. Booleovské vyhledávání : Booleovské operátory přináší mnohdy překážky pro uživatelé.
  2. Obsahové vyhledávání : ve webové prostředí, kde uživatel nemá k dispozici knihovníka/rešeršera - mohou systémy uživateli pomoci rozpoznat souvislosti v textu s pomocí znalostních bází.
  3. Dotazování pomocí přirozeného jazyka : jednoduchost používání bývá kritickou pro každé vyhledávací řešení.
  4. Hodnocení relevance : jeden z nejdůležitějších parametrů vyhledávacích nástrojů. Kompletnost / Obsahová souvislost / Sémantická vzdálenost / Vzdálenost nálezů / Hustota nálezů … jsou základními hodnotícími kriterii.
  5. Podobnostní vyhledávání : tato funkce je nezbytná pro kompletní vyhledávací řešení, zejména chcete-li nakládat s OCR texty a překlepy v datech i uživatelských dotazech.
  6. Podpora více jazyků
  7. Podpora různých typů dokumentů a dat - textové procesory / tabulkové procesory / prezentace / strukturovaná textová data / RDBMS data … multimediální soubory
  8. Škálovatelnost - odpovídající rychlost a přesnost vyhledávání je třeba udržet i při narůstajícím objemu dat a počtu uživatelů.
  9. Bezpečnost je základním předpokladem pro sdílení znalostí.
  10. Připravenost na budoucnost vyhledávací nástroj by měl být schopen pojmout nové typy dat a mít odpovídající API pro začlenění do nových prostředí.

Informace jsou v současné společnosti prostě všude. Výběr správného vyhledávacího řešení, ať je to pouze booleovský stroj nebo pokročilé vyhledávací řešení s obsahovým a podobnostním vyhledáváním, je zásadní pro úspěch každé informační instituce.

Technologie se vyvíjejí a stále více lidí přistupuje k informacím on-line -požadavky směřují k vyšší přesnosti, přístupnosti a snadnému používání.

Vyhledávací řešení, které bude přesně sedět Vaší instituci samozřejmě záleží na Vašich požadavcích. Pokud Vám Booleovský vyhledávací nástroj postačuje není pro Vás vyhledávání pravděpodobně klíčovou funkcí. Pokud ale pro Vaše zaměření je důležité dostat správné informace, ve správný čas ke správným lidem měli byste se zaměřit na pokročilé vyhledávací technologie.

 

 

Logo STUDIO aha! Grafický design 
© 2001 Studio aha!
Digital Art Studio Úvodní animace 
© 2001 Digital Art Studio

© 2001 Albertina icome Praha s.r.o.
INFORUM® a IN® jsou registrované obchodní známky.
Všechna práva vyhrazena. Na vaše připomínky se těší webmaster. Aktualizováno 27.05.2001