Název sekce
|
Informace pro podnikovou sféru a Competitive Intelligence
|
Měnící se role informací v "nové ekonomice" - externí zdroje informací
Michal Hirš, Univerzita Pardubice
Současné tržní prostředí, které je utvářeno rozvojem a využíváním nových technologií a to zejména informačních a
komunikačních,
bývá často charakterizováno jako "informační ekonomika", "digitální ekonomika", nebo "síťová ekonomika". V těchto nových
specifických podmínkách má rozhodování managementu v oblasti ICT zásadní význam pro konkurenceschopnost podniku a jeho další
vývoj. V tomto příspěvku se zabývám vybranými aspekty externích zdrojů informací a především pak jejich vlivem na podnikové
rozhodovací procesy. Samotné informace a zdroje informací jsou bohužel v současné době zastíněné fenoménem ICT. Toto stručně
a
nejlépe vystihuje Peter Drucker ve své knize Výzvy managementu pro 21. Století: "Od technologie k informacím v informačních
technologiích". Podrobněji se zaměřuji na trendy ve využívání externích zdrojů informací, v jejichž důsledku ztrácejí
některé
manažerské postupy a metody svůj původní význam. Manažeři, kteří si dobře uvědomují výše uvedené změny v podnikatelském
prostředí, usilují o zvýšení podílu ve využívání externích zdrojů informací vzhledem k interním. Popisovaný stav a naznačené
trendy
ve využívání externích zdrojů informací dokumentuji údaji z provedených výzkumů.
Tento příspěvek je zaměřen na vybrané aspekty související s využíváním externích zdrojů informací a především
pak na jejich interakci s podnikovými procesy. První část je věnována vztahu mezi firmou a jejím vnějším prostředím, jedná
se vlastně o stručný exkurz do základů podnikové ekonomie a řízení. Uvedené modely a schémata představují základní
východiska, která by sice měla být všeobecně známá, ale jejich časté nerespektování je přímým důvodem pro jejich
připomenutí. Dále je předloženo několik příkladů, které by měly být dostatečným argumentem pro to, aby informacím o vnějším
okolí příslušela jasná priorita. Uvedeny jsou také konkrétní manažerské postupy a metody, které jsou založeny na využití
externích zdrojů informací. Závěrečná část se zabývá faktory, které představují limitující prvky pro efektivní využití
externích zdrojů informací
Úvod
Každá firma představuje otevřený systém, který zahrnuje interakce se svým
vnějším prostředím. Tento princip je symbolicky znázorněn modelem na obrázku č.1. Lidé, kapitál a půda tvoří podle
tradičních schémat vstupy z vnějšího prostředí. V současné době jsou informace již běžně chápány jako čtvrtý
faktor. Ale teprve v posledních letech, kdy se mílovými kroky blížíme k metě, která je označována jako informační
společnost, se informace stávají klíčovým faktorem.
Obrázek č. 1 Interakce firmy se svým okolím
Současné tržní prostředí je utvářeno především rozvojem a využíváním nových
informačních a komunikačních technologií (ICT) a často bývá označováno jako "informační ekonomika" nebo "digitální
ekonomika".V těchto podmínkách, kdy je pro firmy charakteristická vysoká míra využívání ICT, se uvedený princip nemění, ale
dochází již k mnohem intenzivnější výměně informací mezi firmou a jejím vnějším okolím. Těžiště výměny informací se velice
rychle a dynamicky přesunulo k digitální formě. Studie [5] uvádějí, že množství digitálních informací přístupných přes
službu WWW dosáhlo v roce 2000 21 TB(bez dat generovaných z databází) a digitální forma komunikace přesáhla
hodnotu 11 000 TB. Větší význam než samotné hodnoty má trend, a tím je další systematický růst uvedených hodnot (např. u WWW
autoři předpokládají 100% růst). V těchto specifických podmínkách má informační management zásadní vliv na celkovou
konkurenceschopnost firmy a také její další vývoj. Ke shrnutí lze použít analogii s přírodou a aplikovat klasickou Wienerovu
poučku. Firma stejně jako každý živoucí organismus je a bude na takové úrovni, na jaké se nacházejí její informace o vnějším
prostředí. První dílčí poznatek zní - Pro firmu jsou informace o vnějším okolí alfou a omegou jejího dalšího vývoje.
Pod uvedeným pojmem je možno v dalším textu chápat i jiné typy
subjektů např. podnik, organizace, instituce, úřad, sdružení apod.
Informace o okolí jsou na prvním místě
V současné době je všeobecně uznávána marketingová koncepce řízení firmy, tedy koncepce orientovaná na
zákazníka a trh. Základním principem této koncepce je poznatek, které říká, že východiskem pro veškeré podnikové procesy je
identifikace požadavků zákazníka, v širším pohledu tedy poznání parametrů trhu. Na obrázku č.2, který symbolicky zobrazuje
jednotlivé procesy ve firmě, má klíčový význam první krok – určení potřeb a požadavků zákazníků. Použije-li manažer v této
fázi neúplných, zkreslených nebo dokonce chybných informací, dostaví se zákonitě katastrofální následky. Zbývající procesy
ve firmě, ať je použito sebemodernějších výrobních technologií a sebelepších forem prodeje, nelze z dlouhodobého
hlediska dosáhnout celkového úspěchu.
Obrázek č. 2 Hodnotový řetězec firmy
Pro dosažení úspěchu je potřeba splnit další podmínku a tou je být lepší než
konkurence. Firma vedle informací o zákaznících musí získat informace o aktivitách jejích konkurentů, což je vyjádřeno na
obrázku č.3. Splněním obou základních podmínek umožňuje firmě realizovat zisk prostřednictvím uspokojení potřeb zákazníků
lepším způsobem než to činí konkurence. Ale v obou případech platí, že toho nelze dosáhnout bez využívání informací o
vnějším prostředí.
Obrázek č. 3 Sledování aktivit konkurenta
Manažerské řízení využívá řadu metod, analýz a postupů, které jsou založeny na
informacích o okolí firmy a bez využití externích zdrojů informací nelze profesionálně tyto metody použít. Ze široké škály
je dále uvedeno alespoň několik reprezentujících konkrétních příkladů.
- Strategická marketingová analýza
- Analýza vnitřní konkurence v oboru
- Analýza ETOP (Environmental Threat and Opportunity Profile), která posuzuje vliv jednotlivých faktorů
- Analýza podnikatelského portfolia
Všechny uvedené metody mají společný jeden rys, tím je strategický rámec všech
zmíněných činností, komplexní pohled na strategické procesy ve firmě je obsahem obrázku č.4. Znázorněn je neustále se
opakující, cyklický proces, který však vždy začíná bodem č. 1, který je založen na získání informací o vnějším prostředí a
jejich následné analýze. Další dílčí poznatek lze formulovat následujícím způsobem - Manažer nemůže úspěšně řídit firmu
bez informací o vnějším prostředí.
Co jsou externí zdroje informací
Nejdříve by bylo vhodné ujasnit pojem informační zdroj. Formulovat přesnou
definici je obtížná záležitost, což uvádějí i zkušení odborníci. Informačním zdrojem je tedy systém, který je reálným nebo
potenciálním nositelem, zprostředkovatelem nebo šiřitelem informací[3]. Externí informační zdroje pocházejí z vnějších
zdrojů, které se nacházejí v okolí firmy. Konkrétně to mohou být informační střediska, databázová centra, výzkumné
zprávy, odborné časopisy, zpravodajské články atd. Naproti tomu interní zdroje informací představují firemní systémy např.
účetnictví, plán výroby apod.. Rozdíl mezi externími a interními zdroji se váže k samotnému subjektu (k firmě).
Informace o vnějším prostředí získávají firmy až na výjimky převážně z externích zdrojů informací. Pro účely tohoto
příspěvku lze provést jisté zjednodušení a zároveň stanovit další dílčí poznatek - Informace o vnějším okolí firmy jsou
výsledkem využití externích zdrojů informací.
Obrázek č. 4 Procesní pohled na strategické řízení
Informační systémy versus externí zdroje informací
Manažeři firem si dobře uvědomují významu informací a proto vynakládají do sféry ICT značné prostředky s vizí,
že jejich prostřednictvím si zajistí požadované informace pro řízení, čímž v budoucnu dosáhnou konkurenční výhody. Ale už v první
polovině 90-tých let mnoho firem po zavedení progresivních ICT zjistilo, že samy o sobě nejsou zárukou získání konkurenční
výhody a dosažení mimořádných ekonomických výsledků. Reakcí na tyto problémy byla řada výzkumů, které vyústily v řešení
nazvané efektivnost informačních systémů(IS). Efektivnost lze vysvětlit následovně: Manažeru firmy vznikne určitá potřeba
informací (požadavek na určitý IS) a z uspokojení potřeby očekává nějaký užitek. Vzniklou potřebu IS systému uspokojí
určitá aplikace ICT, která ovšem stojí peníze. Pokud je stupeň uspokojení potřeby informací vysoký, pak se dá předpokládat,
že i efektivnost vynaložených prostředků je vysoká.[2] Jaký je tedy objem těchto finančních prostředků u českých firem?
Je vhodné vyjádřit výši výdajů poměrovým ukazatelem, protože absolutní hodnoty mají bez detailních doprovodných údajů
(velikost firmy, struktura, vývoj, specifika oboru atd.) minimální vypovídací schopnost. Tradičním ukazatelem bývá objem
ročních výdajů na ICT jako procento z celkových ročních tržeb podniku. Hodnotou tohoto ukazatele se zabývá řada
společností (Deloitte & Touche, IDC, Dataquest) a shodují se na hodnotě okolo 2%. Podstatný je fakt, že firmy v ČR
při srovnání s celosvětovým vývojem prostřednictvím tohoto ukazatele nijak výrazně nezaostávají. Na druhé straně např.
Drucker[1] kritizuje skutečnost, že nejvíce disponibilních zdrojů je věnováno ICT, často na úkor vlastních informací. Vyzývá
manažery firem, aby se odpoutali od technologií a zaměřili se na informace v oblasti informačních technologií. Pak lze
informace podpořené efektivními ICT přeměnit ve velkou konkurenční výhodou. Nový dílčí poznatek tedy může vypadat následovně
- Firmy vynakládají značné disponibilní zdroje do ICT, často bez dosažení očekávaného efektu.
Jak stanovit úroveň?
Zjistit aktuální stav využívání externích zdrojů informací ve firmách na území ČR je velice
problematický a složitý úkol. Externích zdrojů existuje celá řada, ale vzhledem k výše uvedeným trendům se text
zaměřuje především na zdroje v digitální formě. Značnou vypovídací schopnost může mít stejně jako u IS ukazatel, který
vyjadřuje objem finančních prostředků vynakládaných na zajištění externích zdrojů informací. Stanovení hodnoty tohoto
ukazatele v praxi je však značně problematické. Patrně nejvýznamnější příčinou je fakt, že výdaje nejsou jednotně
evidované a jsou často součástí služeb nebo mají formu databázového software. Tuto situaci ještě komplikuje fakt, že externí
zdroje informací využívají prakticky všechny organizační složky, a navíc ne všechny firmy provozují útvar informatiky jako
samostatné středisko. Nepřímým ukazatelem využívání externích zdrojů informací může být struktura aplikací v detailním
členění. Význam nemají opět samotné hodnoty, ale především nastupující trendy. Nejvýraznější je rostoucí podíl strategických
systémů (manažerské informační systémy, systémy pro podporu rozhodování, data warehousing) na úkor provozních a transakčních
systémů. Právě implementace takovýchto systémů ve firmě znamená vyšší využití externích zdrojů informací, což vyplývá již ze
samotné jejich podstaty. Na obrázku č. 5 představují strategické aplikace nejvyšší míru využívání externích zdrojů
Obrázek č. 5 Portfolio aplikací
Externí zdroje informací představují u těchto systémů jeden ze vstupních zdrojů
dat. Samotným charakterem aplikace je většinou do značné míry dána míra využívání externích zdrojů. V IS pro řízení
výroby, nebo v personálních IS nalezneme výrazně menší podíl informací pocházejících z externích zdrojů než
například v marketingovém informačním systému. Toto je generalizovaný pohled, v praxi však nalezneme IS stejné
kategorie, které využívají značně rozdílnou měrou externích zdrojů. Příčinou je různý přístup dodavatele systému (různá
architektura), ale i specifika vyplývající z oboru podnikání činnosti. Do skupiny s vysokou mírou využívání
externích zdrojů informací patří celá řada IS/IT produktů:
- Aplikace business inteligence
- Aplikace pro řízení dodavatelských řetězců
- Systémy pro řízení vztahů se zákazníky
- Manažerské informační systémy
- Marketingové informační systémy
Pro úspěšný podnik je typický růst podílu a významu těchto strategických aplikací na úkor aplikací
podpůrných(transakční systémy), což by v důsledku mělo vést ke zvyšující se poptávce po externích zdrojích
informací. Poslední dílčí poznatek – Informační systémy s kritickým významem pro firmu jsou postaveny na
externích zdrojích informací.
Poznatky z praxe
Bezesporu nejlepším způsobem je již na počátku definovat nový systém tak, aby obsahoval nástroje, které
umožňují transport dat z definovaných rozhraní externích zdrojů. Tento přístup použili například při implementaci
manažerského informačního systému v akciové společnosti ČEZ. Pro cílovou podobu systému byly definovány následující
parametry[4]:
- systém bude automatizovaně sbírat potřebná data z více než 40 datových zdrojů
- bude provozován pro 300 uživatelů na Internetu
- odezva systému bude do 10 vteřin
- uživatelé budou distribuováni po celém území ČR, tj. jeden systém pro HSP i organizační jednotky
- možnost přehledu i složitých analýz
- možnost práce s velkými objemy dat
- zajistit kontrolovaný přístup k informacím
Dalším konkrétním příkladem implementace, při níž je systém od počátku
definován tak, aby podporoval použití externích informačních zdrojů na datovém vstupu, je marketingový informační systém
v akciové společnosti KORAMO.
Obrázek č. 6 Přehled informačních zdrojů
Závěr
Při uvážení poznatků z realizovaných výzkumů a dalších všeobecně známých skutečností lze
konstatovat celkovou nízkou a nedostatečnou úroveň využívání externích zdrojů informací vzhledem k jejich
potenciálu a významu. To dokládají i závěry z výzkumu realizovaného na Univerzitě Pardubice, který byl zaměřen na
problematiku spojenou s využíváním externích zdrojů informací. Externí zdroje informací bývají často nedoceněné a
také je někdy opomíjen jejich klíčový význam. Jejich použití v českých firmách bude pod silným vlivem
globálních trendů, které nelze z pozice jednotlivce či firmy ovlivnit, ale nelze je nerespektovat.
Na konec by bylo vhodné připomenout jednotlivé dílčí poznatky a porovnat je s uvedeným závěrem.
Nenachází se zde nějaký rozpor?
- Pro firmu jsou informace o vnějším okolí alfou a omegou jejího dalšího vývoje.
- Manažer nemůže úspěšně řídit firmu bez informací o vnějším prostředí.
- Informace o vnějším okolí firmy jsou výsledkem využití externích zdrojů informací.
- Firmy vynakládají značné disponibilní zdroje do ICT, často bez dosažení očekávaného efektu.
- Informační systémy s kritickým významem pro firmu jsou postaveny na externích zdrojích informací.
Literatura
[1] Drucker ,F. Peter Výzvy managementu pro 21. Století. Praha: Management Press, 2000
[2] Molnár, Z. Efektivnost informačních systémů . Praha: Grada Publishing,
2000
[3] Sklenák, V. Data, informace, znalosti a internet. Praha: C.H.Beck, 2001
[4] Sláma, V. Manažerský informační systém v ČEZ a.s.. Praha: Systémová integrace,
2000
[5] http://www.sims.berkeley.edu/how-much-info/summary.html
Ing. Michal Hirš po absolvování fakulty ekonomicko-správní pracoval na
projektu marketingového informačního systému v a.s. KORAMO. V současnosti je doktorandem na VÚT v Brně.
Pedagogickou práci vykonává na Ústavu systémového inženýrství a informatiky na Univerzitě Pardubice. Jeho vědeckovýzkumné
aktivity jsou zaměřeny na oblast manažerských informačních systémů
|