Název sekce
|
Knihovní informační systémy a automatizace knihoven
|
Technologická centra v ČR na bázi systému AiP Document Delivery
Petr Břicháček, AiP Safe s.r.o.; PhDr. Stanislava Bícová, CSc., Vysoká škola ekonomická Praha; Mgr. Ludmila Čumplová, Státní
pedagogická knihovna J.A.Komenského; PhDr. Helena Bouzková, Národní lékařská knihovna ČR; PhDr. Miroslava Faitová,
Západočeská univerzita; Jindřiška Pospíšilová, Národní knihovna ČR
Příspěvek bude věnován stavu a vývoji tzv. "technologických center", která jsou vybavována systémem AiP Document Delivery a
AiP Safe v rámci programu LI MŠMT.
Medicínská virtuální knihovna - Medvik
Zadavatelem projektu Medicínské virtuální knihovna (MEDVIK) – síťové
sdílení informačních zdrojů pro vědu a výzkum v rámci programu ”Informační zdroje pro vědu a výzkum” je Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Hlavním řešitelem projektu je Národní lékařská knihovna v Praze, spoluřešiteli
jsou:
Institut klinické a experimentální medicíny
Ústav hematologie a krevní transfúze
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví
Cílem projektu je vybudování medicínské virtuální knihovny jako nástroje sdílení informačních zdrojů pro vědu
a výzkum. Čerpání finančních prostředků v celkovém objemu 32 mil. Kč bylo rozvrženo do čtyřletého období na roky 2000–2003.
MEDVIK bude znamenat významnou kvalitativní změnu služeb uživatelům řešitelských institucí. Čtenářům umožní přístup k
lékařským informacím prostřednictvím jednoho portálu. Dílčími cíly řešitelského týmu je systémová integrace stávajících
informačních zdrojů řešitelských institucí s možností přístupu dalších subjektů sítě lékařských knihoven, zajištění odběru
časových řad primárního fondu unikátních titulů nezbytných pro vědu a výzkum v me dicíně, plynulá
dostupnost primárních informačních pramenů nevyskytujících se v ČR (nákup kupónů pro službu JASON v Bibliothek der Universität
Bielefeld) a přístup do zahraničního databázového centra s multioborovým záběrem informací (STN International).
P rvní etapa řešení projektu proběhla v roce 2000. Řešitelská
skupina analyzovala primární a sekundární informační zdroje řešitelských organizací, včetně automatizovaných knihovnických
systémů (Aleph, T-Series, Rapid Library) a stanovila základní vlastnosti virtuální
knihovny MEDVIK. Byla zajištěna subskripce unikátních primárních zdrojů, nakoupeny kupóny pro službu JASON a otevřen internetový
přístup do STN International. Rok 2001 bude z pohledu řešitelského týmu zásadním. Především musí být zakoupen a
implementován aplikační software, NLK jako ústřední bod virtuální knihovny doplní
potřebné hardwarové vybavení. Do experimentálního provozu bude uvedena funkce budování centrální databáze MEDVIK – zajištění
vzájemné výměny, správy a ochrany dat mezi řešiteli směrem k externímu uživateli.
Hlavními úkoly dalšího roku (2002) bude vystavení dat s tvorbou vlastních databází do integračního modulu. V závěru roku bude
zahájeno testování všech funkcí systému, které bude hlavním úkolem roku 2003. V tomto roce také vyjdou materiály podporující uživatelskou i knihovnickou gramotnost, budou pořádány propagační a
instruktážní prezentace. Po uvedení virtuální knihovny do rutinního provozu budou zahájeny aktivity směrem k rozšiřování
spolupracovníků z řad lékařských knihoven.
Multifunkční knihovnické centrum pro ekonomický výzkum
Koncepčním záměrem řešení grantového projektu LI 200007 s názvem
“Multifunkční knihovnické centrum pro ekonomický výzkum” (2000 – 2003) řešeného na Vysoké škole ekonomické (CIKS) ve spolupráci
s Knihovnou CERGE – EI je informační podpora vědy a výzkumu v těchto hlavních směrech:
Vytvoření portálu “ Informační podpora vědy a výzkumu”, který bude sdružovat a nabízet všechny druhy stávajících
informačních služeb rozptýlené v jednotlivých rubrikách WWW stránek CIKS , VŠE i CERGE – EI. Jde především o tyto druhy
služeb: Nabídka elektronických nakladatelství ke koupi, zejména knih a časopisů, které jsou na trhu, služba objednání a
dodání těchto primárních informačních dokumentů pracovníkům vlastní instituce, zpracování rešerší různého druhu k zadanému
tématu, meziknihovní výpůjční služba z českých knihoven i ze zahraničí, analýza a výběr elektronických informačních zdrojů a
jejich nabízení v tematicky adresných strukturovaných nabídkách. Základem tohoto portálu bude nová služba “Elektronického
dodávání dokumentů” (EDD) a dále adresná nabídka k tematicky a funkčně vymezenému informačnímu zabezpečení především
dlouhodobých výzkumných záměrů. V prostředí VŠE půjde o tyto tematické celky (výzkumné záměry):
Rozvoj finanční a účetní teorie z interdisciplinárního hlediska,
Ekonomické, politické a právní problémy integrace České republiky do světové ekonomiky,
Teoretické, metodologické a empirické aspekty podnikání v mezinárodním prostředí,
Modely a metody pro ekonomické rozhodování,
Metody exploatace informačních zdrojů,
Systémová integrace a informační management,
Ekonomické, ekologické, regionální a sociální aspekty transformace české společnosti v 90. letech,
Multidisciplinární podpora managementu.
Posílení funkcí vědecké knihovny pro ekonomický výzkum jak doplňováním nové odborné literatury a časopisů, tak
retrospektivním doplňováním hlavně ucelených časopiseckých řad. Vybudování badatelských sbírek, jejichž základem bude “Zlatý
fond českého ekonomického myšlení”.
Zpřístupnění vybraných elektronických informačních zdrojů především na bázi konzorcií.
Základem technologického řešení bude jednotné uživatelské prostředí, kterého by mělo být dosaženo zakoupením
knihovnického softwaru nové generace na bázi protokolu Z 39.50. V prvním roce řešení byla realizována první etapa prací ve
všech nastíněných směrech. Podrobně je vše doloženo v průběžné zprávě o řešení projektu LI 200007, zpracované na konci roku
2000. Veškeré práce směřující k výstavbě “technologického centra pro ekonomické obory se soustředily v roce 2000 zejména na
řešení otázky elektronického dodávání dokumentů:
Bylo zakoupeno vybavení pro skenování dokumentů a jejich elektronické dodávání. Jde o knižní skener Minolta
PS7000 a stolní skener HP ScanJet 6350C včetně pracovní stanice a potřebného softwaru. Pro elektronické dodávání dokumentů
byl vybrán software AiP Document Delivery firmy AiP Safe s.r.o. Zakoupeny byly také dva servery Sun Enterprise. Knihovna
CERGE – EI se dohodla s fir mou FDI Group na dokoupení komponent VDX Request,
které by měly být postupně implementovány do stávajícího knihovního systému Oracle for Libraries (OLIB) a které jsou rovněž
základem pro vytvoření jednotného uživatelského prostředí. Nákup knižního skeneru realizovala
Knihovna CERGE – EI v první polovině roku 2001.
V polovině roku 2001 předpokládáme experimentální zavedení EDD pro pracovníky VŠE a CERGE – EI v první řadě z
vlastních informačních zdrojů. K tomu byla zpracována metodika vyřizování požadavků a návody různého druhu. Realizováno bylo
také zaškolení operátorů nových zařízení. Po vyhodnocení experimentálního provozu koncem roku 2001 bude rozhodnuto o dalších
krocích a případném možném rozšíření EDD mimo rámec vlastních institucí.
Státní pedagogická knihovna J.A.Komenského
Multifunkční knihovnické centrum pro pedagogiku a školství, na jehož vzniku se spolu se
Státní pedagogickou knihovnou Komenského (SPKK) podílí i pět vysokoškolských knihoven pedagogického zaměření se má stát
jednou z řady virtuálních oborově profilovaných knihoven v síti Internet. V první fázi, která je zaměřena na poskytování
služeb uživatelům z oblasti pedagogiky a školství, bude zpřístupněna pedagogická bibliografická databáze vytvářená v SPKK od
roku 1990, která obsa huje anotované záznamy z 240 titulů našich a zahraničních
časopisů a má v současné době asi 80 tisíc záznamů, souborný katalog periodik dostupných v těchto knihovnách bude poskytovat
informace o lokaci příslušného časopisu a plný text článku, vybraného na základě
rešerše, získá uživatel postřednictvím služby elektronické dodávky dokumentů. Dále bude zpřísupněna databáze komeniologické
literatury a databáze pedagogických výzkumů u nás a v zahraničí.
V rámci grantu budou vytvořena skenovací pracoviště v jednotlivých knihovnách, která budou poskytovat plné texty dokumentů ze
svého fondu, nebo z plnotextových databází.
Poskytování elektronických služeb Univerzitní knihovnou ZČU v prostředí WWW
Cílem projektu je zkvalitnění a zrychlení poskytovaných služeb, a to formou
zpřístupňování primárních dokumentů – jejich digitálních kopií prostřednictvím WWW rozhraní. Základním prostředkem k dosažení
cíle byla implementace softwaru firmy AIP Safe Beroun do prostředí sítě WEBNET Západočeské univerzity. Stanovený cíl byl
splněn.
Konkrétním výstupem je vytvořený systém pracovišť v jednotlivých studovnách, kde pracovníci podle požadavků uživatelů
digitalizují články z periodického i monografického tisku. Uživatelé i zaměstnanci přitom využívají centrálně umístěný SW.
Je připravena propagace nové služby na WWW stránkách a v tisku a jsou vytvořena interní pravidla pro její využívání .
Způsob řešení
Univerzitní knihovna ZČU o zavedení nové služby uživatelům – poskytování digitálních
kopií – předpokládla použití systému INVIK vytvořeného STK Praha. Od doby vzniku projektu /jaro 1999/ prošel i tento systém
určitým vývojem – samostatně jej začala vyvíjet firma AIP Safe s.r.o. a rozvinula jej do širšího produktu AIP Safe, který je
komplexním systémem pro správu dokumentů. Protože ce lková cena tohoto produktu
přesahovala finance stanovené v projektu FRVŠ v rámci kterého byla služba EDD řešena, zakoupila UK jen modul AiP Document
Delivery, který odpovídá požadavkům projektu. V letošním roce plánujeme dokoupení dalších modulů.
V první e tapě práce došlo k přehodnocení odběru časopisů a alespoň k částečnému
odstranění duplicit a shromáždění časopisů ve studovnách. Další postup v této oblasti očekávají řešitelé v první polovině r.
2001, kdy dojde k otevření nové budovy knihovny ve VŠ areálu na Borech. Technická
realizace byla uskutečněna podle plánu – systém běží na dvou serverech – na jednom je umístěn software a na druhém data.
Digitalizační pracoviště jsou vybavena scannerem a pracovní stanicí a připojena k centrálnímu systému.
Pracovníci studoven a administrátor systému byli proškoleni firmou AiP Safe. Dále UK připravila propagaci nové služby
na WWW stránkách i v tisku.
Jako nejproblematičtější se jeví otázka legislativního zabezpečení. V knihovnické veřejnosti probíhala a probíhají jednání s
ochrannými autorskými svazy a zatímco bylo dosaženo dohody v oblasti poskytování tištěných kopií za úplatu, nedošlo zatím ke
stanovení jasných pravidel v otázce digitálních kopií. Problematice byla věnována řada příspěvků na konferencích /Inforum, K
nihovny současnosti, Porada VŠ knihoven apod./, ale přesto není zcela jasné správné
řešení.. To je hlavní důvod toho, že UK ZČU zatím neposkytuje novou službu v masivním měřítku, ale pouze v rozšířeném zkušebním
provozu.
Dodávání dokumentů z fondu NK ČR
Národní knihovna umožní čtenářům od června 2001 elektronický přístup k většině svých
knihovnických fondů. Pomocí WWW je tak možno si prohlížet v podstatě všechny dokumenty, které je možno nalézt v katalogu Národní
knihovny, resp. v jeho elektronické verzi.
Existují dva možné způsoby, jak se pomocí internetu dostat ke zdigitalizovanému
dokumentu NK :
1.Digitální knihovna
Vybrané dokumenty z archivu NK jsou pracovníky NK postupně skenovány a
opatřovány popisnými daty (bibliografické a technické údaje, údaje o uložení apod.). Naskenované obrázky jednotlivých stran
(data) spolu s patřičnými popisnými textovými údaji (metadata) jsou uloženy v systému AiP Safe, ve kterém je možno za
určitých podmínek si volně prohlížet na internetových stránkách Digitální kni hovny.
Textové popisky (metadata) jsou přístupné všem uživatelům bez omezení. Samotné obrázky (data) jsou však zpřístupňovány v souladu
s platným autorským zákonem (v případě periodik se zpravidla jedná o dokumenty vydané před rokem 1880). Ostatní
dokumenty chráněné autorským zákonem jsou zpřístupňovány prostřednictvím
stávajících knihovnických služeb.
Digitální knihovna je rozčleněna na čtyři sekce:
Rukopisy
Periodika
Monografie
Ostatní
V každé z těchto sekcí je možno zobrazit si seznam naskenovaných
dokumentů, libovolně v něm vyhledávat podle různých kritérií včetně prohledávání fulltextového. Dále je možno si prohlížet
jednotlivé dokumenty (obrázky se ovšem objeví pouze, jsou-li patřičná data zpřístupněna - viz. výše) a listovat v nich jako v
knize.
2.Document Delivery (DoDo)
Systém elektronického dodávání dokumentů DoDo poskytuje NK možnost
objednat si naskenování dokumentů z fondu NK, které doposud nejsou v systému AiP Safe. Tato služba je zpřístupněna jen
registrovaným uživatelům. Každý zaregistrovaný uživatel má přidělené konto s "kredity" (ekvivalenty peněz), ze kterého se mu
za používání služeb DoDo odečítá patřičná částka. Po vyplnění formuláře objednávky je tato předána pracovníkovi NK, který se
postará o její realizaci (za předpokladu dostatečného počtu kreditů na kontě
objednavatele), tj. naskenuje požadovaný dokument a zpřístupní jej uživateli na stránkách DODO. Uživatel zde může po přihlášení
pod svým uživatelským jménem sledovat stav objednávky v průběhu její realizace,
prohlížet si přehled transakcí či stav svého účtu a samozřejmě si po dokončení objednávky prohlížet výsledný dokument.
Prostřednictvím služby DoDo je možno si objednat:
- články z periodik ve fondu NK ČR a ze zahraničí (týká se pouze těch kopií ze zahraničí, které budou získány elektronickým
způsobem)
- kapitoly z knih
- statě ze sborníků
Během zkušebního období bude tato služba zpřístupněna pouze knihovnám spolupracujícím s NK ČR a bude možné
objednávat pouze kopie z článků z českých a zahraničních periodik vydaných od roku 1993 včetně. Informace o dostupnosti
těchto periodik v NK ČR (konkrétně ve Studovně periodik) si můžete ověřit v Elektronickém katalogu NK ČR.
|