Řešení společnosti PC DOCS/FULCRUM
pro integrované znalostní řízení
Úvod
Dnes Vám chceme představit jeden
z nejprodávanějších systémů pro správu dokumentů – systém společnosti PC
DOCS/FULCRUM.
Oprostíme se od vychvalování
systému a popisu jeho využití ve vyspělé informační společnosti. Budeme
se orientovat spíše na ukázky příkladů reálného použití systému PC DOCS
v České republice.
Typy
příkladů použití systému PC DOCS/FULCRUM
ZPĚT NA ZAČÁTEK
První příklad – nasazení systému v obchodní
organizaci
V tomto nejjednodušším případě
jde o prostou implementaci systému PC DOCS pro správu dokumentů. Organizace,
která používá na tvorbu dokumentů standardní PC aplikace jako třeba Word,
Excel, PowerPoint a ukládá všechny takto pořízené dokumenty do souborového
systému (lokální disk, síťové disky), přičemž jsou data ukládána jak na
osobních počítačích tak na serverech, nutně potřebuje zavést do uložených
dokumentů pořádek. Ten získá buď vydáním organizačních opatření, jejichž
plnění bude důsledně dodržovat a kontrolovat, a nebo právě implementací
systému typu PC DOCS, který dodržování dohodnutých pravidel hlídá za Vás.
V systému PC DOCS jsou všechny
dokumenty uloženy v centrálním „skladu/úložišti dokumentů“. PC DOCS je
plně integrován s nástroji na tvorbu dokumentů jako je Word, Excel apod.
To znamená, že při ukládání či otevírání dokumentů se Vám nenabízí adresářová
struktura vašeho počítače či serveru, ale právě onen „sklad dokumentů“.
Ve „skladu dokumentů“ jsou dokumenty rovněž ukládány do jednotlivých složek,
stejně jako při ukládání na souborový systém. Pro základní užití PC DOCS
systému pro správu dokumentů Vám tedy stačí používat známé postupy pro
ukládání a výběr dokumentů.
Pomocí tohoto systému je
také možné vystavovat dokumenty (obchodní informace, ceníky a jiné) na
internetu, čímž lze firmu prezentovat navenek.
Hlavní přednosti
-
centralizované uložení dat – uživatelé se nemusejí nadále starat o to,
jak a kam uložit své dokumenty, aby se neztratily
-
mohou snadno a rychle vyhledat potřebné a aktuální dokumenty
-
sdílejí informace se svými spolupracovníky
-
správa verzí – uživatelé dostanou vždy správnou verzi dokumentu
-
při úpravě dokumentu se nemusejí bát, že editují dokument, který současně
edituje někdo jiný
-
bezpečnost přístupu k dokumentům
-
historie dokumentu – kdo, co, kdy s dokumentem prováděl, včetně přístupu
k dokumentům
-
možnost prezentace dat na internetu
-
možnost ukládání dotazů do „dynamických“ složek (viz. níže)
Další velkou výhodou
je možnost vyhledání dokumentů nejen podle popisných údajů, ale i podle
jejich obsahu a již zmíněnou předností je možnost vytváření dynamických
(virtuálních) složek. Co si můžeme představit pod pojmem „dynamická složka“
– složku vytvořenou jako výsledek uspořádání dokumentů dle jistého kritéria
resp. vlastnosti. Tak může mít organizace vytvořenu složku „PROJEKT A“,
do kterého budou automaticky (bez potřeby „ručního“ vkládaní) zařazovány
všechny dokumenty s jistou, předem specifikovanou vlastností. V takto vytvořené
složce jsou pak dokumenty ve Word formátu jenž prezentují komunikaci se
zákazníkem „PROJEKTU A“, kalkulace a rozpočty pro „PROJEKT A“ v Excel formátu,
propagační materiály k „PROJEKTU A“ v PDF formátu i jiné dokumenty „PROJEKTU
A“.
Příklad A
Složka Životopisy – do této složky se zařadí
všechny dokumenty, které jsou označeny nadpisem životopis.
Příklad B
Složka Instalatéři
obsahuje všechny dokumenty kde se v dokumentu vyskytuje slovo instalatér.
Po převedení stávajících
dokumentů do „skladu dokumentů“ a implementaci systému pro všechny uživatele
získá organizace, vedle pořádku, možnost lepšího využití informací pro
řízení, pro nabídku lepších služeb klientům a v neposlední řadě pro strategické
rozhodování, které mění intelektuální bohatství ve větší produktivitu i
vyšší konkurenceschopnost.
ZPĚT NA ZAČÁTEK ZPĚT
NA TYPY PŘÍKLADŮ
Druhý příklad – integrace systému se zákaznickým
systémem klienta
Ve druhém případě chce klient
rozšířit svůj informační systém (v tomto případě systém evidence zakázek
a zákazníků) o možnost evidovat k dané zakázce a k danému zákazníkovi kromě
strukturovaných dat ze zákaznického systému také veškerou korespondenci
s klientem (např. dokumentů jako smlouvy, přílohy smluv, protokoly apod.).
Jde tedy o rozšíření existujícího systému o subsystém správy dokumentů.
Cílem tohoto řešení je integrace
zákaznického systému se systémem PC DOCS/FULCRUM pro správu dokumentů ve
smyslu doplnění zákaznického systému. Systém správy dokumentů PC DOCS/FULCRUM
může pak být pro uživatele „utajený“ a uživatel může k dokumentům přistupovat
třeba jen přes zákaznický systém.
Pro převod papírových dokumentů
do elektronické podoby je vytvořeno integrované centrální skenovací pracoviště.
Na tomto pracovišti jsou všechny dokumenty vkládány do skladu dokumentů
systému PC DOCS/FULCRUM a poté jsou automaticky provazovány se záznamy
v zákaznickém systému. Od té chvíle jsou dokumenty přístupné ze zákaznického
systému.
Hlavní přednosti
-
všechny přednosti z prvního příkladu a dále:
-
uživatelé zákaznického systému si mohou prohlížet všechny dokumenty přidružené
k danému záznamu v zákaznickém systému
-
vyvolání přidružených dokumentů je prováděno stiskem tlačítka umístěného
přímo na formulářích prohlížení daného záznamu zákaznického systému
-
k uloženým dokumentům je možné vytvářet v systému PC DOCS/FULCRUM dynamické
virtuální složky (např. složka všech smluv, nebo složka všech příloh dané
smlouvy)
-
uživatelé se nemusejí seznamovat s novým prostředím a pro přístup k dokumentům
nemusejí spouštět další systém
-
díky otevřenosti DMS systému PC DOCS/FULCRUM je integrace se stávajícími
informačními systémy klienta nenákladná a implementovatelná ve velice krátké
době
-
klient získá kromě rozšíření zákaznického systému též plnohodnotný systém
pro správu dokumentů
-
díky DMS systému PC DOCS/FULCRUM je dokumentová část zákaznického systému
připravena pro certifikaci ISO/QS 9000 (ISO 9001)
Integrací stávajícího
informačního systému podniku se systémem správy dokumentů získává podnikový
informační systém další rozměr. Tato integrace se systémem společnosti
PC DOCS/FULCRUM poskytne oprávněným pracovníkům podniku kompletní přehled
o veškeré dokumentaci spjaté s klientem a to kdykoli a z jakéhokoli místa.
Tím jsou výrazně urychleny všechny činnosti spojené s vyhledáváním dokumentů,
jejich distribucí z oddělení na oddělení a jejich kompletací. Podnik tak
může poskytovat zákazníkům služby kvalitněji a rychleji.
ZPĚT NA ZAČÁTEK ZPĚT
NA TYPY PŘÍKLADŮ
Třetí příklad – DMS systém jako Evidence
písemností organizace
Organizace chce automatizovaně
zpracovávat vybrané elektronické i papírové písemnosti. V takových případech
je nutné provést rozbor stávajícího způsobu zpracování písemností. Na základě
tohoto rozboru je systém zpracování písemností modifikován tak, že jsou
zohledněny možnosti využití systému společnosti PC DOCS/FULCRUM a výhody
plynoucí z využití tohoto systému. Provedením konzultací na pracovištích
klienta a úvodního rozboru lze zabránit případnému zakonzervování špatných
postupů z praxe a identifikovat uživatelské požadavky na automatické zpracování.
Předpokládejme, že organizace chce automatizovaně zpracovávat následující
tři oblasti písemností:
-
došlá a odeslaná pošta
-
agenda porad
-
agenda smluv
Došlá a odeslaná pošta
Automatizované zpracování
došlých a odeslaných písemností organizace řeší celý cyklus zpracování
písemnosti od její evidence, přes přidělení až po vyřízení a následnou
skartaci, či archivaci. V případě doručených písemností se kromě evidence
mohou také skenovat, proto lze oba typy písemností evidovat v papírové
i elektronické podobě.
Řešení umožňuje evidenci
a sledování úkolů vztažených k písemnosti včetně podpory vyřizování písemností
a úkolů ve stanovených lhůtách.
Agenda porad
V rámci agendy porad lze implementovat
a následně automatizovaně zpracovávat všechny pravidelné i nepravidelné
porady jako jsou porady vedení, provozní porady, úsekové porady, porady
řešitelských a projektových týmů a další.
Zápis obsahuje plán porady
(kdy, kde, seznam účastníků, program). Z dokumentu zápisu uvedených porad
se automaticky generují úkoly, jejichž následné plnění lze systémem efektivně
sledovat, kontrolovat a samozřejmě lze i operativně měnit zadání úkolů.
Uzavřené zápisy lze zveřejňovat s respektováním oprávnění přístupu.
Agenda smluv
Poslední agendou zmíněnou v
rámci příkladu evidence písemností je agenda smluv. Tato agenda zahrnuje
vybrané typy smluv. Systém zohledňuje celý cyklus tvorby smlouvy od jejího
vypracování (například technickým úsekem nebo oddělením prodeje) přes připomínkování
jinými úseky (technickým nebo finančním oddělením) až po schválení pracovníkem
prodeje nebo ředitelem společnosti. Pokud smlouvu vypracovala protistrana
– partner, je možné tyto smlouvy skenovat a evidovat i v elektronické podobě.
Ze smluv plynou závazky,
které se evidují v návaznosti na smlouvu, ke které se vztahují. Plnění
těchto závazků je možné systémem automaticky sledovat a avizovat jejich
nesplnění.
Všechny smlouvy jsou centralizovaně
uloženy a přístup k nim je řízen přístupovými právy ke každé konkrétní
smlouvě. Smlouvy a její přílohy lze kdykoli aktualizovat.
Hlavní přednosti
-
všechny přednosti z prvního příkladu a dále:
-
systém řeší celý životní cyklus písemnosti včetně závěrečné archivace a
skartace
-
systém umožňuje evidenci úkolů vztažených k dané písemnosti
-
sledování vazby mezi písemností a z ní vyplývajících úkolů (splněných i
nesplněných)
-
automatická kontrola termínů včetně avizování nevyřízených písemností či
úkolů
-
automatické generování evidenčních čísel písemností v závislosti na jejich
typu
-
respektování přístupových práv k písemnosti
-
systém nabízí zobrazení a tisk přehledů písemností
-
sledování vztahu mezi písemností, zakázkou a zákazníkem
-
systém umožňuje pořizovat veřejné i neveřejné části zápisů z porad
-
v případě doručených písemností či smluv umožňuje systém evidovat skenovaný
dokument písemnosti v elektronické podobě
-
integrace s nástroji na tvorbu dokumentů (například MS Office):
-
tvorba dokumentů písemností na základě předdefinovaných šablon
-
přenos vybraných profilových údajů písemnosti do dokumentu
-
integrace s faxovým řešením
Systém evidence písemností
je pro organizaci rychle se vracející investicí. Automatizované zpracování
písemností práci s písemnostmi výrazně zjednodušuje a tím i ulehčuje. Vzhledem
k urychlení evidence a předávání písemností, vyhledávání, urychlení přístupu
k jednotlivým písemnostem a kontrole termínů dochází k nezanedbatelné úspoře
času a energie zaměstnanců.
ZPĚT NA ZAČÁTEK ZPĚT
NA TYPY PŘÍKLADŮ
Čtvrtý příklad – Nasazení systému v průmyslovém
podniku
Kromě již dříve zmiňovaných
řešení je další možností možnost využití DMS i v oboru průmyslu resp. výroby.
I když by se snad mohlo zdát, že dokumenty vznikají především v administrativě,
nebo při obchodní činnosti ani výroba resp. takzvaná oblast manufacturingu
se nevyhne produkci dokumentů. Například technické výkresy, výdejky materiálu,
bezpečnostní předpisy, pracovní předpisy, výrobní předpisy či postupy a
podobně.
Samozřejmostí je s uvedenými
dokumenty i aktivně pracovat a vyhledávat jak je samotné, tak informace
v nich obsažené, sledovat historii, případně jednotlivé verze daného dokumentu
(například technického výkresu), umožnit sdílení dokumentů pro více pracovišť
(výrobních hal, středisek), nebo pracovních skupin (pracovních nebo řešitelských
týmů) a zavést tak pořádek v dokumentech a jejich spravování jak uvnitř
organizace, tak i třeba ve vztahu k vnějšímu okolí podniku reprezentovanému
subdodavateli nebo zákazníky.
Aby se investice do DMS systému
projevila v zavedení pořádku a možností lepšího využití informací pro řízení,
pro nabídku kvalitnějších služeb a výrobků, pro zvýšení produktivity a
konkurenceschopnosti podniku je potřeba aby DMS byl v podniku využíván
během celé délky existence dokumentu:
-
Systém PC DOCS je v prvé fázi schopen zabezpečit vytváření dokumentů, jejich
skenování, případně jejich převod z papírové formy do elektronické, možnost
sledování revizí, verzování, sledování jejich historie a podobně.
-
Další fází je zveřejňování dokumentů, sdílení a zpřístupňování dokumentů
(e-mail, WWW), jejich vytištění.
-
Pro řadu uživatelů je nejdůležitější fází fáze využití dokumentů, jejich
vyhledávaní, vyhledávaní informací (fulltextové vyhledávaní, intuitivní
vyhledávaní) a samozřejmě i konec životního cyklu dokumentu (archivace,
smazání – skartování).
Další nezbytnou podmínkou úspěšné
implementace systému DMS v průmyslovém podniku je (stejně jako v příkladě
integrace se zákaznickým systémem) možnost integrace do již pořízených
aplikací, ať již do ERP systémů jako je SAP R/3, nebo se systémy CAD/CAM,
databázemi či jinými aplikacemi. Systém PC DOCS uvedené integrace umožňuje.
Jako příklad můžeme uvést právě integraci s produkty firmy Exovision (CAD
integrace).
Uvedené řešení umožňuje integrovat
do systému pro správu dokumentů prohlížeč formátů AutoCad a Microstation
(formát DWG). Uvedená integrace kromě již dříve popsané plné funkčnosti
DMS umožňuje i vyhledávat a prohlížet DWG formáty bez nutnosti mít nainstalovanou
nativní aplikaci (např. AutoCad), což je nesporná výhoda, když například
vedoucí týmu konstruktérů aktivně s AutoCadem již nepracuje, nicméně potřebuje
mít přehled jak o práci svých spolupracovníků tak i o stávající technické
dokumentaci podniku. Prohlížeč umožňuje provádět v dokumentech i jednoduché
zásahy (zvýraznění, podtrhnutí a jiné). Velice užitečnou vlastností je
pro uživatele schopnost řešení zabezpečit komunikaci mezi databází produktu
Docs Fusion a aplikacemi AutoCad resp. Microstation tak, že údaje
o dokumentu (základní údaje z tabulky na technickém výkresu)
se automaticky přenesou do profilu dokumentu uloženého v systému PC DOCS.
Hlavní přednosti
-
všechny přednosti z prvního příkladu a dále:
-
DMS lze s úspěchem použít v oblasti uchovávaní zákaznických dokumentů (objednávky,
faktury, dodací listy)
-
DMS lze poměrně jednoduše implementovat a integrovat se stávajícím podnikovým
systémem
-
možnost správy dokumentů výrobně technologického charakteru (techn. výkresy)
-
možnost správy dokumentů pro systém řízení kvality (např. ISO 9000)
-
vytváření složek podle skutečných potřeb podniku (podle zákazníků, podle
projektů, podle produktů a pod.) a to jak složek statických tak i dynamických
DMS výrobnímu podniku
umožní podchytit a zefektivnit tok informací souvisejících s výrobou, výrobní
dokumentací, vývojem, kontrolou kvality, vnitřními předpisy, bezpečností
a jinými, což jsou atributy nevyhnutelné pro možnost ucházet se o certifikaci
ISO 9000/14000/18000.
ZPĚT NA ZAČÁTEK ZPĚT
NA TYPY PŘÍKLADŮ
Shrnutí
Jak je na výše uvedených příkladech
vidět, systém pro správu dokumentů společnosti PC DOCS/FULCRUM má velice
široké uplatnění. Systém lze uplatnit v mnoha segmentech trhu, od státní
a veřejné správy, přes finanční sektor, pojišťovnictví, obchodní společnosti,
právní organizace, producenty a poskytovatele informací, telekomunikace,
energetiku, farmaceutický průmysl, až po průmyslové podniky. Zjednodušeně
lze konstatovat, že systém společnosti PC DOCS/FULCRUM je uplatnitelný
všude, kde se vyskytuje práce s dokumenty.
Jednou z hlavních předností
tohoto produktu, kromě jeho otevřenosti a jeho moderní třívrstvé architektury,
je bezesporu i možnost integrace s mnoha produkty třetích stran. Tato vlastnost
pak produktu přidává ještě vyšší funkční a užitkové vlastnosti.
Systém společnosti PC DOCS/FULCRUM
nezpracovává pouze holá data, nebo informace. Tím, že systém zpracovává
navzájem propojené relevantní dokumenty, tedy množství informací zasazených
do určitého kontextu, můžeme mluvit o systému integrujícím a řídícím
znalosti.
Znalost jako množství informací
zasazených v určitém kontextu je na rozdíl od holé informace hůře přenositelná
a stává se neoddělitelnou součástí organizace, výrazně zvyšující její hodnotu.
Navíc se díky zpětné vazbě využívá existujících znalostí k objevování a
vytváření znalostí nových. Tím se hodnota a know-how organizace dále zvyšuje.
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Program prezentace
-
Exprit a správa dokumentů
-
Současný vývoj v oblasti systémů pro správu dokumentů
-
Výhody implementace systému pro správu dokumentů
-
Představení produktu PC DOCS/FULCRUM/FULCRUM
-
Popis nabízeného řešení
-
Ukázky
-
Diskuse
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Profil společnosti Exprit, spol. s r.
o.
Exprit, spol. s r.o., je obchodní
softwarová společnost se zaměřením na zavádění systémů pro správu dokumentů
pomocí špičkových informačních technologií a na integraci standardních
kancelářských softwarových nástrojů v administrativě. Orientuje se nejen
na dodávky jednotlivých produktů a služeb, ale především nabízí svým zákazníkům
ucelená komplexní řešení. Působí jako distributor produktů předních světových
firem PCDOCS/FULCRUM, JetForm, IRIS, Cardif a UNIPLEX. V roce 1995
se společnost stala partnerem programu Microsoft Solution Provider.
Společnost působí na území
České republiky a Slovenské republiky. Sídlo společnosti je v Praze. Společnost
byla založena v roce 1990. Po celou dobu existence prokazovala společnost
vzrůstající know-how a podíl na trhu v uvedené oblasti. V současné době
se řadí mezi špičkové dodavatele informačních technologií a na trhu systémů
pro správu dokumentů (DMS - Document Management System) zaujímá společnost
dominantní postavení.
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Hlavní směry technologického zaměření
-
systémy pro správu dokumentů DMS (Document Management Systems)
-
znalostní (fultextové) systémy
-
workflow
-
skenování OCR (Optical Character Recognition) a OMR (Optical Mark Reading)
-
elektronické formuláře
-
distribuce informací on-line a na CD ROM
-
komunikace, elektronická pošta, fax, Internet, Intranet
-
integrované kancelářské systémy
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Poskytované služby
Společnost Exprit nenabízí pouze
konkrétní produkty, ale nabízí zákazníkovi především řešení, ke kterému
využívá špičkové produkty a své bohaté zkušenosti. Společnost poskytuje
následující služby:
-
analýza administrativních procesů
-
konzultace
-
návrh workflow
-
integrace se stávajícími systémy a aplikacemi klienta
-
aplikační vývoj
-
implementace
-
školení
-
zákaznická podpora
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Hlavní výhody na trhu
-
specializace a zkušenosti v oblasti systému pro správu dokumentů a kancelářských
systémů
-
využívání špičkových informačních technologií
-
odborný tým pracovníků
-
partnerství v rámci programu Microsoft Solution Provider
-
zajištění realizace včetně služeb - analýza, návrh řešení, uživatelská
konfigurace, konzultace, školení, technická a uživatelská podpora
ZPĚT NA ZAČÁTEK
Kontakt
EXPRIT, spol. s r. o.
VIKTORA HUGA 4
150 00 PRAHA 5
Tel.: +420-2-57 31 54 08
Fax.: +420-2-54 56 42
E-mail: exprit@exprit.cz
WWW: http://www.exprit.cz/
ZPĚT NA ZAČÁTEK