Metodologický přístup k elektronicko-digitálnímu zpracování rukopisů | |
Zdeněk Uhlíř, Národní knihovna ČR, Praha | |
Vznik nového badatelského a informačního prostředí daný digitalizací historických dokumentů vede k nutnosti změny dosavadních metodologických přístupů: je třeba hledat nové cesty v rukopisné práci, její nové paradigma. Některé náměty vyplývají ze zkušeností programu "Memoriae Mundi Series Bohemica". |
Na první pohled může připadat poněkud nemístné hovořit na konferenci
věnované převážně informačním technologiím o tématu spadajícím do poněkud
jiné oblasti. Ale musím zdůraznit právě ono poněkud: informační technologie
přece nejsou naším konečným cílem, jsou jen cílem postupným, průchozím,
skrze nějž vede cesta dál, mnohem dál. Tu si dovolím trošku delší citát
z jednoho sloupku Petra Koubského, v němž je zcela přesně vyjádřeno právě
to, co mám na mysli: "Digitální technologie totiž v podstatě vůbec nejsou
novým oborem, i když to tak na první pohled vypadá. Jsou něčím větším -
zásadní změnou všech oborů. Více než počítačové specialisty potřebujeme
proto úředníky a automechaniky, obchodníky a učitele vzdělané jinak, než
jak to bylo dosud; takové, kteří dokážou ve své práci použít počítače a
internet k tomu, aby ji dělali lépe a efektivněji. A i to je teprve začátek,
protože skutečným důsledkem masového nasazení nových technologií bude obrovská
změna ve struktuře společnosti, největší za posledních sto let." Tolik
citát; jen bych dodal, že tu nejde jen o posledních sto let, ale o časovou
dimenzi mnohem velkorysejší, o reálné vkročení do toho, čemu se říká "doba
poevropská". Tak daleko však ve svém nynějším příspěvku nechci jít.
Je-li tomu tak - a jsem přesvědčen, že ano -, pak se to týká
i rukopisného knihovnictví a s ním spojených speciálních disciplín (kodikologie,
archeografie, textologie, editologie atp.); jinak má naději jako reálně
uplatnitelný obor zaniknout. Co to ovšem znamená - zásadní změna oboru?
Obvykle se tu mluví o počítačové gramotnosti, ti prozíravější hovoří o
gramotnosti informační. Pokud se nynějšímu trendu zrovna nebráníme jako
nežádoucím novotám, většinou se připojujeme k těmto tvrzením. Možná tím
vzniká dojem přizpůsobivosti a otevřenosti změnám, ale odpověď je to právě
taková jako žádná: sice snad naznačuje, v jakém směru máme postupovat,
ale vůbec neříká, co vlastně máme dělat. Výsledkem tak je jenom velké znejistění
a rozkolísání.
Tím ovšem ztrácejí smysl jakákoli slova o zlepšení kvality a
zvýšení efektivity knihovnické a na ni napojené badatelské práce. K nám
ještě toto vědomí rozpaků nedorazilo, protože okouzlení informačními technologiemi
je zatím příliš čerstvé, ale ředitel kalifornské universitní knihovny Peter
Lyman je již zaznamenává: zjišťuje, že ani masivní využití počítačů a informačně
komunikačních technologií nepřineslo - na rozdíl snad od dalších oborů
a oblastí - zvýšené účinky v badatelské a s ní spojené odborné práci. Ani
on však nedokáže nalézt uspokojivou odpověď na tento zapeklitý problém,
než je dnes již poněkud obehraná týmová organizace práce. Organizace práce,
zejména její distribuce či distribuovanost, s tím vším sice také jistě
souvisí, ale celá věc má jeden podstatný háček: instituce samy přece nebádají
ani odborně nepracují, to dělají lidé. A tak musíme předpokládat, že jádro
problému je v rovině individuální, protože poznání jako takové je právě
individuální.
Tím jako bychom se dostávali k také již dobře známé ideji společnosti
znalostí a vzdělání, tak dobře známé, že se z ní v určitých kruzích pomalu
ale jistě stává klišé bez obsahu. A v tom to právě je: z našeho pohybu
mezi počítači, informačně komunikačními technologiemi a organizací jako
by poznenáhlu vznikal bludný kruh, v němž se jen otáčíme, takže nakonec
nemůžeme k ničemu podstatnému přistoupit. Společnost znalostí a vzdělání
totiž nelze chápat pouze v aplikační či dokonce prakticistní úrovni, aniž
se ohlížíme na to, odkud nabyté znalosti pocházejí, kde a jak se vzdělání
získává. To znamená, že nejde v první řadě o intenzivnější uplatnění poznání
v praxi, nýbrž především o dosažení jiného charakteru poznání. Teprve na
tomto základě mohou mít znalosti a vzdělání ten zásadní inovační a transformační
význam, který se jim přikládá.
V této souvislosti však narážíme ještě na další potíž. Různí
technokratičtí prognostici a futurologové se nechávají slyšet, že humanitní
obory nenaleznou v nové informační společnosti a její digitální ekonomice
uplatnění. S věrohodností takovýchto prognóz se to sice nejspíše má stejně
jako s fukuyamovskými proroctvími o konci historie, nicméně to neznamená,
že jsou zcela bezdůvodné. A právě důvody vedoucí k takovýmto tvrzením by
nás měly zajímat: máme-li jako svůj cíl na mysli transformaci našeho počínání,
jádro problému bude na tomto místě. Musíme se ptát, proč se humanitní obory,
mezi něž patří rukopisné knihovnictví a příbuzné speciální disciplíny,
jeví v takto nepříznivém světle.
Je-li otázka postavena tímto způsobem, zasahuje zajisté nejhlubší
vrstvy našeho oboru. Nepochybně tu tedy jde o jeho teoretické a metodologické
základy. Vypadá to tak, že právě ony musí projít podstatnou proměnou, která
by je uschopnila nějakým způsobem pozitivně přijmout současné změny. Dostáváme
se tedy do oblasti, které pohříchu dosud byla věnována minimální pozornost,
ačkoli její důležitost je prvořadá. Pokusím se tento nedostatek alespoň
poněkud napravit.
Jedno tedy už teď začíná být jasné: pouhá konverze stávajících
metodik rukopisného knihovnictví a příbuzných speciálních disciplín je
naprosto nedostatečná; v žádném případě nemůže jít o pouhou formální změnu
záznamu či zápisu, která by jen jiným způsobem prezentovala to, co je dnes
obvyklé a co je výsledkem vývoje za poslední řekněme dvě tři století. Zde
je podstata věci: právě tento dosud kontinuální vývoj je třeba přerušit
a pokusit se formulovat nový počátek. V přítomné době se tedy nacházíme
na jakémsi švu diskontinuity a jistě nebude jednoduché si s touto situací
poradit. Přesto však se tomu nelze vyhnout - je to jediná cesta, jak převést
náš obor změněnými podmínkami do nového informačního prostředí, jež se
před námi zatím spíše jen nesměle otevírá. To znamená, že dosud ještě je
čas, třebaže na to nelze spoléhat a nechat se tím ukolébat.
Jestliže však stojíme před úkolem provést zásadní diskontinuální
řez, narážíme na problém, v němž se spojuje teorie a metodologie s faktografií.
Má opravdu tento radikální řez znamenat odmrštění všeho, čeho bylo dosaženo?
Jinými slovy, má to být nový počátek na zelené louce, jak se říká? Myslím,
že konzervativní odpůrci nových přístupů tomu tak správně rozumějí, ovšem
vidí to převážně v nebezpečně zjednodušené podobě. Protože se totiž až
příliš ztotožňují s metodikou oboru a o jeho předmětu jakožto domnělé samozřejmosti
vůbec neuvažují, celý obor se jim redukuje pouze na jejich vlastní pojetí.
A tak také nevidí změnu jako změnu, nýbrž rovnou jako zánik. Tato dnes
už trestuhodná naivita by snad mohla působit směšně, kdyby nešlo o příliš
závažnou věc, než abychom se nechali unášet nějakými žabomyšími spory.
Je docela dobře možné, že tu jiným způsobem vystupuje minulost
oboru v podstatě zametená pod koberec. Navenek podobným způsobem totiž
kladla otázky "nastupující" marxistická historiografie koncem čtyřicátých
let a v letech padesátých: tehdy také šlo o přehodnocování (třebaže v mnohem
užším rámci) a přepisování dějin z jiných hledisek, než byla ta dosud obvyklá.
A tehdy také (byť podstatně jiným způsobem) šlo o souvislost metodologických
změn se změnami společenskými. Právě tehdy však rovněž tak došlo k petrifikaci
jakéhosi faktologického objektivismu, kterému se snad ne zcela přesně,
ale přece jen docela výstižně říká pozitivismus. Bylo domnění, že je to
obrana "vědy" a "odbornosti" před "ideologií" a "politikou". Tato situace
dnes už není, a tak u mnohých vzniká úlevné přesvědčení, že není o čem
hovořit, ba že je vůbec nepřípadné vracet se k tomu. Jenže tento faktologický
objektivismus nebyl bez vedlejších účinků, jež působí ještě dnes. Historiografie
a spolu s ní rukopisné knihovnictví a příbuzné speciální disciplíny se
uzavřely do úhledné rezervace a nechtějí být rušeny ničím, co přichází
jakoby zvenčí. Konečným důsledkem je pak přetrvávající alergie na jakoukoli
změnu, nechuť reflektovat své počínání, neschopnost přistoupit k tzv. společenským
požadavkům z hodnotícího, ba asi vůbec i hodnotového hlediska. Výsledkem
je naprosto odtažitý profesionalismus, který nedokáže nalézt společenský,
sociokulturní a ideový kontext, jenž však produkuje jakési informace a
znalosti, vládne obrovským faktografickým komplexem a říká si věda a odbornost.
Naše otázka je, co s tím.
Odpověď ovšem nesmíme podávat předčasně, protože by se nám mohlo
stát, že nabereme špatný směr. Nadto přirozeně nejsem první, kdo se takovýmito
otázkami zabývá. Musíme tedy vycházet z toho, co je dnes už nepochybné.
Stručně a jasně to formuloval Rudolf Vlasák svým rozlišením knihovníka
a informačního pracovníka. Je sice příznačné, že to vzbudilo velkou kontroverzi
a většinovou nelibost, ale od toho na tomto místě můžeme odhlédnout, protože
na základě toho, co už jsem řekl, to vůbec není překvapující. Domnívám
se ovšem, že pro nynější účel bude výhodnější vyjít z rozlišení mezi institucionálním,
resp. dokumentalistickým na jedné a informačním knihovnictvím na druhé
straně, které podává Jiří Cejpek, a následně mezi jedním instrumentálně
utilitárním a druhým existenciálním, ontogenetickým, resp. holistickým
paradigmatem informační vědy. Pomiňme dosud ne zcela ustálenou terminologii
a obraťme se rovnou k podstatě věci, k základní povaze rozdílu, který se
zde naznačuje. Spočívá v tom, jak přistoupit k předmětu našeho zájmu a
jak jej uchopit: těžiště se přesouvá z oblasti objektivované, zaznamenané
informace do oblasti kognitivní, ba dokonce vůbec mentální. Sem se nyní
musí zaměřit naše teoretické a metodologické myšlení, neboť zde je základ
pro úspěšnou transformaci celého oboru.
Je zřejmé, že tu přestává jít o jednotlivá pravidla, normy,
metodiky a technologie a že rozhodujícím se stává vytváření a prezentování
modelů lidské mysli. Z toho ovšem plyne jedna zásadní skutečnost: musíme
se znovu vrátit k samotnému předmětu rukopisného knihovnictví a příbuzných
speciálních disciplín. Při takovéto jednoznačné změně stanoviska přestává
totiž být jednoduše jasné, co jím vlastně je, a to aspoň ze dvou důvodů.
Jednak to působí sám přechod z oblasti objektivované informace do oblasti
mentálních modelů, jednak je třeba kriticky přehlédnout dosavadní pojetí,
které v podstatě vychází z prosté teorie odrazu, nereflektuje hlubší horizontovou
vrstevnatost skutečnosti. Domnívám se, že změna právě v této oblasti musí
být zcela radikální, třebaže zároveň tuším, že to vzbudí nemalý odpor a
že nebude snadné prosazovat najednou něco zcela jiného, než bylo dosud
obvyklé. Tu je třeba opakovat, co již před časem vyjádřil Max Dvořák, protože
to mutatis mutandis platí i dnes na tomto poli: "Tak jako ve všech dobách,
tak i dnes budoucnost patří mládí. To bude muset znovu budovat, aniž by
se příliš ohlíželo nazpátek. Je to jeho právo, je to však také jeho povinnost.
Bude nuceno v mnohém směru nově se orientovat, také ve vědě, neboť pozornému
pozorovateli sotva unikne, že věda dnes prochází krisí. Příčina je v prvé
řadě v přílišném zmechanisování vědecké práce; platí to především pro duchovní
vědy. Máme málo velkých badatelů, zato však celou vrstvu učenců, ba bylo
by téměř možno říci učenou kastu, která ve vědeckém povolání hledá především
životní zajištění. Je to zcela účelné, neboť ve složitém ústrojí vědecké
práce najde se pro každého průměrně schopného nějaká přihrádka, kterou
je možno podle vyzkoušených receptů naplnit a tak spravovat jako je tomu
právě ve správní službě. Ale to jistě není to pravé. Zmizelo vědomí, že
k vědci patří především vnitřní určení, a v tom směru bude nutno zjednat
nápravu."
Jak tedy dnes utváří svou předmětovou přihrádku rukopisné knihovnictví
a kodikologie? Můžeme říci, že tím nejjednodušším způsobem, jak to jen
lze: základem je fyzická jednotka dochování, rukopis je prostou materiální
věcí. Vychází se bez výraznější reflexe z majetkové evidence, která je
doplňována o další údaje. Na první pohled se to jeví jednoduché a naprosto
srozumitelné, ale to platí jen z ryze prakticistního hlediska. Nejistoty
nastanou, jakmile vykročíme za hranice vlastního kulturního okruhu, pokud
překročíme hranice toho, co můžeme nazvat národní škola. Hned totiž zjistíme,
že ona základní evidenční jednotka vůbec není chápána stejně: jednou je
jí svazek v jeho dnešní podobě, jindy naopak prvotní část zařazená později
do konvolutu, v němž se nachází dnes. Vidíme tedy, že pojem rukopisu se
nevztahuje k žádné konkrétní třídě materiálních předmětů, ale je to prostě
racionalizovaný předmět intencionální, který je dán zvykem a nereflektovanou
praxí, jež se v závislosti na historickém kulturním regionu a národní škole
odlišuje. Řečeno jinak, vědecká formulace vychází z ne-vědeckých základů
a předpokladů. To je ovšem velice podstatný nedostatek, alespoň v tom smyslu,
že se zcela příčí teoretickým axiomatům objektivismu či pozitivismu, podle
nichž se pojem vztahuje nikoli k intencionálnímu, nýbrž k materiálnímu
předmětu. Možno tedy uzavřít, že dosavadní pojetí vyvrací samo sebe.
Z epistemologického, gnoseologického či noetického hlediska na
tom ovšem nic zvláštního není, problém je pouze v myšlenkové rigidnosti
rukopisného knihovnictví a příbuzných speciálních disciplín, které se pohybují
pouze na úrovni fragmentárnosti. Musíme-li připustit, že vědecké myšlení
vychází z myšlení ne-vědeckého a předvědeckého a spočívá na něm pevněji,
než je objektivistický a pozitivistický scientismus ochoten přiznat, znamená
to, že se musíme vyrovnat především s touto skutečností, kterou nelze odstranit
a kterou už není možno nadále zakrývat. Znamená to uvědomit si jediné:
to, co bylo dosud pokládáno za objektivní vlastnosti rukopisu-předmětu,
jsou jen racionalizované aspekty intencionálního nazírání. Nejde tedy o
to, že by se objektivní vlastnosti kumulovaly v předmětný celek, nýbrž
že jednotlivé aspekty odkazují k různým horizontům, které se však - a to
je zcela zásadní a podstatné - nenacházejí na téže rovině. Důsledkem toho
pak je, že jejich prostá kumulace nemá vůbec žádný smysl, pokud nechceme
(teď už vědomě) utvářet klam.
Tímto způsobem lze jednoduše na obecné rovině popsat přechod
od objektivovaných informací k mentálním a kognitivním modelům, přechod,
který by měl být podstatou transformace rukopisného knihovnictví a příbuzných
speciálních disciplín. Teď jde jenom o to, jak jej aktuálně provést, jak
jej konkretizovat v praktické činnosti. Přiznejme si konečně, že při naší
odborné práci vycházíme ze základů předvědeckého myšlení, které teprve
postupně reflektujeme, tematizujeme a konceptualizujeme. Že naší základní
jednotkou v tomto smyslu pak zůstane i nadále jednotka majetkové evidence,
bude docela bezrozporné, protože do ní už nebudeme vkládat další významy
ab extra. Tato jednotka prostě stále zůstane jednotkou přirozeného světa,
nic více, nic méně. Radikální změna však nastane v naší práci a v našem
vyjadřování. Jde-li totiž o jednotku z řádu přirozeného světa, není tu
namístě žádná intelektuální sofistikovanost, které by tento přirozený řád
překračovala. To ovšem znamená konec katalogu a nástup inventáře. Cílem
tu totiž nebude vnitřní prohlubování nějakého tzv. úplného záznamu, resp.
popisu, nýbrž jakási projekce ven, která jednotlivosti převede na hromadný
jev. Nejde tu ovšem o žádnou systematickou či systémovou kumulaci jako
v případě popisu tzv. objektivních vlastností, nýbrž o prosté indiferentní
přiřazování dalších a dalších jednotek. Tím nejenom odstraníme jakoukoli
klamnou předčasnou sofistikovanost, ale zbavíme se ještě další potíže,
kterou s sebou nese dosavadní objektivistický přístup.
Tato potíž se týká otázky tzv. souborného katalogu. V dosavadním
provedení, vázaném na tradiční informačně znalostní prostředí tištěné knihy
vykazuje představa souborného katalogu rukopisů dva zcela frapantní nedostatky.
Jednak se důsledně orientuje na oblast národního státu, tzn. vede k fragmentarizaci
jednotlivých národních škol a nepřekračuje v žádném případě hranice historických
kulturních regionů, jednak (vzhledem k nemožnosti vytvořit v tomto prostředí
otevřený dokument a zároveň jej publikovat, tzn. vzhledem k vytváření pouze
dokumentů uzavřených) nejde vlastně o souborný katalog v pravém smyslu,
leč o pouhý soubor jednotlivých katalogů, kde úroveň celku je pouze imaginární,
nikoli však reálná. Jde tedy o další sebeklam, který je třeba nejenom rozpoznat,
ale také odmítnout; není totiž dán jen omezenými možnostmi komunikace v
tradičním informačně znalostním prostředí, ale také - především - teoretickými
a metodologickými východisky.
V tradičním prostředí je možno si proponovaný otevřený indiferentně
doplňovaný inventář představit pouze jako kartotéku, jež ovšem nemůže být
běžně komunikována, neboť tomu brání její fyzická povaha striktně vázaná
na místo. Takže teprve nyní má smysl začít hovořit o využití informačně
komunikačních technologií umožňujících utvářet otevřený sdružený, společný,
sdílený, souborný (či jak je libo) inventář. Využití nových technologií
tu ovšem ani zdaleka nestačí, ono sdružování je třeba také zorganizovat.
To však znamená, že knihovnickou a jakoukoli další s ní spojenou vědeckou
či odbornou práci je třeba vyvázat z těsných institucionálních hranic;
sama praxe tak vede k zániku institucionální koncepce knihovnictví, jež
je stále ještě dominantní, přestože rétorika bývá zcela jiná. To však už
je odlišné téma.
Vidíme, že teoretické a metodologické úvahy nás vedou k tomu,
že využití informačně komunikačních technologií může být smysluplné jenom
tehdy, když proměníme samotné základy svého oboru. Jenže tu se nám ukazuje
jakási lest rozumu či ironie dějin: rukopisné knihovnictví, tak dlouho
a pracně budované jako věda jako by znovu poklesalo v pouhé řemeslo, neboť
co to je pouhý stručný inventář proti katalogu sofistikovanému na nejvyšší
možnou míru, jak se to jeví v katalogu kodikologickém, který (jediný) si
činí nárok být vpravdě "vědeckým"? Nebyli bychom tím sami proti sobě, kdybychom
na to nejenom dobrovolně přistoupili, ale to i aktivně prosazovali? Myslím,
že jakékoli obavy v tomto směru jsou liché, protože do vědeckého světa
je možno vstoupit právě teprve teď, když jsme reflektovali jeho předvědecké
základy. Ba domnívám se, že je to spíše ku prospěchu věci, protože takto
se vzdáme neblahého pokušení formulovat vědu za každou cenu a ze zcela
nicotných předpokladů.
Až teď totiž můžeme opustit hranice přirozeného světa a vydat
se do oblasti ať už racionální imaginace, nebo hermeneutiky; je totiž důležité,
abychom měli záchytný bod i pro návrat zpět. Jestliže se při oborové transformaci
spolu s Jiřím Cejpkem hovoří o cestě od pravidel atd. k hypotetičnosti,
jsme právě na místě, kde dochází k tomuto obratu. Pokud v případě inventáře,
jak jsem o něm mluvil, jistě je a vždy bude nutno požadovat standardy,
je nutno chápat je jako formulaci požadavků technické funkčnosti, nikoli
jako vyjádření metodické normy. A jakási jednota je dána i věcně, vychází
z vazby na přirozený svět. Při kroku do světa racionální imaginace či hermeneutiky
zůstávají už toliko ony formální standardy, avšak věcná jednota mizí; s
opuštěním východiska v přirozeném světě by taková jednota byla jen nežádoucím
totálním či totalitním nárokem, který nemá jiné opodstatnění, než je to,
jež vyplývá z pojetí poznání nikoli jako moudrosti, nýbrž jako moci a síly.
Stávající status a image pracovníků oboru jsou tím sice ohroženy, ale to
je daň ze změny, které se nelze vyhnout. Nový status a image se budou utvářet
na základě menší oborové uzavřenosti a pravděpodobně budou hrát zcela jinou
roli než dosud.
V nové souvislosti, do které jsme se nyní dostali, musíme mít
na paměti jednu zcela kardinální věc: ať už se pohybujeme v hranicích přirozeného
světa, nebo mimo ně, dostáváme se před nutnost proměny fiktivních potřeb
v potřeby reálné. Jedině tak je totiž možno udržet elektronicko-digitální
zpracování rukopisů jako souvislý proces, který se nedrobí do řady jednotlivých
produktů, jež snad mají nějaký interní význam pro zpracovatele nebo knihovníka,
avšak jen stěží oslovují někoho dalšího mimo tuto sféru. To znamená, že
dodatečná informace, o kterou nyní jde, musí být zároveň informací užitnou,
nikoli jen pomocnou, zkrátka musí být informací užitečnou a nikoli exformací,
jak to nazývá Al Gore. Tady už lze spolu s Egonem Bondym hovořit nejenom
o gnoseologii, ale také o ontologii informace. Co to ovšem znamená konkrétně?
Musíme se znovu dotázat, co to vůbec znamená zpřístupňovat rukopisy,
a teprve potom uvažovat, jak nám v tom mohou pomoci a prospět elektronicko-digitální
a informačně komunikační technologie. Řídící otázka je tedy CO, zatímco
otázka JAK je až druhotná, té první podřízená. To znamená radikální rozchod
s dosavadním přístupem, který pořadí obou otázek obrací, přičemž výsledkem
je velice sofistikovaný obor, který neslouží nikomu než jen svým pěstitelům
a oslovuje jen málokoho dalšího. Tento teoretický a metodologický přístup
vyvolává potřebu mnohem ráznějšího opuštění tradice a vykročení ze zaběhnutých
zvyklostí, než jakou jsou schopny probudit samy nové technologie. Bez tohoto
zásadního kroku by elektronicko-digitální zpracování rukopisů jen utvrzovalo
staré nectnosti a petrifikovalo staré nevyhovující metodiky.
Základním úkolem jakékoli rukopisné práce v tomto smyslu je učinit
z pozůstatku minulosti, kterým rukopis v prvním plánu je, pramen dějin,
tzn. pokročit do druhého plánu, mimo přirozený svět. Dějiny a minulost
totiž ani zdaleka nejsou totéž. Minulost byla, ale už není, je tedy ireálná.
Není však fiktivní, protože je res gestae, tím, co se událo; je tudíž ireálná
v tom smyslu, že není aktuální, nikoli tak, že by nebyla vůbec. A tak tedy
dějiny jsou aktualizací minulosti, jsou tvorbou reálného na základě ireálného.
Jsou konstrukcí, reprodukcí našich myšlenek intendujících k minulosti a
do ní, nikoli reprodukcí minulosti samé. Jan Patočka tomu říká, že historie
je hledání smyslu v nesmyslném. Jestliže pak budeme souhlasit s Václavem
Havlem, který říká zhruba tolik, že lidský život je hledáním ostrůvků smysluplnosti
v oceánu nicoty, pak právě takto pojatá historie je součástí lidského života.
Ať už je cílem tohoto života cokoli, rozhodně jím není odbornost, ta je
pouhým prostředkem k něčemu jinému, cennějšímu, hodnotnějšímu. Výsledek
této úvahy je jasný: pokud přikračujeme k elektronicko-digitálnímu zpracování
rukopisů, znamená to odstranit nikoli odbornost samu, ale její osobivou
dominanci. Znamená to prostě odstranit ten typ odbornosti, s nímž se potýkáme
dnes, protože ona dominance tkví v samých jeho základech, je mu neodčinitelně
vlastní.
Hned je ovšem třeba říci, že těmito slovy v žádném případě nemyslím
nějaký přechod od odbornosti k popularizaci; vždyť vůbec jen myšlenka popularizace
je pouhým rubem tohoto typu odbornosti, není ničím samostatným a svébytným.
U této popularizace si nikdy nemůžeme být jisti, zda nejde vlastně jen
o vulgarizaci, anebo o házení perel sviním; nic z toho ovšem není dobře.
Je zřejmé, že musíme zcela změnit strukturu našeho počínání, tzn. odbornost
ponechat spíše uvnitř, neprezentovat ji tak intezivně navenek. Jinými slovy
řečeno, provést přechod od specializace k univerzalizaci. Anebo ještě jinak:
klást důraz na interdisciplinaritu a transdisciplinaritu.
Čili se dostáváme k důležitému závěru, který má rozhodující
význam pro pojetí rukopisné práce a rukopisného studia. Za zpřístupňování
pramenů dějin nelze pokládat pouhý popis pozůstatků minulosti, pouhé soustředění
na jednotlivé faktické předměty-věci. Považovat tudíž bibliograficko-katalogizační,
dokumentalistický přístup za jádro rukopisného knihovnictví a příbuzných
speciálních disciplín, jak tomu bylo až dosud, přestává být nosné a smysluplné.
Totéž platí pro druhý základní předpoklad, kterým je fondový přístup, beroucí
ohled téměř výhradně pouze na fyzický aspekt materiálu. Summa summarum,
archeologie knihy přestává být tím, o co bychom měli usilovat. Pokud tedy
hovoříme o vědeckém zpracování mimo hranice přirozeného světa, kodikologický
katalog v něm ztrácí svou dosavadní ústřední roli. Zdá se, jako by to byla
jen slova, ale je to mnohem důraznější změna, než si na první pohled jsme
vůbec schopni představit. Tato změna je jádrem teoretického a metodologického
posunu, k němuž dochází právě v souvislosti s elektronicko-digitálním zpracováním
rukopisů, který umožňuje plné využití prostředků, s nimiž přicházejí elektronicko-digitální
a informačně komunikační technologie.
Znamená to ovšem, že dosavadní způsob práce rukopisného knihovníka
téměř úplně a bez náhrady zmizí. Bude totiž zapotřebí úplně jiných produktů,
abych tak řekl; k těm se arci dojde jinou cestou. Virtuální stránka digitální
knihovny totiž vede k tomu, že přímé služby, ať už blízkému, či vzdálenému
uživateli, budou moci být přeneseny do oblasti služeb nepřímých. Z toho
plyne, že půjde o vznik tendence k uspokojení uživatelské poptávky cestou
hromadné nabídky a následného výběru, nikoli cestou standardizace nabídky
do jednoho produktu - jedné pomůcky. Rukopisná knihovnická práce pak nabude
na této úrovni otevřeně monografického charakteru, byť nejspíše se zaměřením
na monografie materiálové, přestane být polotovarem s velmi omezeným a
v širším okruhu nejistým a nepravděpodobným využitím. Přestane letitá hra
na vědu v tzv. vědeckých katalozích a nastane příležitost ke skutečnému
bádání. Čili jinak: rozšířením přímých služeb o služby nepřímé dojde k
integraci služeb a bádání do jednoho celku, a v konečném důsledku tedy
k naprostému popření dosavadních způsobů a zvyklostí. Je to nejenom revoluce
v oblasti teorie a metodologie, ale také součást sociální transformace.
Tendence digitální knihovny k nepřímým službám nekončí totiž jen u integrace
služeb a bádání, ale pokračuje ještě dále k interinstitucionální kooperaci.
Hranice mezi rukopisnou knihovnou v institucionálním smyslu a jejím uživatelským
osvětím bude do značné míry ztrácet svou neprostupnost, pozvolna bude docházet
k propojování s příslušnými činnostmi universitními a akademickými. A to
už se bude určitěji formovat nová společnost, jež odstraní tu, ve které
žijeme dnes. Podstatné je, že k této transformaci dochází z vnitřních zdrojů,
není oktrojována zvenčí.
Transformace tradiční rukopisné knihovny ve virtuální knihovnu,
vedoucí k restrukturalizaci produktů - pomůcek a k průniku explicitních
monografií může zajisté mít širokou paletu podob. Všem jim je však společný
odklon od sekundárních textů soustředěných na popis a popisnost (a někteří
dokonce považují kodikologický katalog jen za sbírku referencí!) a obrat
k textům primárním, originálním. Musíme tedy očekávat opětovný návrat ad
fontes. Tento návrat znamená dvojí: na úrovni jednotlivostí je to přechod
od popisu a sekundární atribuce ke kontextuálnímu, intertextuálnímu a transtextuálnímu
hodnocení, na úrovni hromadného jevu potom vytváření možnosti k postižení
shluků (clusters) textů viděných z různých hledisek, tedy naprosté odmítnutí
dnešní tendence k preferování tzv. notorik, až k únavě stále znovu publikovaných
a v prázdnotu rozmělněných textů. Něco jako byť jen relativní úplnost je
tu nepřijatelné. Nepřipadá tu tedy v úvahu ani jakákoli uzavřenost - jediným
měřítkem se stává minimální míra sdělnosti a funkčnosti pro uveřejnění
v komplexním otevřeném dokumentu. Přestává tedy jít o publikaci výsledků
hotových v jakémkoli ohledu a zájem se týká neustálého obdělávání vlastně
stále téhož pole jakožto projevu nekonečna sevřeného mezemi. Výsledkem
práce rukopisného knihovníka tak v žádném případě není popis skutečnosti,
ale ustavičné obnovování dialogu o této skutečnosti. Nejedná se o postupné
doplňování a rozšiřování poznání, ale pouze o rozmnožování pohledů na existenci
možného. Principem je tu kontinuita změny a diskontinuita hlediska.
Cílem toho všeho je uchovat kontinuitu idejí v diskontinuitě
života; nejenom udržet ve fyzické existenci pozůstatky minulého života,
ale dosáhnout toho, aby byly i nadále schopné něco vypovídat společnosti
jako celku, netoliko těm, kteří s nimi přicházejí bezprostředně do styku.
Dostát tomuto cíli však není nic jednoduchého a samozřejmého. Rukopisné
knihovnictví a příbuzné speciální disciplíny sice musí změnit své odpovědi,
ale společnost sama žádným explicitním kladením otázek nepomáhá; uživatelé
nevědí, co by měli a mohli chtít, protože si plně neuvědomují ani stávající
možnosti, ani z nich plynoucí budoucí potřeby. Tím spíše je třeba nalézt
odvahu k chybám a schopnost následného poučení. Kdo se chce vydat na tuto
cestu, musí být spíše prorokem než odborníkem starého střihu. Nedá se nic
dělat, je to znamení času.