Knihovny elektronické versus knihovny kamenné | |
Rudolf Vlasák, Ústav informačních studií a knihovnictví, Univerzita Karlova, Praha | |
K některým otázkám které vyvstávají před knihovnictvím s rozvojem elektronických knihoven. Elektronické knihovny jako reálný subjekt v oblasti informačních služeb, jejich vlastnictví stávajícími "kamennými" knihovnami, resp. nakladateli, prodejci knih a časopisů, producenty databází atd. Nové cesty čtenáře za knihou a časopisem. Nové knihovnické profese mimo knihovny. |
Futurologie nebo současnost?
Jde o futurologické, dnes ještě k reálným a praktickým problémům
knihovnictví nepříliš relevantně vztažené úvahy a vize, nebo jde do tuhého?
Je to slovo "versus" jako naznačení sporu, možno říci také protivnictví
či konkurence, namístě? Cožpak se elektronické knihovny nezpřístupňují
především díky stávajícím moderním, tj. na internet připojeným knihovnám
právě jejich čtenářům? Cožpak se tyto, sice obrazně řečeno, "kamenné" knihovny,
nestávají branami čtenářů do digitálních knihovních fondů, navíc vytvářených
v mnoha případech jimi samými? Není to jen vyvolávání zlých duchů v prostředí
dělné modernizace knihovnictví ve směru rozšiřování služeb knihoven na
úroveň informačních center spojujících své čtenáře s kybernetickým prostorem
nekonečného moře informací? Nehovoří se o knihovnách jako o institucích
přihlašujících se k progresivnímu trendu profese typu "knowledge management"?
Předesílám k tomuto svému letošnímu příspěvku tyto otázky proto,
že na minulém "INFORU", kde jsem problém vstupu elektronických knihoven
na scénu a s tím souvisejících nároků na knihovnické vzdělávání spojil
s otázkou nového knihovnického paradigma, bylo to pokládáno za jakousi
teoretickou vizi, která k dnešní i nejblíže perspektivní praxi pramálo
přispívá. Nicméně jsme o rok dále a všem, zdůrazňuji slovo všem, kdo je
v Čechách (a nejen zde) na internetu, vyšla na jeho obzoru v kybernetickém
prostoru hvězda panem Sorosem alespoň na čas zadotované elektronické knihovny
EBSCO. Ano, její provozovatel, dosud světově proslulý dodavatelský podnik
především tištěné periodické literatury, oslovuje i s nabídkou elektronické
verze svého zboží stávající knihovny. Jejich prostřednictvím, jako dosud
v případě tištěných časopisů, mají mít k literatuře přístup koncoví uživatelé,
resp. čtenáři. Jako by se na podstatě knihovnické služby vlastně nic neměnilo.
Knihovna zajistí jako by akvizici příslušných titulů a čtenáři k nim zprostředkuje
přístup. To platí zejména v případech, kdy je taková elektronická knihovna
přístupná jen za určité poplatky a "kamenná" knihovna je ve formě licence
za čtenáře hromadně provozovateli elektronické knihovny zaplatí.
Uvědomujeme si však, že tento model přístupu může být přechodný?
Co se stane v nedaleké budoucnosti, kdy náš čtenář s využitím bezplatné
komunikace internetem, která se už v nejvyspělejších zemích světa stává
skutečností, vstoupí, samozřejmě z domova nebo ze své kanceláře, do velmi
vlídného uživatelského prostředí stránek www a na nich prostřednictvím
velmi názorných naváděcích ikon na obrazovkách dospěje ke kterýmkoli stránkám
jakéhokoli dokumentu z prudce rostoucích elektronických fondů zpřístupňovaných
online? Bude k tomu potřebovat "kamennou" knihovnu? Samozřejmě, že nikoli.
A ptáte-li se, kdo to bude platit, pak odpověď je nasnadě: EBSCO a další
provozovatelé elektronických knihoven tohoto typu osloví s cenově přijatelnou
nabídkou nejen knihovny, ale přímo statisíce a miliony domácností a samozřejmě
prakticky všechna pracoviště, která už dnes využívají k nejrůznějším potřebám
počítač. Tento obchodní efekt z veřejných online informačních služeb znají
už téměř dvacet let ve Francii, kde se videotexový systém Minitel uplatnil
jako prosperující placená informační služba pro miliony domácností. Nedosti
však na tom. Elektronické dokumenty v prostředí www nejsou jen digitalizovanými
verzemi dokumentů tištěných.
Úplně jiné dokumenty
Digitalizací dokumentů a jejich online zpřístupňováním v internetových
systémech www dochází díky objevu hypertextu ke zcela novým a v prostředí
do té doby provozovaných online informačních a knihovnických systémů nebývalým
možnostem nakládání s jakýmkoli dílem, nesoucím nějaký obsah a komunikovaným
v našem případě formou organizovaného datového útvaru v počítačové síti.
V moderní společenské komunikaci vyvstal fenomén "médium". Už publicistika
začala dlouho před vznikem počítačových multimédií pracovat s výrazy, jako
je např. "masmedium". V informatikou prostoupeném světě jde především o
všechny typy médií v digitalizované podobě. Do ní se konvertují a v ní
se dále generují nejrůznější komunikáty, ať už ucelená díla odpovídající
v tištěné formě typologii druhů dokumentů spojené třeba s pravidly identifikačního
popisu pro knihovnické a bibliografické účely, nebo jen jakési fragmenty
děl, generované soudobými internetovými softwarovými prostředky, jako je
už zmíněné prostředí www. I tyto fragmenty mívají svůj obsah a mohou být
zkoumány jako "sdělení" z hlediska např. sémiotiky. Dokonce se tu právě
na základě objevu html rozvíjí nová větev sémiotiky, reprezentovaná už
světově proslulými vědeckými osobnostmi, jako je např. David Bolter s převratnými
axiomy předloženými tradiční sémiotice už v roce 1991. Vyšel totiž z předpokladu,
že předmět tradičních sémiotických modelů už nemusí být v internetovém
multimediálním prostředí statický, jako byl až dosud klasický dokument.
V případě psaného, resp. tištěného textu používáme statický, naučený "kód",
kdežto v případě elektronického textu nemusíme číst jenom my, ale čte jej
současně i stroj, který nám na základě našich pokynů může zajistit přímou
interakci s jinými texty jiných dokumentů.
Jak to souvisí s knihovnictvím? Především skutečností, že kromě
ustálené představy akvizice, katalogizace a půjčování dokumentů vnucuje
se představa rozpadu těchto dokumentů v sítích sémanticky propojených fragmentů,
prvků nesoucích informaci, ale formálně nevymezených znaky, kterými se
vymezuje už také elektronický dokument (viz např. SGML). Už termín "dokument"
se pro účely knihovnického a bibliografického zpracování změnil na termín
"digitální objekt". Znamená však nejen to, co jsme jako dokument zvyklí
zpracovávat, lokalizovat ve fondu a zpětně vyhledávat. Jde už o jakýkoli
smysluplný celek nesoucí věcný obsah, informaci, ať je to text, obraz nebo
zvuk. Tento směr vývoje je doprovázen hned dvěma iniciativami. Americké
asociace nakladatelů přichází se standardizací jednoznačné identifikace
elektronického díla a prosazuje tomu odpovídající prostředek ve formě označené
jako DOI (Digital Object Identifier). Má se stát elektronickou obdobou
ISBN, resp. ISSN, ovšem navíc s lokační funkcí na Internetu. Jeho hlavní
funkcí má být interaktivní přímé propojení nakladatele nikoli jen s knihkupcem
či knihovnou, ale dokonce se čtenářem. Známé knihovnické servisní centrum
OCLC zase už od roku 1995 vyvíjí úplně nový směr popisu dokumentu specificky
určeného pro digitální dokumenty, reprezentovaný teorií identifikačního
popisu elektronického dokumentu umístěného někde v počítačové síti ovládané
internetovými softwarovými prostředky a nástroji. Projekt nazvaný podle
sídla OCLC - Dublin Core Metadata Iniciative - byl už v naší odborné literatuře
díky kolegyni Bratkové dobře představen. Jde vlastně o katalogizaci internetových
informačních fondů, ovšem jen těch, které jsou k tomu způsobilé. To znamená
především fondů elektronických knihoven, které jsou řádně "knihovnicky"
spravovány. Jako by do dosavadního, už poněkud samoúčelného propracovávání
marcovských formátů zavál svěží vítr. Do hry vstoupili kromě katalogizátorů
a bibliografů už také lidé "od počítačů", např. z amerického Národního
střediska pro superpočítačové aplikace, a nad problémem, které údaje má
takový popis dokumentu (tady digitálního objektu) opravdu účelně obsahovat,
se uvažuje už velmi racionálně.
Knihovníci elektronických knihoven
Kvalifikovaná knihovnická správa je v elektronických knihovnách
právě tak důležitá, jako v knihovnách zpřístupňujících "hmotné" knihovní
jednotky (kromě tištěných dokumentů také videozáznamy, kazety, CD-ROM a
jiná média). Vždycky je cílem zpřístupnit čtenáři z toho, co knihovna má
nebo dovede od jiné knihovny získat, to, co požaduje. Někdy se s elektronickou
knihovnou směšuje celé "elektronické universum" textů, obrazů a zvukových
nahrávek, které dnes internet obsahuje. Musíme si však uvědomit, že něco
z toho, možná už většinu, obsahuje skutečně internet jako veřejně přístupná
počítačová síť. Ale profesionálně spravované "digitální objekty" jsou přístupné
sice také po internetu a stále více i s pomocí jeho softwarových prostředků,
ale jen jako uzavřené obchody. Do nich si pro zboží můžeme zajít jen máme-li
klíč od jejich dveří a také peníze na zaplacení zboží, které zde můžeme
získat. Obdoba s fungováním klasické knihovny kulhá jen v potřebě klíče
či povolení už při vstupu a - zatím - také ve zpoplatnění jakékoli formy
zpřístupnění jednotek jejího fondu.
Dosud je obvyklé, aby se čtenář jako jednotlivec při potřebě
získat přístup k jakýmkoli dokumentům v konečné fázi obrátil buď na knihkupectví
nebo navštívil "svoji" knihovnu. Ta má klíče i ke knihovnám elektronickým
a také prostředky na úhradu účtů, které provozovatel elektronické knihovny
vystaví. To však je, troufám si říci, jen přechodné údobí. Nakladatelé
a firmy hromadně nakupující už také elektronickou knižní, časopiseckou
a jinou dokumentovou produkci si už dnes budují vlastní knihovny, knihovny
elektronické, které oproti "kamenným" nemají "své" čtenáře vymezené místně.
Jsou přístupné odkudkoli. Samozřejmě se přímo vnucuje paralela s televizí
jako konkurencí biografu. A právě tak, jako si kina musela nalézt své publikum
a televizi přežila, také stávající knihovny stojí před úkolem najít si
svého čtenáře. Ty které to nedokážou, zaniknou.
Postavení dnešních "kamenných" knihoven v budoucí konkurenci
s knihovnami elektronickými bude logicky záviset na tom, co dokáží čtenáři,
a to jen tomu, pro kterého jsou místně dobře dosažitelné, nabídnout navíc,
jako jakousi přidanou hodnotu k online přístupu do stále snadněji přístupných
digitalizovaných fondů prostřednictvím internetu. V tomto směru je však
patrný značný rozdíl šancí mezi veřejnými knihovnami a knihovnami odbornými,
vědeckými, akademickými, technickými, resp. knihovnami, které jsou součástí
nějaké organizace a slouží jejím zaměstnancům (nebo také studentům) k plnění
pracovních (studijních) povinností.
Veřejné knihovny mají nepochybně více předpokladů nejen existence,
ale také přitažlivosti pro občanskou veřejnost i v době totální dostupnosti
internetu, než knihovny "neveřejné". Nemohou ovšem sázet na to, že budou,
obdobně jako dnes třeba internetové kavárny (a připusťme, že dnes u nás
stále více i mnohé veřejné knihovny), umožňovat na svých počítačích kterémukoli
občanu a také dětem a mladistvým přístup k internetu, a to třeba právě
do knihoven elektronických. To, co tyto knihovny, jako skutečná kulturní
a vzdělávací informační centra měst a obcí budou muset nabídnout, je opět
především co nejpestřejší výběr "hmotných" knihovních fondů. A nejen to.
Stále bude aktuální nabídka besed s autory, výstav a dalších kulturních
akcí pro veřejnost. Samozřejmě i zde bude nezbytná asistence odborné obsluhy
čtenáře nejen při výběru literatury k zapůjčení, ale také při vyhledávání
informací v externích databázových systémech. Nepůjde ovšem o vědecké,
technické nebo specializovaně odborné informace, ale o tzv. "občanské"
informace, informace "všedního dne", informace umožňující orientaci v komunální
i státní politice, službách, kultuře i sportu a jiné zábavě. Tento "doprovod"
po dosažitelném kybernetickém prostoru bude vždycky pro řadu čtenářů veřejných
knihoven potřebný. Nicméně tyto knihovny musí sázet i do budoucna především
na kvalitu vystaveného "zboží" a samozřejmě na kvalitu systému obsluhy
"zákazníka" právě tím, co mají reálně na skladě. Počítače a jejich sítě
zde nebudou k odvedení čtenáře k jiným, digitálním sbírkám ve virtuálnu
internetu, ale naopak jako pomůcka k orientaci v možnostech prezenčně poskytovaných
služeb knihovny, kterou osobně navštívil.
Odborné knihovny všeho druhu to budou mít těžší. Jejich čtenáři
budou mít k odborné literatuře přístup online od svých pracovních stolů
a také z domova. Je už také zcela zřejmé, že elektronickou formou jsou
vydávány především právě všechny typy vědecké a odborné literatury. Z toho
přirozeně vyplývá, že se dosud ještě často rychle rostoucí objemy tištěných
dokumentů na regálech těchto knihoven budou podstatnou měrou ztenčovat.
Dnes nám to ještě připadá stěží představitelné, ale taková knihovna téměř
bez aktuálního knihovního fondu, tedy se značně vyprázdněnými policemi
ve "volném výběru", může být v budoucnu realitou. Neznamená to ovšem, že
nebude třeba odborné knihovnické profese. Ta se však bude realizovat při
budování a zpřístupňování knihoven elektronických. Anglický výraz "cybrarian"
se pro toto povolání, vykonávané nikoli v "kamenné" knihovně, ale z kteréhokoli
místa vybaveného příslušnou počítačovou a telekomunikační technikou, nezdá
být nepřípadný. Na druhé straně je ovšem nutné zcela změnit nazírání na
to, co se někde nazývá "knihovna" a jinde "vědeckoinformační středisko",
resp. "středisko vědeckotechnických informací".
Pokud se v instituci, jakou je např. vysoká škola, výzkumný ústav
nebo vývojová základna průmyslového podniku spokojíme s informačním zabezpečením
uživatele na úrovni knihovnické obsluhy, je možné už dnes předvídat, že
taková služba bude žádána stále méně a tomu bude také odpovídat její prestiž.
Jestliže odborná, resp. vědecká knihovna nenabídne svým uživatelům kvalifikované
rešeršní a nadstavbové informační služby s využitím profesionálních informačních
metod přístupu do světového spektra poznatkových zdrojů v databázových
centrech, nebude mít šanci na přežití. Její stávající uživatelé si totiž
běžné knihovnické a také neprofesionální, nicméně však do jisté míry účinné
informační služby s pomocí standardních internetovských nástrojů a snadno
dostupných elektronických knihoven zajistí sami. Po nesmyslné destrukci
středisek VTEI, obdobné poúnorovému stalinistickému údobí (vyslovil jsem
se k tomu už na stránkách "Ička" v roce 1996), se naše odborné a vědecké
knihovny jen ve výjimečných případech prosadily jako součást vědeckovýzkumné
komunity a provozovatelé vyšších než standardních knihovnických služeb.
Naše vysokoškolské knihovny se ani zmínkou neprosadily do nového vysokoškolského
zákona a co je nejzávažnější skutečností, ani jejich nejvyšší management
se podle tohoto zákona nepočítá do akademické obce. Musíme si tento smutný
úděl přiznat a poučit se z toho. Vina není jen na straně vedení našich
vysokých škol, je především na naší straně. V zemích, kterým se usilujeme
i v knihovnictví přiblížit, zaujímají řídící pracovníci akademických knihoven
zpravidla postavení univerzitních profesorů.
Závěrem
Elektronické knihovny jako konkurence knihoven "kamenných" se
stává realitou. Knihovnické povolání se tím neničí, ale naopak nabývá na
šíři a také na kvalitativních profesních nárocích. Kromě stávajících knihovnických
služeb končících prezenční či absenční výpůjčkou dokumentu nebo jen bibliografickou
či faktografickou informací čtenáři, resp. uživateli v prostorách knihovny,
se rozvíjejí nové formy knihovnických služeb online, bez potřeby čtenáře
opustit svoji klientskou počítačovou stanici, ať už na svém pracovišti
nebo doma.
Služby elektronických knihoven, budovaných samozřejmě opět nikým
jiným než kvalifikovanými knihovnickými profesionály, ovšem zaměstnanými
přímo nakladateli, resp. producenty elektronických dokumentů, a pracujícími
zpravidla v režimu teleworkingu, budou nezávislé na zprostředkování stávajícími
knihovnami. Veřejné knihovny si atraktivitou svých vlastních fondů a zejména
kulturně vzdělávacími, zájmovými a také občansky orientovanými informačními
službami čtenáře udrží. Odborné a vědecké knihovny neveřejného charakteru,
specializované zejména v oblastech přírodních věd a techniky, pokud nepřejdou
na kvalifikované rešeršní a studijně rozborové služby odpovídající moderním
vědeckoinformačním střediskům, zaniknou.
Budoucnost oboru, který vytváří most mezi produkcí dokumentů
a jejich adresným výběrem odpovídajícím individuální informační potřebě
uživatele, není vznikem elektronických knihoven ohrožen, ale obohacen.
Musí však s existencí této nové kategorie služeb umět počítat a profilovat
se ve stále obtížněji vytvářeném prostoru vysoce kvalifikovaných nadstavbových
služeb, a to jak ve veřejných knihovnách, tak v knihovnách sloužících vědeckovýzkumné
a vývojové uživatelské komunitě. K tomu musí vést mimo jiné zejména vyšší
formy vzdělávání, jako jsou nejen magisterská, ale dnes už také pracně
prosazená doktorská studia v oboru Informační věda.
Literatura
Bolter, David J. The Writing Space: The Computer, Hypertext, and the
History of Writing. Chicago: Erlbraun 1991.
Bratková, Eva. Metadata jako nový nástroj pro komunikaci webovských
informačních zdrojů. Národní knihovna, 1999, č. 4, s. 178- 195.
Vlasák, Rudolf. Informační střediska nebo knihovny? Aneb s vaničkou
někdy i dítě.
In "i°96". - Roč. 38, č.1 (1996), s. 7-11.
Vlasák, Rudolf. Nové paradigma knihovnictví? [online]. Inforum°99.
Elektronický sborník. Dostupné na WWW:
http//:193.85.188.203/in/archive/inforum99