Projektový manažment - cesta k úspešnej elektronizácii knižnice
Štefan Kimlička
Elektronizácia v knižniciach sa postupne stáva nevyhnutnou podmienkou na zabezpečenie požiadaviek, ktoré na knižnice a informačné pracoviská kladie ich okolie - používatelia a spoločnosť. Mnohé knižnice si však nevedia poradiť s problémom správneho postupu pri zavádzaní elektronizácie. Dôvodom môže byť neznalosť vhodných metód, alebo, pri rozsiahlejších pro
jektoch chýbajúca možnosť objednať si služby systémových analytikov a projektantov. V praxi sa stretávame aj s prípadmi, že knižnice kúpia hotový knižničný softvér, ktorý sa časom ukáže ako nevhodný. V mnohých prípadoch nepredchádza kúpe softvéru a počítačov dôkladná analýza problému, chýba projekt elektronizácie a ešte častejšie ekonomické prepočty. Niekedy v snahe dosiahnúť rýchly efekt sa začína tým, čo je najviac na verejnosti viditeľné - automatizáciou výpožičných služieb, ale bez elektronizácie ich zázemia, t.j. akvizície, katalogizácie a online prístupných katalógov. Výsledok je potom sklamaním pre obidve strany - pre knižnicu aj pre používateľov. Podobne nerešpektovanie štandardizácie niekedy zdanlivo urýchli proces elektronizácie, ale neskôr sa vždy vypomstí.Elektronizácia je zložitý a náročný proces, ktorý treba riešiť ako dlhodobý projekt, nie ako jednorazovú akciu. Ak hovoríme o projekte, treba si uvedomiť, že ak nebude rozumne riadený, pravdepodobnosť jeho zlyhania bude veľmi veľká. Nástroje a metodiku na riadenie projektov poskytuje disciplína nazývaná projektový manažment. Pretože je medzi knižničnými a informačnými pracovníkmi málo známa, pokúsim sa aspoň stručne poukázať na jej základné princípy. Budem pritom vycházdzať z prác V. Dolanskéh
o, V. Měkotu a V. Němca (Dolanský, 1996), Z. Molnára (Molnár, 1992) a vlastných skúseností (Kimlička, 1995, 1997).Projektový manažment
je filozofia prístupu k riadeniu projektu s jasne stanoveným cieľom, ktorý musí byť dosiahnutý v požadovanom čase, s určenými nákladmi a v požadovanej kvalite. Pri formulovaní projektu a aplikácii metód projektového manažmentu je potrebné rešpektovať konkrétne špecifiká organizácie (knižnice, firmy, spoločnosti).Projekt
, to je proces plánovania a riadenia rozsiahlých operácií. Nie je to len dokumentácia, ako sa to často chápe. Ide o postupnosť činností, ktorých začiatok je určený:
Všeobecné charakteristiky projektu
možno opísať takto:
Či sa má problém elektronizácie, alebo zavedenia, či inovácie informačných technológií riešiť ako projekt záleží na tom, či daný problém má taký charakter ako je uvedené vyššie a na týchto ďalších aspektoch:
Manažment projektu
si vyžaduje špeciálne nástroje a techniky riadenia - metodiku manažmentu projektu. Tá sa člení na dva základné procesy:I. plánovanie projektu
Plánovanie projektu
je popis toho, čo chceme aby sa stalo. Riadenie realizácie projektu je proces smerujúci k splneniu plánu a podstatne sa líši od bežného riadenia.Bežné riadenie je kontinuálny proces, ktorého cieľom je udržanie požadovaného stavu riadeného objektu, alebo zabezpečenie jeho ďalšieho rozvoja. Ide o nepretržitý proces riadenia, ktorého časový horizont nie je
obmedzený. Riadené procesy sú spojité a opakujú sa.Manažment projektu
je zameraný na dosiahnutie určitého cieľa behom určitého času, v rámci určeného rozpočtu, pri rešpektovaní všetkých funkčných a technických požiadaviek. Organizačné jednotky, ktoré sa podieľajú na projekte, musia pritom vykonávať aj bežné funkcie fungovania organizácie.Východiskové podmienky
manažmentu projektu možno zhrnúť na všeobecnej úrovni do existencie týchto faktorov:Potreba elektronizovať knižnicu je otázkou času, kedy to bude nevyhnutné. Tak ako sa nevyhneme telefónom, televízii, či iným technickým prostriedkom uľahčujúcim nám život, nevyhneme sa ani počítačom a internetu, aby sme zvládli množstvo dokumentov a informácií. Pred rozhodnutím kedy začať elektronizovať nejaký proces alebo celý knižnično-informačný systém si treba
uvedomiť, aké výhody a nevýhody elektronizácia prináša a aké finančné, personálne a časové nároky si vyžiada.Medzi nesporné výhody elektronizácie patrí:
Medzi nevýhody elektronizácie môžeme zahrnúť:
Dôvody na elektronizáciu v knižnici sú rozličné. Môžu to byť objektívne požiadavky na zrýchlenie a rozšírenie služieb, reorganizácia inštitúcie, ktorej je knižnica súčasťou, veľký nárast dokumentov a informácií, ktoré treba spracovať a pod. Niekedy sú to len subjektívne pocity a snaha držať krok s módou alebo očarenie informačnými technológiami.
Dobré dôvody na elektronizáciu
a určité urýchľovače rozhodnutia sú:
Rozhodne by sa
nemalo elektronizovať len preto, že:
Každé rozhodnutie elektronizovať či zmeniť už automatizovaný proces alebo celý knižnično -informačný systém by malo začať plánovaním a pokračovať určitými projektovými etapami. Počet a podrobnosť jednotlivých etáp závisia od zvolenej metodiky projektovania a od rozsahu plánovanej elektronizácie. Jedna z najosvedčenejších metodík je založená na fázach tzv. životného cyklu systému (McLeod, 1990). Ide o evolučný proces, ktorý sleduje fázy vývoja systému od jeho naplánovania až po realizáciu, prípadne zánik.
Ťažiskom elektronizácie je výber vhodného knižničného softvéru (Kimlička, 1997). Dobrý knižničný softvér má aj spätný vplyv na organizáciu práce v knižnici, ponúka mnohé možnosti a vedie k dodržiavaniu štandardov a overených postupov. Každá fáza projektovania sa musí uzavrieť posúdením (oponentúrou), či boli splnené jej ciele a či je možné pokračovať ďalej. Ide o posúdenie kapacitných, finančných a časových možností. Výsled
kom uzavretia fázy je správa alebo protokol.Problém manažmentu projektu závisí od rozsahu plánovanej elektronizácie. Zatiaľ čo na elektronizáciu jedného okruhu činnosti knižnice (napríklad sprístupnenie externých informačných zdrojov používateľom cez internet) bude stačiť jeden pracovník, na komplexnú elektronizáciu knižnice bude už potrebný celý tím. Bez ohľadu na rozsah projektu je však potrebné, aby bol zodpovedný jeden manažér, ktorý riadi všetky pracovné skupiny. Samozrejme, že máloktorá knižnica má k dispozícii potrebný počet odborníkov schopných vykonávať vyššie uvedené činnosti. V takých prípadoch treba potrebných odborníkov získať ako externých pracovníkov, alebo sa obrátiť na služby konzultačných, resp. projektových firiem.
Každá seriózna softvérová firma by takéto služby mala poskytovať ako súčasť dodávok softvéru. Náklady vynaložené na tieto služby sa vždy vyplatia.Dôležitú úlohu má
systémový knihovník. V našich podmienkach je táto funkcia zatiaľ málo známa. Zahraničné, ale už aj naše skúsenosti ukazujú, že pre každú knižnicu, ktorá chce elektronizovať svoju prevádzku je nevyhnutná.Systémový knihovník by mal spĺňať tieto podmienky (Kimlička, 1998):
Stručné vymedzenie činnosti systémového
Ak chápeme projekt ako životný cyklus, môžeme ho rozdeliť na tri fázy, znázornené touto schémou (Dolanský, 1996):
A.1 Nové myšlienky, ciele, definovanie stratégie, rozdelenie zodpovednosti. |
A. Predinvestičná fáza |
||||||||||||||||||
A.2 Úvodná štúdia možností - formulácia projektu, vyhodnotenie dát, výber variantov spracovania. |
|||||||||||||||||||
A.3 Štúdia možností (ŠM) - variantné spracovanie, východiská, zdroje, podmienky, riziká, obmedzenia. |
|||||||||||||||||||
A.4 Vyhodnotenie návrhu projektu podľa ŠM, podklady na rozhodnutie, návrhy korekcií a úprav. |
|||||||||||||||||||
Nutné úpravy |
|||||||||||||||||||
|
|
Nie |
Koniec |
||||||||||||||||
Áno |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
B.1 Menovanie hlavného manažéra projektu a projekčného tímu. |
|||||||||||||||||||
B. Investičná fáza |
B.2 Spracovanie implementačných plánov - čas, organizácia, zdroje, zodpovednosť. |
||||||||||||||||||
B.3 Výberové konania, kontrakty, podrobná projektová dokumentácia, financovanie, kontrola. |
|||||||||||||||||||
B.4 Realizácia projektu - výstavba, implementácia, reorganizácia, kontrola, úpravy plánov, optimalizácia. |
|||||||||||||||||||
B.5 Štart - školenia, skúšobná prevádzka, overovanie, skúšky, odovzdanie do rutinnej prevádzky |
|||||||||||||||||||
|
C. Fáza prevádzky a vyhodnotenia |
||||||||||||||||||
C.1 Prevádzka a využívanie. |
C.2 Predloženie záverečnej správy, vyhodnotenie projektu. |
||||||||||||||||||
C.3 Zber a analýza dát o výsledku a priebehu projektu, využívanie poznatkov pre budúce projekty. |
|||||||||||||||||||
Hlavný manažér projektu by mal pri jeho príprave dodržať tieto zásady:
Zásada č.1 - klásť si relevantné otázky:
Zásada č.2 - nikdy nevychádzať z predpokladov, všetko si treba overiť.
Zásada č.3 - stále myslieť na to, čo je účelom projektu.
Zásada č.4 - identifikovať vnútorné/vonkajšie účinky projektu:
Zásada č.5 - schvaľovať jednotlivé fázy projektu (protokolárne potvrdiť).
Na hodnotenie a overovanie realizovateľnosti projektu sa využívajú tieto metódy:
Projekt môže byť úspešne realizovaný ak:
Rozho
dovacie procesy o ďalšom postupe by mali obsahovať tieto etapy:
Plánovanie projektu je východiskový proces projektového manažmentu. Podstata a hlavná úloha procesu plánovania projektu je stanovenie cieľov projektu a určenie ciest na ich dosiahnutie. Patria sem tieto kroky:
Plánovací proces je najnáročnejšia oblasť manažmentu projektu a jeho kvalita predurčuje konečný efekt realizovaného projektu. Zjednodušene ho možno ilustrovať
na tomto obrázku:
|
O Ciele, stratégia |
|
||
! Riziká |
q q q q q q Úlohy |
|||
|
4 Zdroje |
Plánovací proces |
Štruktúra |
|
$ $ $ Náklady |
Vzťahy |
|||
Á Termíny |
||||
|
Na začiatku plánovacieho procesu projektu treba poznať odpovede na tieto otá
zky:Odpoveď na tieto otázky by mala dať strategická štúdia, ktorá je dôležitým míľnikom v procese plánovania projektu.
Riadenie realizácie projektu nadväzuje na fázu plánovania a rieši tieto problémové okruhy:
Ako príklad metodiky projektového manažmentu môžeme uviesť postup strategického plánovania vytvorený britskou vládnou agentúrou CCTA (Central Computer and Telecommunications Agency) používaný pre tvorbu informačných systémov v britskej štátnej správe
(Mederly, 1997).Podľa CCTA prebieha strategické plánovanie informačného systému v 5 etapách:
Ďalším príkladom môže byť metóda odporúčaná Aslib, The Association for Information Management (Black, 1996), ktorá rozoznáva tieto etapy:
Aplikácia projektového manažmentu do knižničného prostredia je tiež opísaná v metodike výberu knižničného softvéru (Kimlička, 1997).
Rozsah tohto príspevku nedovoľuje venovať sa všetkým etapám, preto spomeniem len štúdiu možností, ktorá je štartovacou etapou projektu a niekoľko poznámok k výberu knižničného softvéru.
Štúdia možností
(Feasibility Study, Scoping Study), tiež štúdia vhodnosti, štúdia realizovateľnosti, technicko-ekonomická štúdia - je významný dokument, ktorý by nemal chýbať v žiadnom projekte. Má tieto ciele a charakteristické znaky:
Kvalita výstupov štúdie závisí na kvalite vstupných informácií a na sp
ôsobe ich spracovania. Všetky dôležité informácie (požiadavky na zdroje, investičné a prevádzkové náklady atď.) by mali byť čo najpresnejšie a najúplnejšie. Podrobnosť informácií závisí na tom, či už bola predtým vypracovaná ÚŠM.Náklady na vypracovanie ŠM predstavujú nezanedbateľnú položku predinvestičnej fázy projektu. Jej vypracovanie je veľmi náročné na čas, znalosť prostredia, získavanie relevantných a presných údajov, čo sa odrazí v cene. Rozsah a náročnosť ŠM závisí od rozsahu a náročnosti projektu. Náklady na vypracovanie ŠM sa odhadujú od 0,1 do 3 % nákladov na celý projekt.
Štúdia možností by mala obsahovať tieto kapitoly:
Výber knižničného softvéru je dôležitý krok v investičnej fáze projektu. Je to náročný proces, ktorý je ovplyvnený množstvom neúplných informácií, pravdepodobnostných situácií a rizík. Správnosť, resp. optimálnosť výberu má významný vplyv na úspech celého projektu. Rozsah problémov a niektoré metódy ich riešenia sú opísané v met
odike výberu knižničného softvéru (Kimlička, 1997). Na tomto mieste upozorním len na niekoľko dôležitých aspektov, ktorým treba venovať pozornosť:
Treba si uvedomiť, že výstupné funkcie (tzn. tie, ktoré sú určené koncovému používateľovi) vyspelých softvérových systémov sú vďaka rešpektovaniu štandardov (napr. Z39.50) približne na rovnakej úrovni. Rozdiely sú v komforte, ktorý poskytujú pracovníkom knižnice (operátorom a správcom sys
tému) najmä pri spracovaní vstupných informácií (akvizícia, katalogizácia, registrácia používateľov a pod.). Ide o využívanie súborov autorít, slovníkov a kódovníkov, zápis záznamov na viacerých biliografických úrovniach, využívanie variabilných formulárov na zápis rôznych druhov dokumentov bez nutnosti zapisovať tagy, indikátory a oddeľovače podpolí a pod. Tieto funkcie sú podceňované najmä v tých systémoch, ktoré sú vyvíjané pre prostredie, kde sa využíva online katalogizácia a záznamy sa preberajú už hotové z bibliografických centier (napr. OCLC). Ak si uvedomíme, že 70-80 % vynaloženého času na fungovanie knižnično-informačného systému sa venuje práve zápisu dát, je každá usporená minúta na jednom zázname veľmi cenná.Z hľadiska personálneho a technického zabezpečenia prevádzky je dôležité aké operačné a sieťové prostredie si daný softvér vyžaduje. Podstatne náročnejšie na cenu, kvalifikáciu správcov systému a siete, ako aj na kvalitu serverov a pracovných staníc sú systémy využívajúce UNIX-
ovské prostredie, čo je zase na druhej strane vyvážené väčšou spoľahlivosťou.Rozdiely sú aj v cene produktov, licenčných poplatkoch, poplatkoch za školenia a zákaznícke úpravy a konverzie dát. Tu treba veľmi starostlivo zvážiť, či kupujeme systém, ktorý nám vyhovuje teraz a pravdepodobne aj v dlhšom časovom horizonte, alebo či budeme požadovať úpravy a prispôsobenia. Ak budeme chcieť úpravy, potom treba preveriť, či sú vôbec možné, za akú cenu a za aký čas. Kúpou softvéru sa problémy ne
končia a je dôležité aby boli zmluvne dohodnuté podmienky inštalácie, implementácie, školení, údržby a dodávok vyšších verzií alebo prípadných úprav.BLACK, K. 1996. Project Management for Library and Information Service Professionals. London : ASLIB, 1996.
DOLANSKÝ, V. et al. 1996. Projektový management. Praha : Grada, 1996.
KIMLIČKA, Š. 1995. Manažment tvorby informačných systémov : teoretické východiská, metódy a postupy vo sfére vedy, výskumu a vzdelávania.
Bratislava : Slovenská technická knižnica - Centrum VTI SR, 1995.KIMLIČKA, Š. 1997. Metodika výberu knižničného softvéru.
Bratislava : STIMUL, 1997.KIMLIČKA, Š. 1998. Systémový knihovník - profesia 90-tych rokov. In: Knižničná a informačná veda XVII : zborník Filozoficke
j fakulty Univerzity Komenského. Bratislava : Univerzita Komenského, 1998, s. 5-21.MCLEOD, Jr. R. 1990. Management Information Systems : a Study of Computer based Information Systems. New York : MacMillan, 1990.
MEDERLY, P. 1997. Strategické plánovanie un
iverzitných informačných systémov. In: Mezinárodní konference RUFIS´97 : Role of Universities in the Future Information Society. Praha : ČVUT, 1997, s.186.MOLNÁR, Z. 1992.
Moderní metody řízení informačních systémů. Praha, Grada, 1992.Strategická štú
Kontakt:
Prof. Ing. Štefan Kimlička, CSc. - Katedra knižničnej a informačnej vedy, Filozofická fakulta Univerzity Komenského, Gondova 2,
818 01 BratislavaTel.: 00421 7 323608, e-mail: kimlicka@fphil.uniba.sk, URL: http://www.rec.uniba.sk/~ kkvi